شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2287

بخار‌های متصاعد شده در قله دماوند هیچ ارتباطی به بروز و وقوع آتشفشان ندارد.عكاشه، استاد زمین‌شناسی ضمن بیان این خبر گفت: «دماوند آتشفشانی است كه 40 هزارسال پیش آخرین فعالیتش را انجام داده و در حال حاضر هم پایگاه‌های لرزه‌نگاری در البرز مركزی كه لرزه‌هایی را كه در اثر فشار مواد مذاب به‌وجود می‌آیند، ثبت می‌كنند، چیزی نشان نداده‌اند».


اظهارات عكاشه در شرایطی است كه پیش از این و بنابه اظهارات بومیان منطقه دماوند بخاراتی از آتشفشان دماوند مشاهده شده و توسط فرمانداری منطقه به ستاد حوادث غیر‌مترقبه گزارش شده است.

رئیس ستاد حوادث غیر‌مترقبه مازندران هم گفت: «این بخار‌ها مربوط به فعالیت‌های گسل‌ها در پیرامون قله دماوند است».بنابه گفته رئیس ستاد حوادث غیر‌مترقبه از دهم اسفند‌ماه تاكنون بخارات متصاعد شده قطع شده اما دو گروه از سازمان زمین‌شناسی و گروهی هم از سوی ستاد حوادث غیر‌مترقبه از 20 روز قبل از سال 86 به این مناطق اعزام شده‌اند و نتیجه آزمایشات این گروه‌ها نشان می‌دهد كه بین زلزله‌های شهر دماوند و آتشفشانی شدن قله ارتباطی وجود ندارد».

بنابه گفته بهزاد پورمحمد تحقیق‌های گسترده و پایه‌ای گروه‌های اعزام شده همچنان ادامه دارد.

مهدی زارع، رئیس مركز زلزله‌شناسی نیز گفت كه اعزام گروه‌های تحقیقاتی به دلیل اظهارات فرمانداری شهرستان دماوند صورت گرفته است و تاكنون این گروه‌ها به نتایج خاصی دست پیدا نكرده‌اند.

عكاشه، استاد زمین‌شناسی هم گفت كه در منطقه دماوند همیشه مقداری ابر و بخار وجود دارد اما اینها علائم یك آتشفشان فعال نیست و آتشفشان‌های دیگری مثل تفتان كه گاز سمی متصاعد می‌كنند قابل بررسی هستند. برخی بومی‌های منطقه شایعه زلزله‌های ضعیف را به فعال شدن آتشفشان ارتباط داده‌اند اما بنابه گفته پور‌محمد، رئیس ستاد حوادث غیر‌مترقبه، زلزله‌های خفیف در دو سال اخیر به طور مرتب در منطقه رخ داده و مردم منطقه هم تكرار زلزله را احساس كرده‌اند.بسیاری از گسل‌های این قله مثل گسل البرز، شمال تهران و گسل مشاع واقع در روستای مشاع از گسل‌های تقریبا فعال این منطقه هستند.

این در شرایطی است كه آقا نصیر،‌ رئیس امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران انتشار اخبار و اطلاعات در مورد این مساله را به روز‌های بعد موكول كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha