دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 22844

برای نخستین بار در كشور، خون مورد نیاز یك بیمار قلبی كه گروه خون وی از نوع خون‌های كمیاب بود با استفاده از مركز ملی خون‌های نادر سازمان انتقال خون ایران تأمین شد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از  فارس، شهین علیپور بیمار 52 ساله شیرازی وقتی برای مداوا به پزشك خود مراجعه كرد، هیچگاه فكر نمی‌كرد كه گروه پزشكی وی برای تأمین خون مورد نیازش هنگام عمل، دچار مشكل شوند.

مصطفی مقدم، مسئول آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران گفت؛ خون وی جزء گروه‌های كمیاب است كه به آن اصطلاحاً «گروه خون بمبئی» گفته می‌شود. افرادی كه دارای این نوع گروه خونی هستند، یك نفر از هر 250 هزار نفر از افراد جامعه را تشكیل می‌دهند. این افراد زمانی كه به خون نیاز داشته باشند، تنها می‌توانند از گروه خونی همنوع استفاده كنند. به این ترتیب یافتن خون مناسب برای این افراد نیاز به زمان بیشتر و تلاش فراوانی دارد.

مقدم افزود: تأمین خون شهین علیپور نیز از این قاعده مستثنی نبود. پزشك معالج وی برای آغاز عمل او 6 واحد خون درخواست كرده بود كه مركز ملی خون‌های نادر سازمان انتقال خون ایران، توانست 3 واحد خون برای این بیمار از استانهای تهران و سیستان و بلوچستان یافته و یك واحد را نیز از خواهر بیمار دریافت كند.یك واحد خون نیز از خود بیمار به صورت اتولوگ (خون از خود به خود)، مدتی قبل از عمل دریافت شده بود.

عمل بیمار روز گذشته از ساعت 16 آغاز شد و تا ساعت 20 و 30 نیاز به خون احساس نشد. در این ساعت اولین كیسه خون كه خون خودش بود و به صورت اتولوگ دریافت شده بود، به وی تزریق شد و در نیمه‌های شب واحد دوم ، خون خواهرش به وی تزریق شد.
برابر گزارش رسیده روز جاری، با توجه به میزان پائین هموگلوبین بیمار، سومین واحد خون، خون اهدایی استان سیستان و بلوچستان به وی تزریق ‌شد و حال عمومی بیمار كاملاً رضایتبخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha