سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 22863

والدین شاغل آن‌قدر مشغول زندگی و انجام وظایف روزانه خود هستند که حداکثر 90 دقیقه در روز می‌توانند برای کارهای مربوط به خود و استراحت وقت کنار بگذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، امروزه برنامه کاری والدین آن‌قدر فشرده است و نگهداری از فرزندان آن‌قدر زمان می‌برد که وقت اضافه برای انجام کارهای فوق برنامه و استراحت به یک کیمیا تبدیل شده است.
محققان با انجام مطالعات گسترده روی 3 هزار پدر و مادر شاغل متوجه شدند یک فرد عادی هر روز بین ساعت 6 تا 7 از خواب بیدار می‌شود و بعد از این زمان، آن‌قدر مشغول کارهای روزمره می‌شود که تا اواخر شب دیگر فرصت استراحت پیدا نمی‌کند.

هر فرد به طور متوسط 8 ساعت و 12 دقیقه از روز خود را صرف کار کردن می‌کند و از این زمان تقریبا 7 ساعت به طور کامل در محل کار صرف می‌شود و بخش دیگری از این کارها نیز در خانه صورت می‌گیرد.
در مجموع هر فرد نزدیک به 55 دقیقه را صرف استحمام، صبحانه خوردن و لباس پوشیدن می‌کند. 47 دقیقه دیگر صرف آماده کردن کودکان، جمع کردن وسایل آن‌ها و آماده کردن صبحانه نیاز است. رفتن به محل کار که معمولا همراه با رساندن کودکان به مدرسه یا مهدکودک است نیز تقریبا یک ساعت از وقت والدین را به خود اختصاص می‌دهد.
بازگرداندن کودکان از مدرسه یا مهد کودک و آماده کردن ناهار آن‌ها نیز به ترتیب 33 دقیقه و 44 دقیقه زمان نیاز دارند. بعد از این کار رسیدگی به تکالیف آن‌ها قبل از رفتن به رختخواب به طور متوسط یک ساعت و 9 دقیقه در روز و انجام کارهای خانه نیز یک ساعت و 13 دقیقه دیگر از وقت پدر یا مادر را به خود اختصاص می‌دهد.
به این ترتیب مشخص می‌شود والدین خصوصا مادران حداکثر یک و نیم ساعت در روز برای استراحت یا رسیدن به کارهای خود زمان در اختیار دارند که آن نیز معمولا صرف کارهای دیگر می‌شود.
این تحقیقات که توسط Co-operative Food انجام شده است نشان می‌دهد والدین شاغل واقعا به زمان اضافه برای رسیدگی به وضعیت خودشان نیاز دارند و نزدیک به 80 درصد آن‌ها آرزوی یک فرصت برای استراحت و فراغت از کارهای روزانه را دارند.
نزدیک به 64 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند اعلام کردند که کار کردن بخش زیادی از وقت آن‌ها را در روز اشغال می‌کند. نزدیک به 40 درصد از والدین شاغل آرزو داشتند زمان بیش‌تری برای کتاب خواندن داشتند و 34 درصد نیز اعلام کردند اگر فرصت اضافه‌ای در زندگی خود داشتند آن را صرف ورزش کردن و استراحت می‌کردند.
نزدیک به 26 درصد از والدین هم معتقد بودند در صورتی که وقت اضافه داشتند بهتر می‌توانستند به همسر خود توجه کنند و زمان بیش‌تری برای او اختصاص دهند.
هلن بریدگت که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: همه این موارد نشان می‌دهد امروزه والدین شاغل به شدت هم از لحاظ شغلی و هم از نظر خانوادگی تحت فشار هستند.
زنان شاغل 11 سال پیرتر به نظر می‌رسند
قبلا هم تحقیقاتی انجام شده بود که نشان می‌داد زنانی که هم مسوولیت نگهداری و مراقبت از فرزندان و مدیریت خانه را به عهده دارند و هم در بیرون از خانه مشغول فعالیت هستند به طور متوسط خود را 11 سال پیرتر تصور می‌کنند.
میزان انرژی و آمادگی و سلامت جسمانی یک زن شاغل 46 ساله به طور متوسط برابر با یک زن 53 ساله است که این موضوع نشان می‌دهد فشارهای مضاعفی که کار بیرون و داخل از خانه به این زنان وارد می‌کند می‌تواند آن‌ها را با سرعت بیش‌تری پیر کند.
اما بر عکس زنانی که در خانه می‌مانند و تمرکز اصلی خود را به محیط خانه اختصاص می‌دهد رژیم غذایی و شرایط بدنی سالم‌تری دارند به طوری که یک زن 46 ساله خانه‌دار به طور 4 سال از سن واقعی اش جوان‌تر به نظر می‌رسد. البته این موضوع اختصاص به زنان ندارد و همین نتایج در مورد مردان نیز صادق است ، اما در دنیای امروزی معمولا این زن‌ها هستند که هم‌زمان مسوولیت‌های خانه و خارج از خانه را به تنهایی به دوش می‌کشند.
محققان در طی این مطالعات متوجه شدند زنان شاغل معمولا بیش از زنان خانه‌دار سیگار می‌کشند و ورزش و خواب کم‌تری دارند به طوری که فقط 43 درصد از والدین شاغل رژیم‌های غذایی متعادل دارند و فقط 18 درصد از آن‌ها به طور منظم ورزش می‌کنند.
نزدیک به 16 درصد از مردان شاغل به طور مرتب غذاهای بیرون از خانه را صرف می‌کنند و 30 درصد از زنان در هنگام گرسنکی با مواد غذایی مانند شکلات ، قسمتی از انرژی از دست رفته خود را تامین می‌کنند در حالی که این نوع غذاها به هیچ وجه نمی‌تواند جای مواد غذایی سالم و خانگی را پر کنند.
اما در آن سو فقط 7 درصد از زنان خانه‌دار غذاهای آماده مصرف می‌کنند و معمول درصد زیادی از آن‌ها برای ناهار اقدام به پخت غذاهای خانگی می‌کنند.
دیلی‌میل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha