سلامت نیوز: یك روانپزشك، ‌سوء مصرف مواد مخدر (اعتیاد) و افسردگی را از شایع‌ترین اختلالات روانی حال حاضر دانست و گفت: ‌افسردگی یك بیماری روان تنی نیست.

دكتر محمد آیتی، روانپزشك در گفتگو با ایسنا، درباره بیماریهای روان تنی گفت: بیماریهای روان تنی بیماریهای جسمی‌ هستند كه به طور مشخصی منشا جسمی‌شان پیدا شده ولی ریشه در مسائل روحی و روانی دارند. در و اقع می‌توان گفت فشارهای روحی خودشان را به صورت یك بیماری جسمی‌ نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: مسائل روحی و روانی ممكن است در یك بیمار 90 درصد تاثیر داشته باشد و در یك بیمار دیگر 10 درصد. در هر صورت در پیدایش هر بیماری چند عامل می‌تواند نقش داشته باشند كه مشكلات روحی یكی از این عامل‌هاست و باعث می‌شود عملكرد این مكانیسم‌ها مختل بشوند.

دكتر آیتی درباره چگونگی تاثیر گذاری این عوامل در بیماریهایی مانند زخم معده، آسم، فشار خون، میگرن و غیره اظهار كرد: علت فیزیولوژیكی بیماری كاملا مشخص است. اما این كه عوامل روحی و روانی از چه كانالی تاثیر می‌گذارند هنوز به درستی مشخص نشده است.


وی در پاسخ به این پرسش كه آیا افسردگی نیز جزو بیماریهای روان تنی دسته بندی می‌شوند، گفت: افسردگی تا به حال بیماری روان تنی نبوده است ولی در آینده اگر مبانی فیزیولوژیكی‌ آن بیشتر مشخص شود شاید یك بیماری روان تنی تلقی بشود. در حال حاضر این بیماری كاملا با منشا روحی و روانی است.


دكتر آیتی شایع‌ترین اختلال روانپزشكی در ایران را اختلالات اضطرابی و «فوبیا»ها دانست و عنوان كرد: در جامعه ما مصرف مواد مخدر بسیار رایج است. اگر سوء مصرف مواد مخدر را در ایران كنار بگذاریم اختلالات اضطرابی و فوبیا و ترس‌ها از شایع‌ترین بیماریهای این حوزه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha