رئیس كمیته حقوق بشر مجلس با بیان اینكه استفاده از سلاح‌های كشتار جمعی در عراق، آمار سرطان را بالا برده و موجب تولد نوزادان ناقص‌الخلقه شده است، گفت: عراقی‌ها تا 3 نسل از تبعات به‌كارگیری سلاح‌های كشتار جمعی آسیب می‌بینند.


سلامت نیوز : زهره الهیان در گفت‌وگو با فارس  با بیان اینكه نقض حقوق بشر در دولت انگلیس مسئله‌ای جدی است و پرونده‌های متعددی را در این زمینه می‌توان بازگشایی كرد، اظهار داشت: نقض حقوق بشر در انگلیس در جلسه كمیته حقوق بشر مجلس رسیدگی شده است و گزارشاتی از سوی نمایندگان دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه مطرح و مباحث نقض حقوق بشر انگلیس به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی با بیان اینكه انگلیس، حقوق بشر را در كشور خود و دیگر كشورها نقض می‌كند، عنوان كرد: نقض حقوق بشر در انگلیس در عرصه رسانه‌ها صحنه‌های رقت‌باری را به وجود آورده است؛ در این زمینه صحنه‌های خشونت‌آمیز پلیس انگلیس با دانشجویان، ضرب ‌و شتم و ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویانی كه خواهان حق طبیعی خود هستند را مشاهده می‌كنیم.

رئیس كمیته حقوق بشر مجلس ادامه داد: خشونت علیه دانشجویان از جانب پلیس، منجر به جنایات شدید، به كما رفتن و وضعیت بد جسمانی دانشجویان شده است و صحنه‌هایی از برخورد و خشونت پلیس انگلیس علیه دانشجوی معلول، انعكاس گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است؛ این در شرایطی است كه انگلیس خود را مدعی حقوق بشر می‌داند.

* اظهارات "سایمون گس " در قبال ایران برای فرافكنی نقض حقوق بشر در انگلیس بود

وی با تأكید بر اینكه انگلیس خود را مدعی حقوق بشر می‌داند، گفت: انگلیس به خود اجازه می‌دهد تا گهگاه در امور داخلی و وضعیت حقوق بشر كشورمان دخالت كند كه می‌توان به اظهارات "سایمون گس " سفیر انگلیس اشاره كرد كه برای فرافكنی از وضعیت حقوق بشر داخلی انگلیس با اظهارات خود قصد داشت توپ را به زمین ایران بیندازد و اظهارات غیر منصفانه و غیر حقوقی را در این زمینه ارائه داد.

الهیان با اشاره به برخورد شدید دستگاه دیپلماسی در واكنش به اظهارات سفیر انگلیس در ایران عنوان كرد: وزیر امور خارجه ایران، سفیر انگلیس را احضار كرد و از او در خصوص این اظهارات نسنجیده همچنین در خصوص رفتار پلیس انگلیس با دانشجویان و برخوردها و خشونت‌ها علیه آنان توضیح خواست.

وی اظهارات "دیوید كامرون " نخست وزیر انگلیس نسبت به دانشجویان معترض انگلیسی را تأسف‌بار خواند و تأكید كرد: نخست وزیر انگلیس، پلیس را به برخوردهای شدید علیه دانشجویان تشویق كرده و با حمایت از آنها رفتار دانشجویان را وحشیانه اعلام می‌كند.

* انتشار عكس دانشجویان معترض، آیینه‌ تمام‌نمای نقض حقوق‌بشر است

رئیس كمیته حقوق بشر مجلس چنین مسائلی را تحریك‌كننده افكار عمومی دنیا دانست و تصریح كرد: پلیس انگلیس برای ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان این كشور، اقدام به انتشار عكس آنان در سطح رسانه‌ها كرده است تا دانشجویان جرأت نكنند در هیچ موقعیت دیگری علیه دولت انگلیس اعتراض كنند؛ این موضوع آیینه تمام‌نمای نقض حقوق‌بشر در این كشور است.

وی اضافه كرد: وضعیت زندان‌ها و زنان در انگلیس بحث مفصلی است؛ نقض گسترده حقوق كودكان، بهره‌كشی جنسی از آنان و به كار گرفتن افراد زیر 18 سال در مراكز نظامی انگلیس از جمله موضوعات متعدد و قابل طرح است.

* تولد نوزادان ناقص‌الخلقه تا 3 نسل در عراق حاصل حقوق بشر انگلیس است

الهیان با اشاره به اینكه به جز نقض حقوق بشر كه در انگلیس حاكم است، می‌توانیم نقض حقوق بشر را در كشورهایی مانند عراق و افغانستان مشاهده كنیم، بیان كرد: شواهد و مستندات در عراق نشان می‌دهد كه انگلیس علیه مردم عراق، اورانیوم ضعیف‌شده به كار برده است.

وی ادامه داد: استفاده از سلاح‌های كشتار جمعی موجب افزایش آمار سرطان در عراق و تولد نوزادان ناقص‌الخلقه شده است كه نمونه‌های آن در عراق بسیار زیاد است و تولد این نوزادان تا 3 نسل ادامه دارد؛ به دلیل ماندگاری اورانیوم ضعیف‌شده، عراقی‌ها تا 3 نسل از تبعات به‌كارگیری سلاح‌های كشتار جمعی آسیب می‌بینند.

* قتل دیوید كلی به جرم افشاگری استفاده انگلیس از سلاح‌های كشتارجمعی در عراق

رئیس كمیته حقوق بشر مجلس، قتل دیوید كلی به دلیل افشاگری علیه انگلیس در استفاده از سلاح‌های كشتار جمعی در عراق را از پرونده‌های قابل بررسی دانست و افزود: رسانه‌ها باید به قتل دیوید كلی بپردازند؛ دیوید كلی به عنوان بازرس ارشد تسلیحات در عراق اعلام می‌كند كه انگلیس در به كار بردن سلاح‌های كشتار جمعی نقش داشته است؛ بعد از این اظهارات جسد دیوید كلی در آكسفورد در نزدیكی منزلش پیدا می‌شود و به رغم اینكه رسانه‌های انگلیس تلاش كردند این قتل را خودكشی جلوه دهند اما مدارك و مستندات پزشكی قانونی نشان می‌دهد این فرد به قتل رسیده است.

* كشته‌شدن میلیون‌ها هموطن بنا به سیاست اقتصادی انگلیس از یاد مردم نمی‌رود

وی در ادامه خاطرنشان كرد:‌ نقض حقوق بشر در انگلیس حقیقتی تاریخی و جدی است؛ اعمال سیاست‌های اقتصادی انگلیس در ایران از سال 1917 تا 1919موجب قحطی، گرسنگی و كشته شدن میلیون‌ها نفر از هموطنان شد كه این امر موجب می‌شود مردم این خاطره تاریخی را از یاد نبرند.

الهیان اظهار داشت: خاطرات مردم از دولت انگلیس بسیار تلخ است؛ در این زمینه مطالبه مردم از ما كاهش روابط و قطع رابطه با انگلیس است كه مجلس هم به شدت این مسئله را دنبال می‌كند؛ این مسائل مطرح‌شده، تنها بخشی از حقایق نقض حقوق بشر در پشت صحنه انگلیس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha