دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 228274

واکسن در سنین بسیار پایین به کودکان تجویز می‌شود. به همین دلیل برخی از والدین نگران واکسیناسیون کودک خود هستند در حالی که ایمن‌سازی بی‌خطر است.

مراقبت‌های خانگی بعد از واکسن زدن کودک

سلامت نیوز: واکسن در سنین بسیار پایین به کودکان تجویز می‌شود. به همین دلیل برخی از والدین نگران واکسیناسیون کودک خود هستند در حالی که ایمن‌سازی بی‌خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بعضی از كودكان پس از واكسیناسیون، عوارض جزئی پیدا می‌كنند كه به آسانی در خانه كنترل می‌شود.

    بسیاری از نوزادان در محل تزریق درد دارند. در محل تزریق ممكن است قرمزی، ورم یا توده ایجاد شود. در 24 ساعت اول بعد از تزریق واكسن می‌توان با كمپرس سرد این عوارض را درمان كرد.می‌توان در زمان بیداری كودك مقداری یخ را در پارچه ای پیچیده و هر ساعت به مدت 5 دقیقه در محل تزریق یخ نگه داشت.

    اكثر واكنش‌های موضعی ظرف چند روز بهبود می‌یابد. هرچند گاهی توده‌هایی كوچك باقی می‌ماند كه باید پزشك آن را ببیند. استامینوفن برای هر گونه دردی موثر است. دیگر مسكن‌ها یا تب برها پس از واكسیناسیون توصیه نمی‌شوند.

    تب خفیف بدنبال واكسیناسیون شایع است. تجویز قطره استامینوفن هر 4 تا 6 ساعت مفید است. دیگر مسكن‌ها و یا تب‌برها پس از واكسیناسیون توصیه نمی‌شوند. تب باید ظرف 1 تا 2 روز برطرف شود. اگر ادامه داشت، پزشك باید كودك را ببیند.

    گاهی بیماری خفیف یا علائم آبریزش از بینی، تب خفیف و بثورات قرمز صورت و بدن 7 تا 10 روز پس از واكسن سرخك، سرخجه و اوریون رخ می‌دهد.

    هنگامی كه كودك را آرام می‌كنید، مراقب باشید به محل تزریق دست نزنید.

    بیش از 99 درصد كودكان واكنشی به ایمن‌سازی ندارند و بسیاری حتی هنگام تزریق نیز احساس ناراحتی نمی‌كنند.

    اگر كودك شما به دارو یا غذایی آلرژی یا حساسیت دارد، باید به پزشك خود و مسئول واكسیناسیون مركز بهداشت اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha