پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

شهروندان از صدور برگه های معاینه فنی اشتباهی گلایه دارند ستاد معاینه فنی: گاهی دوربین های ثبت پلاک هم خطا می‌کنند!

سلامت نیوز:تعدادی از شهروندان طی تماس با روزنامه ایران با گلایه ازبی دقتی هنگام صدور برگه معاینه فنی، اعلام کرده‌اند که با وجود قبولی در معاینه فنی و دریافت برگه،  بازهم از طریق دوربین‌های پلیس جریمه شده یا زمانی که قصد فروش خودروی خود را داشته‌اند، در زمان تعویض پلاک مشخصات برگه معاینه فنی با خودرویشان مطابقت نداشته است. اعتراض بیشتر آنها از درج اشتباهی بود که در برگه صدور معاینه فنی رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: اصغری، راننده‌ای با سابقه 25 سال کار در مراکز دولتی درباره ماجرای برگه معاینه فنی‌ای که در آن عکس خودروی پژو چاپ شده، اما مشخصات متعلق به خودروی لیفان است، اینطور توضیح می‌دهد: «حدود 2 ماه پیش برای دریافت معاینه فنی به مرکز معاینه فنی بیهقی در آرژانتین مراجعه کردم و بعد از طی مراحل فنی و تست خودرو، نمره قبولی گرفتم، بعد از دریافت برگه معاینه فنی، شماره ماشین و عکس ماشین را که بررسی کردم، متوجه ایراد خاصی نشدم و همه اطلاعات با خودروی پژوی من مطابقت داشت.

بعد از طی این مراحل از آنجا که قصد فروش خودروام را داشتم به مرکز تعویض پلاک چیتگر مراجعه کردم، اما بعد از صرف زمان زیاد و معطلی در صف، افسر پرونده برگه معاینه فنی من را مردود اعلام کرد و گفت که این برگه جعلی است. در ابتدا سعی کردم افسر را قانع کنم چون مطمئن بودم که از مرکز معتبری معاینه فنی گرفته‌ام، اما بعد با توضیحات افسر، متوجه شدم که برگه معاینه فنی من، مربوط به یک خودروی لیفان است که حتی شماره موتور و شاسی ماشین هم متعلق به همان خودروست نه پژو! حتی بعد از استعلام متوجه شدم هولوگرامی که روی شیشه خودرو چسبانده می‌شود هم متعلق به همان خودروی لیفان بوده و من طی مسیر بارها جریمه شده‌ام!»


اصغری البته از بدشانسی که در این زمینه دچار شده هم می‌گوید: «آن زمان نیازی به داشتن برگه معاینه فنی تست گاز نبود و من با همان یک برگه می‌توانستم، کارهای فروش خودروام را انجام دهم، اما وقتی که برای دریافت دوباره معاینه فنی، چند وقت بعد مراجعه کردم، متوجه شدم که طبق آیین نامه جدید، باید برای خودروی دوگانه‌سوز، هر دو تست را انجام داد. من همان زمان البته به مرکز بیهقی مراجعه کردم، اما تنها جوابی که به من دادند این بود که دوباره برای معاینه فنی مراجعه کن، اما نمی‌خواهد هزینه‌ای بپردازی! که البته حق هم با من بود و من یکبار هزینه پرداخته بودم و قانوناً هم نباید دوباره پول می‌دادم! پس قرار نبود لطفی در حق من بکنند.»


او می‌گوید که مسئولان مرکز معاینه فنی تنها لطفی که در حق او انجام داده‌اند، این بوده که او را به یک مرکز تست معاینه فنی گاز در قلعه حسن‌خان شهر قدس معرفی کرده‌اند تا درگیر شلوغی و صف چند ساعته تست گاز نشود! مشکلی که اغلب رانندگان خودروهای دوگانه‌سوز با آن مواجه شده‌اند و به‌خاطر کمبود مراکز تست معاینه فنی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.


غیاثی، راننده یک خودروی دوگانه‌سوز درباره یکی دیگر از مشکلاتی که دراین روزها درمراکز تست معاینه فنی گاز وجود دارد، به «ایران» می‌گوید: متأسفانه در تهران فقط 2 مرکز یکی در «قلعه حسن‌خان» و دیگری در «یافت‌آباد» تست معاینه فنی انجام می‌دهند که هر دو این مراکز به قدری شلوغ و پر ازدحام است که به هیچ عنوان کارت راه نمی‌افتد. جالب اینکه وقتی به مرکز یافت‌آباد رسیدم، روی دیوار سوله یک برگه A4 چسبانده بودند که باید نام خانوادگی و شماره تلفنت را می‌نوشتی و بعد منتظر تماس آنها می‌ماندی تا وقت مراجعه را اعلام کنند. اما 10 دقیقه نگذشته، برگه A4 جایی برای اسم نوشتن نداشت!»


او ادامه می‌دهد: «از آن وقت تا الان، بیشتر از یک ماه می‌گذرد، اما هنوز هیچ تماسی با من نگرفته‌اند، من هم به ناچار به مرکز محمدشهر کرج رفتم، فکر می‌کنم حول و حوش ساعت 5 آنجا بودم تا 7 که در سوله را باز کردند و خوشبختانه جزو نخستین نفرهایی بودم که داخل شدم، آنجاهم البته سرشان شلوغ بود، اما برای اینکه کارها فشرده انجام نشود، خودروهایی که نیاز داشتند، منابعشان باز می‌شد و تقریباً بعد از یک هفته تا 10 روز، با راننده‌ها تماس می‌گرفتند تا نتیجه تست را اعلام کنند. خودروی من مدل 91 بود و نیازی به باز و بسته کردن منبع نداشت،  فقط یک تست چشمی انجام شد که برای همین مبلغ 33 هزار و 500 تومان پرداخت کردم، برای خودروهای دو منبعی این رقم حدود 170 هزار تومان تمام می‌شد.»


غیاثی می‌گوید که به خاطر شلوغی و صف‌های طولانی، جریمه معاینه فنی تست گاز را تا 6 ماه تمدید کردند تا مردم حداقل استرس مراجعه به مراکز فنی را نداشته باشند، اما قبل از این راننده‌ها از ترس جریمه شدن، چند روز کاری خود را تعطیل می‌کردند و از آب و نان هم می‌افتادند و آخر هم کارشان انجام نمی‌شد! شما حساب کنید جریمه هر روز کار نکردن یک راننده چقدر می‌شود!


حرف‌های اصغری البته مشابهت زیادی با حرف‌های کریمی دارد. او هم که این اواخر با همین مشکل مواجه شده به «ایران» می‌گوید: من از جریمه معاینه فنی متوجه شدم که شماره شاسی با خودروی من مطابقت ندارد. یعنی من برگه معاینه فنی داشتم، اما بازهم جریمه می‌شدم، بعد که پیگیری کردم، متوجه شدم در شماره موتور، یک شماره 23 به 33 تغییر پیدا کرده و همین باعث شده تا برگه معاینه فنی اشتباه صادر شود، متأسفانه کسی که پرینت می‌دهد هم اطلاعات را با اصل آن تطابق نمی‌دهد و مشکلاتی از این دست بوجود می‌آید.

البته بعد از مراجعه به من تأکید کردند که همه این جریمه‌ها صفر می‌شود، اما همین کار دوندگی زیادی داشت و موجب شد به خاطرهمین اشتباه یک روز مرخصی‌ام را از دست بدهم!»او البته به همکارش هم اشاره می‌کند که به خاطر همین غلط شماره‌ای، مشتری خودرو‌اش را از دست داده، واتفاقاً از زبان افسرمرکز شنیده که فقط در یک هفته، 6-7 نفر به خاطر همین برگه اشتباهی، موفق به تعویض پلاک نشده‌اند.


محمد رضا گویا، مدیر روابط عمومی و سخنگوی ستاد معاینه فنی، درباره این مشکل به «ایران» اینطور توضیح می‌دهد: بهرحال خطای سیستم وجود دارد و ما نمی‌توانیم منکر این قضیه شویم، این اشتباهات هم اگرچه بسیار اندک اما رخ داده و ما آن را تأیید می‌کنیم و اگر جایی گفته شود که این برگه‌ها جعلی است، تکذیب می‌کنیم. بالاخره برگه صادر شده، اما اشتباه سیستمی هم رخ داده است.


او این اشتباه را صراحتاً ناشی از خطای دوربین اعلام کرده و می‌گوید: متأسفانه گاهی پلاک‌ها مخدوش است، یا مثلاً کثیف شده یا نور آفتاب می‌خورد و مشکلاتی از این دست که اجازه نمی‌دهد دوربین به طور کامل تصویر پلاک را ثبت کند، گاهی حتی یک جابه‌جایی از 2 به 3 موجب می‌شود تا مدل خودرو تغییر کند. این دوربین‌ها به دیتا بانک پلیس وصل هستند و به همین علت، هم در مراکز تعویض پلاک، اطلاعات خودروی دیگری ثبت می‌شود و این مشکلات به وجود می‌آید. درحالی که اگر به صورت دستی انجام می‌گرفت، این خطا اتفاق نمی‌افتاد.


گویا به آن دسته از رانندگانی که به علت همین خطا، جریمه شده‌اند، اطمینان خاطر می‌دهد که با مراجعه به دبیرخانه طرح کاهش و ارائه مدارک خودرویشان، طی نامه‌نگاری با وزارت کشور، جرایمی که به علت این خطا ثبت شده‌اند، صفر می‌شود. رانندگان از این بابت نگرانی نداشته باشند.» او البته نمی‌گوید که جبران وقت، استرس و فشار معطلی چند ساعته و ضرر و زیان مادی این اشتباه برای برخی رانندگان، چگونه جبران می‌شود!

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha