سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 22861

دانشمندان آزمایش خون جدیدی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند یک سلول سرطانی را در میان یک میلیارد سلول سالم شناسایی کند.

به گزارش سلامت نیوز ، محققان آمریکایی تصمیم دارند به زودی این آزمایش را برای استفاده گسترده به بازار عرضه کنند.
بسیاری از پزشکان معتقدند زمانی که چند سلول سرطانی در خون شناسایی می‌شوند بدان معناست که یک تومور در حال انتشار پیدا کردن در بدن است یا احتمال رشد تومور در بدن زیاد است. به همین دلیل اگر آزمایشی طراحی می‌شد که می‌توانست این سلول‌ها را شناسایی کند انقلابی در درمان و شناسایی انواع مختلفی از سرطان‌ها خصوصا سرطان سینه، پروستات و ریه اتفاق می‌افتاد. بعد از سال‌ها تحقیق در نهایت این آزمایش طراحی شد. در مرحله اول پزشکان تصمیم دارند از این آزمایش برای سنجش میزان تاثیر داروهای خود در بیماران استفاده کنند.
دکتر دانیل هاربر مدیر مرکز تحقیقات بیمارستان ماساچوست در این باره گفت: آزمایش جدید مشابه با یک کالبدشکافی است اما در این روش نیازی به شکافتن بافت‌های بدن برای نمونه برداری نیست و فقط با یک نمونه خون می‌توان سلول‌های سرطانی را هرچند که تعدادشان بسیار کم باشد شناسایی کرد.
دکتر مارک کریس متخصص سرطان ریه از مرکز تحقیقات سرطان نیویورک در این باره گفت: استفاده از این روش قابلیت‌های زیادی دارد و در زمینه‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. شاید در کنار ماموگرافی و دیگر متدهای نه چندان دقیق استفاده از این آزمایش خون روش‌های تشخیص سرطان را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.
در روش‌های قدیمی‌، پزشکان در ابتدا از روش‌های دارویی یا پرتو درمانی برای یک بیمار سرطانی استفاده می‌کنند و سپس دو ماه بعد با استفاده از سی‌تی‌ اسکن میزان کوچک شدن تومور مغزی را بررسی می‌کنند. اما وضعیت بعضی از بیماران به قدری بد است که آن‌ها برای سی‌تی‌اسکن چند ماه آینده زنده نمی‌مانند. اما با روش جدید خیلی سریع می‌توان از تاثیر درمان‌های صورت گرفته روی بیماران اطمینان حاصل کرد.
اسوشیتدپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha