برخلاف بسیاری عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر زیادی مواد مختلف سمی است.

به گزاش سلامت نیوز دكتر كاظم ندافی ضمن بیان این مطلب افزود: مواد سمی موجود در دود قلیان، به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند و از آنجا كه نیكوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است، مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می‌كند.
وی با بیان این كه مصرف‌كنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با كشیدن یك نخ سیگار دریافت می‌كنند، افزود: افراد سیگاری كه بطور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌كنند به طور متوسط با 40 تا 75 پُك كه به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می‌انجامد حدود 5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می‌كنند. این در حالی است كه مصرف كننده قلیان در هر وعده مصرف كه بطور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می‌كشد حدود 50 تا 200 پُك می‌زند كه هر پُك بطور متوسط حاوی 15/0 تا یك لیتر دود است. به عبارت دیگر از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت كرده است.
دكتر ندافی خاطرنشان كرد: با وجود اینكه بخشی از نیكوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور از آب جدا می‌شود، میزان نیكوتین دریافتی در افراد مصرف‌كننده قلیان، به اندازه‌ای است كه ایجاد وابستگی می‌كند. نیكوتین نقش بسیار مهمی در میزان و نحوه مصرف مواد دخانی دارد و تحقیقات ثابت كرده است كه افراد سیگاری تا زمانی كه میزان نیكوتین دریافتی به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی، قبل از رسیدن به حالت تهوع، برسد به كشیدن سیگار ادامه می‌دهند.
رئیس مركز سلامت محیط و كار نتیجه‌گیری كرد: با فرض جذب بخشی از نیكوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور آن از آب، مصرف‌كنندگان قلیان با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود جهت رسیدن به آستانه ارضاء وابستگی، در مواجهه با مقادیر زیادتر مواد شیمیایی سرطان‌زا وگازهای خطرناك همچون منواكسید كربن است و این موضوع مصرف‌كنندگان قلیان و اطرافیان آنها را كه در مواجهه با دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف‌كنندگان سیگار به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و اثرات سوء در هنگام بارداری مبتلا خواهد ساخت.
به گفته دكتر ندافی، این نكته نیز حائز اهمیت است كه میزان گاز منواكسید كربن، فلزات سنگین و تركیبات شیمیایی سرطان زای منتشره از احتراق ذغال یا مواد ایجادكننده حرارت در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز، چه برای مصرف‌كنندگان و چه افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر است. این در حالی است كه بیماری‌های منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترك از قلیان، همچون سل و هپاتیت، نیز محتمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha