دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 22842

در ساعات اولیه پس از جراحی دهان، تمرکز اصلی باید روی توقف خونریزی و رساندن مایعات و غذاهای نرم به بدن بیمار و تسکین درد باشد.

به گزارش سلامت نیوز کاهش وزن هنگامی که فرد نیاز به دریافت کالری و پروتئین بیشتری دارد، یک عامل خطر محسوب می شود. دریافت مواد مغذی کافی مانع ایجاد عفونت می شود.
 
عمل جراحی، خوردن غذا را برای چند روز محدود می نماید تا زخم های دهان التیام یابند، بنابراین رژیم غذایی فرد باید شامل مصرف غذاهای مایع و نرم باشد. این نوع غذا مانع باز شدن بخیه ها و تسریع در التیام زخم ها می شود.
 
انواعی از غذاها که بعد از جراحی قابل استفاده می باشند:

سوپ ها: غذاهایی که از خامه تهیه می شوند و به صورت سوپ می باشند، مانند خامه قارچ، خامه بروکلی و خامه جوجه قابل استفاده می باشند، اما قبل از مصرف آن ها باید مطمئن شویم که سوپ داغ نیست، زیرا بعد از این نوع جراحی افراد فقط می توانند غذاهای ولرم را تحمل نمایند.
 
میوه ها: پوره ی شیر و موز، گلابی، هلو یا میوه های میکس شده دارای مقدار مناسبی از ویتامین ها می باشند که در دوران نقاهت بعد از جراحی دهان قابل مصرف می باشند، اما باید از مصرف میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت اجتناب نمود.
 
سبزیجات: در مراحل اولیه ی بهبود بعد از جراحی دهان، سیب زمینی نرم شده که به حالت رقیق شده درآمده است به آسانی بلعیده می شود. خامه نخود فرنگی که با اضافه نمودن نخود فرنگی و شیر گرم به میکسر و رسیدن آن به حالت مایع تهیه می شود نیز غذای مناسبی می باشد.
 
لبنیات: محصولات لبنی مانند ماست و شیر موجب افزودن کلسیم به غذا می شوند. پنیر کاتج (روستایی نرم) نیز که در میکسر همراه شیر به صورت رقیق شده در می آید، یک غذای خوب برای افزودن کلسیم می باشد.

نوشیدنی ها: نوشیدن چای، زخم های ناشی از جراحی دهان را التیام می بخشد. اضافه نمودن مقداری عسل و آنتی بیوتیک های طبیعی به کاهش خطر عفونت دهان کمک می نماید.
 
خرده های یخ، مقدار زیادی آب، نوشیدنی های سرد و آبکی به تسکین درد کمک می نمایند و بلع آن ها نیز در دهان آسان است.
 
در شروع رژیم درمانی تهیه ی لیست غذاهایی که بعد از جراحی دهان نباید آن ها را مصرف نمود بسیار مهم می باشد. این دسته از افراد باید از غذاهای تند، شیرینی های قالبی یا غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد، کرانچی ها و غذاهای چسبنده و لزج اجتناب نمایند.
غذاهای نرم به آسانی هضم می شوند و بهترین غذا بعد از جراحی دهان می باشند. در روز عمل جراحی نیز مصرف غذاها همراه با آب، چای و آبمیوه بسیار مهم است.
 ماهنامه ی دنیای تغذیه
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مفيد بود. تشكر. ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    0 0
    شقايق جهت اطلاع تو بعد از كشيدن دندانهايت! سلامت باشى هميشه. مامان