کتاب در کنار اسباب بازی ، محبوبترین وسایل مورد علاقه یک کودک به شمار می رود و امروز حتی کتاب کودکان را در دکه های روزنامه فروشی نیز می توان یافت اما والدین درصورت آگاهی بر تاثیر روانی و اجتماعی کتاب بر زندگی کودک، دیگر به همین سادگی هرکتابی نمی خرند.

کتاب هایی که دشمن اعتماد به نفس کودکان هستند

سلامت نیوز: کتاب در کنار اسباب بازی ، محبوبترین وسایل مورد علاقه یک کودک به شمار می رود و امروز حتی کتاب کودکان را در دکه های روزنامه فروشی نیز می توان یافت اما والدین درصورت آگاهی بر تاثیر روانی و اجتماعی کتاب بر زندگی کودک، دیگر به همین سادگی هرکتابی نمی خرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،والدین امروزی به خرید هرچه بیشتر کتاب برای کودکانشان اهمیت می دهند اما عموما از این مساله غفلت می ورزند که کتاب کودک هم می تواند بد باشد و قبل از تهیه کتاب لازم است که والدین دریافت اجمالی از عنوان کتاب، محتوای کتاب و تصاویر کتاب داشته باشند.


بسیاری از داستان هایی که در دوران کودکی خوانده ایم در دوران بزرگسالی نیز بر فهم ما از زندگی و چگونگی زندگی اجتماعی تاثیر داشتند و انسان از ابتدای خلقت برای فرار از محرومیت ها و ناکامی ها و برای رسیدن به آرزوهای خیالی اش از کتاب بهره جسته است اما متاسفانه در حال حاضر کتاب هایی در بازار یافت می شوند که حس اعتماد به نفس کودکان را از آنان می گیرد و اضطراب و ترس برای این کودکان به همراه دارد.

**برخی کتاب های داستانی کودک مشکل دارند
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی کتاب های داستانی مشکل دارند بطورمثال برخی کتاب های داستان ، کودکان و انسان ها را به دو دسته خوب و بد تقسیم می کند درحالیکه تقسیم بندی کودک به کودک خوب و کودک بد، اضطراب زا است.
فاطمه جنگروی می افزاید: همه انسان ها مجموعه ای از نقص ها و توانایی ها را دارند و اتفاقا قرار است کودک اشتباه کند و نمی توانیم دنبال کودک کامل باشیم چراکه خود کمال گرایی ، اضطراب ایجاد می کند.
وی برای نمونه به یک کتاب با موضوع ترس اشاره کرد و گفت: محتوای این کتاب واقعا مشکل دارد؛ کودک باید بداند ترس طبیعی است و برای سلامت روان انسان لازم است. تمام حس های خوشایند و ناخوشایند ، قابل احترام هستند .
وی اضافه می کند: همان اندازه که خنده کودک برای سلامتش لازم است، گریه کودک نیز برای سلامتش ، لازم است. یعنی باید آن را بیرون بریزیم اما والدین نسبت به بی قراری و گریه کودک صبور نیستند درحالیکه به شادی و خوشحالی کودک صبور هستند درحالیکه اینها هر دو باید با هم باشند.
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی امور کودک در مراکز بهزیستی خاطرنشان می کند: بسیاری از کتاب های ما به ویژه کتاب هایی که از سوی نویسندگان فارسی زبان منتشر می شود ، مساله دار هستند و کتاب های ترجمه، بیشتر استانداردها کتاب کودک را رعایت می کنند.
جنگروی تاکید می کند: بسیاری از متون و تصویرگری کتاب های کودک ، مساله دارند.این کتاب ها به نظارت روانشناخته بیشتری نیاز دارند.

**کتاب ابزاری برای رسیدن به احساس و فکر کودک است
کارشناس ارشد روانشناسی بخش معاونت مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور نیز درباره اهمیت کتاب برای کودک می گوید: با روش هایی مانند بازی ، قصه گویی، نقاشی و مصاحبه با کودک به فکر و احساس کودک می رسیم و از این روش می توان بطور مثال برای درمان اضطراب کودک، بهره جست.
آزاده جباری می افزاید: هنگامی که در رویکردهای درمانگرایانه برای کودک کتاب می خوانیم و شخصیت داستانی ، دغدغه خود را در داستان بیان می کند ، کودک یاد می گیرد که احساسش را بگوید و ممکن است وسط کتاب خواندن احساس درونش را بگوید که تاکنون نگفته بود و آنگاه براساس این فکر و احساس می توان برای درمان اختلالات سلامت روان کودک، مداخله کرد.


وی اضافه می کند: بطورمثال کودک فکر می کند اگر پدر و مادرم در حال جدا شدن از یکدیگر هستند ، من مقصر هستم. درمانگران باید روی این فکر مانور دهند . اگر این فکر به فکر مثبت تبدیل شود یا تغییر پیدا کند ، احساس اضطراب و نگرانی کودک تغییر پیدا کند.


کارشناس ارشد روانشناسی بخش معاونت مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور یادآور می شود: البته روش درمانی کتابخوانی بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود اما در علم جدید روش هایی را با بازی درمانی ، قصه درمانی و نقاشی طرح کردند که ارتباط بین احساس ، فکر و رفتار را به کودک آموزش بدهیم و کودکانی که این مهارت را دارند خیلی به راحتی می توانند احساسات خود را کنترل کنند. یاد می گیرند که احساسات خود را بیان کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha