دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

عدم درمان بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند به رشد کیست ها در بخش های دیگر بدن انسان مانند کبد منجر شود.

7 عارضه بیماری کلیه پلی کیستیک

سلامت نیوز: عدم درمان بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند به رشد کیست ها در بخش های دیگر بدن انسان مانند کبد منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، بیماری کلیه پلی‌کیستیک  (PKD) اگرچه بیماری چندان شناخته شده ای نیست، اما بسیار جدی و در برخی موقعیت ها حتی می تواند مرگبار باشد. این بیماری شامل رشد کیست های غیر سرطانی درون کلیه می شود که با گذشت زمان، آنها بزرگ شده و به طور قابل توجهی افت عملکرد کلیه را در پی دارند. این کیست ها اگرچه سرطانی نیستند، اما می توانند با مایع پر شده و به اندازه ای رشد کنند که کلیه ها دیگر قادر به ارائه عملکرد مورد انتظار خود نباشند.

به گزارش"اکتیوبیت"، عدم درمان بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند به رشد کیست ها در بخش های دیگر بدن انسان مانند کبد منجر شود. اما این تنها عارضه جدی این بیماری نیست؛ در حقیقت، عوارض متعدد ناشی از این بیماری می توانند به افت وضعیت سلامت و حتی مرگ بیمار منجر شوند. در ادامه با برخی از عوارض مهم بیماری کلیه پلی‌کیستیک بیشتر آشنا می شویم.

فشار خون بالا

ابتلا به بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند به صورت مستقیم موجب افزایش فشار خون بیمار شود. فشار خون بالا نیز می تواند به تشدید آسیب کلیوی و همچنین ظهور عوارض جانبی جدی دیگر، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی منجر شود.

در اصل، بیماری کلیه پلی‌کیستیک بیمار را با انواع مختلفی از چالش های سلامت چشمگیر مواجه می سازد. در کنار هم، این چالش ها بهزیستی جسمانی و روانی بیمار را در معرض تهدید قرار می دهند. افرادی که ابتلا به این بیماری در آنها تشخیص داده شده است باید به طور منظم فشار خون خود را زیر نظر داشته باشند.

کاهش عملکرد کلیه

یکی از بارزترین عوارض جانبی بیماری کلیه پلی‌کیستیک کاهش چشمگیر عملکرد کلیه است. اثر این افت عملکرد با توجه به سن بیمار می تواند متغیر باشد.

در صورت بروز نارسایی کلیوی، بیمار تا زمانی که کلیه ای جدید برای پیوند در اختیار وی قرار بگیرد نیازمند انجام دیالیز خواهد بود. این می تواند انتظاری طولانی و استرس‌زا باشد.

اورمی

اورمی (Uremia) زمانی رخ می دهد که میزان سموم در بدن یک فرد به سطوح تهدید کننده جان وی افزایش می یابد. این شرایط به طور معمول در نتیجه آسیب های کلیوی که موجب افت عملکرد آنها می شوند، شکل می گیرد. در اصل، آغاز بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند به نارسایی کلیوی منجر شود، که بدن را از دفع سمومی که زندگی بیمار را تهدید می کنند، ناتوان می سازد.

اورمی یک نشانه قوی از عملکرد نامناسب کلیه ها و این که ممکن است به زودی ناتوان از کار باشند، محسوب می شود. در صورت از کار افتادن کلیه ها بیمار باید دوره های دیالیز را پشت سر بگذارد تا کلیه ای جدید برای پیوند در اختیار وی قرار بگیرد.

درد شدید

درد شدید، به ویژه در قسمت پایینی پهلوها یا پایین کمر، یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی بیماری کلیه پلی‌کیستیک است. افرادی که با دردهای ناشی از عفونت های دستگاه ادراری یا سنگ های کلیه آشنا هستند، نوع این درد را نیز بهتر درک می کنند. در حقیقت، بسیاری از افراد ممکن است بیماری کلیه پلی‌کیستیک را با یکی از این شرایط اشتباه بگیرند.

اگر سابقه ابتلا به بیماری کلیه پلی‌کیستیک در خانواده شما وجود دارد و در قسمت هایی که به آنها اشاره شد با درد شدید مواجه شده اید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

کیست های کبد

بیماری کلیه پلی‌کیستیک شامل رشد کیست های غیر سرطانی حاوی مایع در و اطراف کلیه ها می شود، که افت عملکرد این اندام را به همراه داشته و حتی می تواند به طور کامل آن را از کار بیندازد.

با این وجود، مواجهه بلند مدت با بیماری کلیه پلی‌کیستیک ممکن است به رشد کیست ها در اندام های مهم دیگر به ویژه کبد منجر شود. احتمال شکل گیری این شرایط در بیماران پیر مبتلا به بیماری کلیه پلی‌کیستیک  بیشتر است. در هر صورت، عدم درمان مناسب بیماری کلیه پلی‌کیستیک نه تنها می تواند به نارسایی کلیوی منجر شود، بلکه می تواند شرایطی مشابه را برای کبد رقم بزند.

آنوریسم مغزی

یکی از ترسناک‌ترین عوارض جانبی بیماری کلیه پلی‌کیستیک خطر افزایش یافته آنوریسم مغزی است، که شامل شکل گیری یک برآمدگی بزرگ در یک رگ خونی مغز می شود. پارگی این بخش متورم رگ می تواند به خونریزی شدید در اطراف مغز منجر شود، که می تواند به کما رفتن بیمار یا حتی مرگ را در پی داشته باشد.

مشکلات بارداری

بیماری کلیه پلی‌کیستیک می تواند تهدیدهای سلامت جدی برای بانوان باردار و جنین آنها به همراه داشته باشد. ابتلا به بیماری کلیه پلی‌کیستیک  طی دوران بارداری می تواند به یک بیماری جدی و تهدیدکننده زندگی به نام پره‌اکلامپسی منجر شود. در صورت عدم درمان مناسب و سریع، پره‌اکلامپسی می تواند به مرگ بیمار منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha