یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 228728

فاضلاب شهری دارای میکروب است و وقتی در آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد، روی انواع سبزی، صیفی و محصولات در این زمین‌ها اثر می‌گذارد. از این رو باید تلاش کنیم از آب متعارف برای سبزی‌کاری، صیفی‌کاری و آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده شود.

سلامت نیوز-* حسن نوروزی: فاضلاب شهری دارای میکروب است و وقتی در آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد، روی انواع سبزی، صیفی و محصولات در این زمین‌ها اثر می‌گذارد. از این رو باید تلاش کنیم از آب متعارف برای سبزی‌کاری، صیفی‌کاری و آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: مسئولان، فعالان محیط‌زیست و کشاورزان سال‌هاست نسبت به آبیاری اراضی کشاروزی با آب غیربهداشتی هشدار می‌دهند، چراکه محصولات کشاورزی به‌صورت مکرر مورد استفاده شهروندان است و با سلامتی آنها ارتباط مستقیم دارد. آبیاری مزارع با آب فاضلاب تنها مختص تهران نیست و شامل حال شهرهای دیگر نیز می‌شود. گرچه این در جنوب تهران بسیار چشمگیر بوده و بارها و بارها توسط نمایندگان و اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع هشدار داده شده، چرا که از طرفی تعداد ساکنان در این مناطق زیاد است و از طرف دیگر با حجم زیادی از زمین‌های زیر کشت در این مناطق روبه‌رو هستیم. آبیاری مزارع با فاضلاب شهری تخلف است و ما باید به سمت کشاورزی ارگانیک برویم. کشاورزی ارگانیک به‌نوعی از کشاورزی گفته می‌شود که محصولات به‌صورت طبیعی و بدون دستکاری‌های ژنتیکی و استفاده از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و... تولید می‌شوند و بر همین اساس از سلامت بهداشتی برخوردارند. آب فاضلاب در پایتخت باید تصفیه شود و سپس در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا کشت محصولات فرایند سالمی را پشت سر بگذارد.

تامین آب موردنیاز کشاورزان

یکی از مسائل مهم کشاورزی فراهم‌آوردن زیرساخت‌هاست. ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی، یعنی اینکه در ابتدا زمین و خاک را با بهره‌کشی زیاد و از طریق کود شیمیایی و آلوده مستهلک نکنیم. همچنین استفاده از فاضلاب خانگی یا صنعتی در زمین‌های زراعی نیز مشکل‌آفرین است. در این میان، فاضلاب صنعتی هم مشکلات خاص خود را دارد، به این معنا که اسید و مواد مربوطه در فاضلاب صنعتی به زمین‌های زراعی ضرر می‌رساند و به‌نحوی میکروب را به خورد مردم می‌دهد. از سوی دیگر، در کشور ما انواع بیماری‌ها و امراض صعب‌‌العلاج به دلیل آلودگی محیط‌زیست گسترش یافته‌اند

پس لازم است برای کشاورزی اهمیت خاصی قائل شویم و جای آبیاری سنتی به سمت آبیاری قطره‌ای و جای کشاورزی بی‌برنامه به‌دنبال کشاورزی با برنامه برویم و از آلوده شدن محیط‌زیستمان جلوگیری کنیم، چراکه سلامتی انسان‌ها با محصولات کشاورزی ارتباط تنگاتنگی دارد و در صورت بی‌توجهی ممکن است مشکلات بسیاری در این زمینه به بار آید. علاوه بر این استفاده از فاضلاب شهری در مزارع موجب آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی می‌شود؛ باید در تامین آب موردنیاز کشاورزان گام برداریم تا به این طریق به محیط‌زیست کشور ضربه وارد نشود. البته به کشاورزان هشدار داده شده است در صورت استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات‌شان، زمین‌های کشاورزی آنها تخریب خواهد شد، ولی باید با فراهم‌کردن برنامه‌های زیرساختی از روش‌‌های استاندارد برای شیوه تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم. لازم است فکری هم برای فاضلاب شهری رهاشده در سطح تهران کرد که به اراضی جنوب تهران راه می‌یابد. البته با انتشار اخبار مبنی بر آبیاری مزارع با فاضلاب شهری تا حدودی افکارعمومی نیز دچار تشویش شده که باید مسئولان با جدیت و پیگیری ‌درصدد ایجاد آرامش خاطر برای شهروندان تهرانی برآیند و ضامن سلامتی آنها باشند.

لزوم توجه به کشاورزی ارگانیک

پیگیری تخلف آبیاری مزارع با فاضلاب شهری به‌عهده وزارت بهداشت و درمان، وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست است و نهادهای مربوطه باید سعی کنند در تهیه محصولات کشاورزی فرایند بهداشتی داشته باشند، چراکه محصولات کشاورزی مستقیما از محل تولید روانه بازار می‌شوند و در صورت رعایت نکردن استانداردها سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند. آبیاری مزارع با فاضلاب موجب پیدایش بیماری‌هایی از جمله سرطان می‌شوند. از این رو همان‌طور که گفتم باید کشاورزی را ارگانیک کنیم و آب تصفیه‌شده را به کار گیریم. در کشاورزی ارگانیک از ماده شیمیایی و صنعتی کارخانه‌ها و فاضلاب آنها خبری نیست و به‌این‌ترتیب وضعیت سلامت مردم تضمین می‌شود؛ مساله‌ای که بارها و بارها مورد توجه مسئولان و کارشناسان محیط‌زیست قرار گرفته است و باید هر چه زودتر به آن جامه عمل پوشاند. از این رو با ایجاد نگرانی و حساسیت نسبت به آبیاری مزارع با فاضلاب شهری ضروری است که هرچه زودتر محصولات کشاورزی سالم را در زنجیره غذایی شهروندان قرار دهیم.

آلوده‌کنندگان محیط‌زیست مجرمند

در قانون مجازات اسلامی با افرادی که به آلوده‌سازی مواد غذایی روی می‌آورند و محصولات غیراستاندارد ارائه می‌کنند، برخورد می‌شود و مراکز مربوطه مانند دادستانی موظفند به این تخلفات رسیدگی کنند. بهداشت محیط و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به تناسب خود طرح شکایت می‌کنند و دادستانی موظف به رسیدگی است. همچنین در قانون مجازات اسلامی آمده است افرادی که محیط‌زیست را آلوده می‌کنند و سلامت مواد خوراکی را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به مخاطره می‌اندازند، مرتکب جنایت شده‌اند.

در واقع باید مجازات متناسب با این جرم توسط دادسراها اعمال شود. از سوی دیگر، رسیدگی به مساله آبیاری مزارع با فاضلاب برعهده کمیسیون کشاورزی در مجلس است و از آنجا که بنده عضو کمیسیون حقوقی و قضائی هستم، باید این مساله توسط مراکز اجرایی به کمیسیون حقوقی و قضائی ابلاغ شود تا معضل آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب با یک انسجام، هماهنگی و ارتباط بین استانداری، نمایندگان مجلس، اداره کل بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط‌زیست حل‌وفصل شود. همچنین سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی نیز باید به این مساله توجه جدی داشته باشند و ضرورت دارد تمامی ارگان‌‌ها دست به دست هم دهند و مانع آبیاری مزارع پایتخت با فاضلاب شهری شوند. باید پایش محصولات کشاورزی با دقت و موشکافی انجام شود و جلو کشت محصولات با آب فاضلاب شهری گرفته شود. در غیر این صورت مسئولان باید پاسخگوی سلامتی ازدست‌رفته شهروندان باشند، چرا که آبیاری زمین‌های زراعی با فاضلاب خانگی و صنعتی سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. پیشگیری بهتر از درمان است، چرا که خسارت‌های ناشی از بیماری مردم هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کند.

* نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha