معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت:‌ پایین بودن قیمت سموم مهمترین عامل استفاده بی‌رویه از این ماده بود و با حذف یارانه آن، مصرف سموم 30 درصد كاهش پیدا كرد.

به گزارش سلامت نیوز محمدجواد سروش در گفت‌وگو با فارس درباره باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در محصولات كشاورزی اظهار داشت: اگر سمومی كه برای دفع آفات محصولات كشاورزی استفاده می‌شود، توسط سازمان حفظ نباتات مورد بررسی قرار گیرد و كشاورزان نیز شرایط استفاده از آن را رعایت كنند، دیگر سموم بر روی محصولات كشاورزی باقی نخواهد ماند.

وی گفت: تعداد كشاورزانی كه بدون رعایت زمان، از سموم استفاده می‌كنند و موجب آلودگی محصولات كشاورزی می‌شوند، كم است و باید به این نكته توجه داشت كه رعایت اصول سم‌زدایی موجب تولید محصول سالم می‌شود.

سروش، خریداری محصولات مطمئن را بهترین راهكار برای پیشگیری از عوارض انواع سموم دانست و افزود: وزارت بهداشت باید در خصوص باقیمانده سموم بر روی محصولات كشاورزی نظارت داشته و محصولات را نمونه‌برداری كند؛ از‌ این ‌رو كشاورزی كه نظارت بر محصول خود را ببیند، هرگز حاضر نخواهد بود كه محصولش پس فرستاده شود و همین امر موجب خواهد شد تا در انتخاب سموم و نحوه بكارگیری آن دقت لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینكه انگور،‌ انار و خرمالو از میوه‌هایی هستند كه برای آنها اصلاً از سم استفاده نمی‌شود، ادامه داد: در غلات و برنج از سم استفاده می‌شود اما پس از برداشت اثری از سم وجود نخواهد داشت همچنین بیشترین سم در محصولات تازه‌خوری به كار می‌رود كه با استفاده از عوامل كنترل‌‌كننده غیرشیمیایی سموم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در مورد استفاده از هورمون‌های رشد خاطرنشان كرد: هورمون رشد موجب رشد گیاه می‌شود البته در دام و طیور هورمون رشد ثبت‌شده‌ای نداریم و اگر فردی از این هورمون استفاده كند، اقدام غیر قانونی انجام داده است و 100 درصد با آن برخورد خواهد شد.

سروش، ارزان بودن قیمت سموم را مهمترین عامل مصرف بی‌رویه آن دانست و خاطرنشان كرد: از زمانی كه یارانه سموم برداشته شد، مصرف آن 30 درصد كاهش پیدا كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha