دکتر رضا باورصاد شهری پور در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز درباره سکته مغزی و راه های درمان آن اظهار داشت: سکته مغزی یک حادثه حاد عروقی است که ظرف چند دقیقه تا چند ساعت بیمار دچار ضعف در قسمتهای مختلف حسی و حرکتی بدن می شود.

شیوع  بالای سکته مغزی در ایران در سنین پایین‌تر از 55 سال

استادیار دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد:« معمولا افت  عملکرد حسی  و حرکتی  در  بیمار ظرف چند ساعت به یک ثباتی می‌رسد و ممکن است این اختلال‌ بعد از بروز حمله حاد بر حسب منطقه درگیر مغز به درجاتی  پابرجا بماند.»  

وی درباره آمار مبتلایان به سکته مغزی در جهان و ایران گفت:« بدترین آمار از مبتلایان به سکته مغزی در دنیا نشان دهنده این است که در هر 6 ثانیه یک نفر در اثر  ابتلا  به سکته  مغزی   در معرض مرگ قرار می گیرد و سن شایع  این بیماری در نقاط مختلف  دنیا   بعد از سن 60 سال میباشد ..»

دکترباورصاد درباره آمار مبتلایان به سکته مغزی در ایران عنوان کرد:« متاسفانه در ایران آمار دقیقی از درصد شیوع سکته مغزی در مردم وجود ندارد اما در آخرین مطالعاتی که در دانشگاه مشهد  و  دانشگاه  جندی شاپور  اهواز -از 2 سال پیش صورت گرفته است آمار نشان دهنده این است که  بروز سکته مغزی در ایران در سنین پایین تر از 55 سال شیوع  بالایی دارد  و   ریسک فکتورهای  شناخته شده  در این  بیماران از شیوع  بالاتری نسبت  آمار جهانی برخوردار است.

وی در ادامه به نکات حائز اهمیتی اشاره کرد و گفت:« در حال حاضر کمبود یک سیستم  توانمند  و پویا  در زمینه  ثبت  امار دقیق  بیماران مبتلا به سکته مغزی  در کشور مشهود میباشد.

متاسفانه  اغلب  شهرهای  بزرگ کشور  از داشتن  بخش های ویژه (  با نام  استروک یونیت)جهت  اقدامات درمانی  اورژانس  برای بیماران مبتلا به سکته مغزی محروم هستند.

در حال حاضر در تمامی دنیا  پروسه  درمانی این بیماران به  صورت کار تیمی در  کلینیکهای  ترکیبی در حال انجام  میباشد که  متاسفانه  در این زمینه حتی در سیستمهای دانشگاهی ما همچنان اقدامی  صورت نگرفته است و بهتر است در این زمینه  فعالتر باشیم.. .»

این عضو انجمن مغز واعصاب ایران  - دیابت ،  عدم کنترل  دقیق فشار خون  و بیماریهای قلبی زمینه ای  را مهمترین  ریسک فاکتور  در  این  بیماران اعلام کرد..

او برای درمان این بیماران، کنترل دقیق فشارخون- تنظیم  قند خون  و چربی را ضروری دانسته و توصیه کرد که این بیماران نباید از مواد پرچرب - کربوهیدرات فراوان  و نمک  زیاد استفاده کنند و میزان کالری دریافتی بیماران  مبتلا  به سکته مغزی

 در فاز  حاد بیماری  بایستی بین 1500 تا 2000  کالری  در روز باشد.

این استاد دانشگاه در آخر توصیه کرد که بیماران مبتلا  به  سکته مغزی  بایستی  به طور منظم  و در فواصل مشخص   نزد متخصصین قلب،داخلی – نورولوژیست(مغز و اعصاب ) و توانبخشی  ویزیت شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha