سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام اینکه مصرف متناوب قلیان وابستگی ایجاد می‌کند،گفت: بیماریهای منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان، همچون سل و هپاتیت محتمل است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کاظم ندافی اظهار داشت: مواد سمی موجود در دود قلیان به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریها شناخته شده‌اند و از آنجا که نیکوتین موجود در دود حاصله از مصرف قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است، مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می‌کند.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان قلیان در هر بار مصرف دود بسیار زیادتری را در مقایسه با یک نخ سیگار دریافت می‌کنند، افزود: افراد سیگاری که بطور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند به طور متوسط با 40 تا 75 پُک که به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می‌انجامد حدود 5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می‌کنند. در حالی که در هر وعده مصرف قلیان که بطور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می‌کشد حدود 50 تا 200 پُک می‌زند که هر پُک بطور متوسط حاوی 15/0 تا یک لیتر دود است. به عبارت دیگر از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر، دود سیگار دریافت کرده است.

ندافی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور از آب جدا می‌شود، میزان نیکوتین دریافتی در افراد مصرف‌کننده قلیان به اندازه‌ای است که ایجاد وابستگی می‌کند. نیکوتین نقش بسیار مهمی در میزان و نحوه مصرف مواد دخانی دارد و تحقیقات ثابت کرده است که افراد سیگاری تا زمانی که میزان نیکوتین دریافتی به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی، قبل از رسیدن به حالت تهوع، برسد به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: با فرض جذب بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور آن از آب، مصرف‌کنندگان قلیان با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود جهت رسیدن به آستانه ارضاء وابستگی، در مواجهه با مقادیر زیادتر مواد شیمیایی سرطان‌زا و گازهای خطرناک همچون منواکسید کربن است و این موضوع مصرف‌کنندگان قلیان و اطرافیان آنها را که در مواجهه با دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف‌کنندگان سیگار به انواع سرطانها، بیماریهای قلبی عروقی، تنفسی و اثرات سوء در هنگام بارداری مبتلا خواهد ساخت.

به گفته ندافی، این نکته نیز حائز اهمیت است که میزان گاز منواکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زای منتشره از احتراق ذغال یا مواد ایجادکننده حرارت در قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز، چه برای مصرف‌کنندگان و چه افراد در معرض دود تحمیلی، فراتر است. این در حالی است که بیماریهای منتقله از طریق دهان و دستان آلوده در اثر استفاده مشترک از قلیان، همچون سل و هپاتیت نیز محتمل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha