پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

بیشترین روش انتقال هپاتیت «B» در ایران از طریق مادر به نوزاد است. خوشبختانه از سال ٧٣ که ما واکسن این هپاتیت را تزریق کردیم، دیگر مشکلی برای نوزادان وجود ندارد.

سلامت نیوز-*سیدمؤید‌ علویان: 1- هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبدی است که اصطلاحا به آن یرقان نیز می‌‌گویند. عوامل متعددی ممکن است موجب التهاب کبد شوند، اما ویروس‌ها شایع‌ترین عامل ایجادکننده بیماری هپاتیت هستند.

به  گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: تاکنون حداقل شش نوع ویروس مسئول بروز انواع مختلف هپاتیت شناسایی شده‌اند که در میان آنها هپاتیت ویروسی مزمن «B» و «C» از بیماری‌‌های شایع دنیا هستند و از اهمیت زیادی برخوردارند، زیرا این دو نوع هپاتیت مزمن شده و باعث نارسایی کبد و سیروز کبدی می‌‌شوند.

 
٢- بیشترین روش انتقال هپاتیت «B» در ایران از طریق مادر به نوزاد است. خوشبختانه از سال ٧٣ که ما واکسن این هپاتیت را تزریق کردیم، دیگر مشکلی برای نوزادان وجود ندارد. درحال‌حاضر به‌جز دو استان سیستان‌و‌بلوچستان و گلستان، شیوع بیماری در كشور به زیر دو درصد رسیده است.
٣- هپاتیت «C» نیز در گذشته در ایران بیشتر از طریق خون و تزریق خون منتقل می‌‌شد که از سال ٧٥ با بررسی خون‌‌ها، دیگر خطر انتقال از این راه کاهش یافته است. لازم به ذكر است افرادی که قبل از سال ١٣٧٥ خون دریافت کرده‌اند، در معرض هپاتیت «C» قرار دارند. افراد معتاد، حتی آنهایی که سابقه یک‌بار تزریق غیرایمن دارند و افرادی که زندانی هستند یا سابقه زندان دارند، در معرض خطر هپاتیت «C» قرار دارند. همچنین آرایشگرها، آنها که خالکوبی، تاتو و حجامت غیربهداشتی انجام می‌دهند و افرادی که با خون سروکار دارند نیز در معرض خطر هستند. قمه‌زنی در ماه محرم نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال هپاتیت «B» و «C» در ایران است.

 
٤- گفتنی است هپاتیت «C» از طریق دست‌دادن و بوسیدن فرد آلوده، آشپزی‌کردن و در یک مکان غذاخوردن، انجام معاشرت معمول در محل کار و منزل، درآغوش‌گرفتن مبتلایان، از راه هوا یا شناکردن در یک استخر منتقل نمی‌شود. همچنین ممکن است بحث خطر انتقال در تماس‌‌های جنسی سبب نگرانی شود و بر نحوه زندگی و معاشرت و روابط جنسی تأثیر بگذارد، اما باید گفت که خطر ابتلا بسیار ضعیف است و انتقال آن به دنبال تماس جنسی شایع نیست؛ آمارهای موجود خطر کمتر از پنج درصد را نشان می‌‌دهد.

 
 ٥- توصیه می‌شود افرادی که در خانواده‌شان یک نفر مبتلا به هپاتیت «B» دارند، آرایشگرها، شاغلان حرفه پزشکی، افرادی که در امور بازیافت زباله و پسماند شهری فعالیت می‌کنند، آتش‌نشان‌ها و پلیس حتما واكسن هپاتیت «B» دریافت كنند. واکسن هپاتیت «B» در دوره‌های شش‌ماهه و یک‌ماهه تزریق می‌شود. البته واکسن دوره یک‌ماهه از اهمیت زیادی برخوردار است و واکسن شش‌ماهه یادآور است. اگر کسی سه دوز واکسن بزند، خیلی مؤثر است. افرادی که شرایط گفته‌شده را ندارند و یک‌بار واکسن زده‌اند، به تکرار واکسن نیاز ندارند و لازم نیست آنتی‌بادی‌شان چک شود.

 
٦- از معضلات موجود در حوزه هپاتیت می‌توان به دو مورد اشاره كرد: اول اینكه نزدیك به ۷۰ درصد از مبتلایان به هپاتیت «B» و «C» در كشور تاكنون شناسایی نشده‌اند. بنابراین باید از طریق رسانه‌ها به مردم آموزش دهیم و این آگاهی را ایجاد كنیم كه می‌توان با هپاتیت زندگی کرد، کار کرد و ازدواج کرد، به شرطی كه ابتدا با آن آشنا شده و در ادامه کنترل و درمانش کنیم. معضل دوم هم پایین‌بودن سطح اقتصادی در بعضی از مبتلایان به این بیماری است. ما از دولت، وزارت بهداشت و بیمه‌ها می‌خواهیم همان‌طور که درباره افراد معتاد و زندانیان مبتلا به هپاتیت به صورت جدی پیگیری کردند، از بیماران هپاتیت کم‌بضاعت هم حمایت بیشتری انجام دهند.

 

 

*رئیس شبکه ملی هپاتیت ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha