رئیس سازمان نظام روانشناسی با تشریح راه‌های كاهش استرس و اضطراب گفت: زندگی شهری، فشارهای خانوادگی، شغلی، تحصیلی، تعهدات اجتماعی و ظرفیت‌های محدود انسانی افراد را دچار اضطراب و نگرانی و بعضاً پریشانی و فشارهای روانی می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز  غلامعلی افروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: باید با حسن تدبیر زمینه‌ای فراهم كرد كه به‌رغم همه مشكلات از اسارت زنجیره مشغله‌ها رها شده و بر مشكلات غالب شد.

وی افزود:‌ زمانی كه رابطه معقول و منطقی بین هدف‌ها و برنامه‌ها و توقعات و انتظارات از یك سو و توانایی‌ها، قابلیت‌ها، امكانات و تسهیلات از سوی دیگر وجود نداشته باشد، بعضاً انسان در گردونه تلاش‌ها با ناكامی‌هایی مواجه شده، دچار ناامنی‌های درونی و فشارهای روانی می‌شود. ادامه چنین وضعی می‌تواند ناآرامی‌ها و مشكلات حادتری به دنبال داشته باشد.

افروز تصریح كرد:‌ باید رابطه معقول، متوازن، منطقی و قابل حصول بین هدف‌ها و توانمندی‌ها برقرار باشد و همواره بین وضع موجود و وضع مطلوب فاصله معقول و قابل حصولی ترسیم شود، به ویژه آنكه افراد مختلف از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های جسمی، ذهنی و روانی متفاوتی برخوردارند و نگرش‌ها و بازخوردها و انگیزه‌های درونی‌شان نقش قابل توجهی در دامنه تلاش‌ها و میزان موفقیت‌هایشان ایفا می‌كنند.

وی در زمینه راهكارهای كاهش استرس و اضطراب گفت: وقت مناسبی برای صرف غذا، (صبحانه، ناهار و شام) می‌توان پیش‌بینی و با خیال راحت و به دور از دغدغه‌های فكری و مشغله‌های كاری و حتی‌الامكان به اتفاق خانواده یا دوستان صمیمی غذا میل كرد و هنگام صرف غذا مشغول كار دیگری نبود.

افروز ادامه داد: برنامه خواب آرام و راحت را باید تنظیم كرد. همچنین چند دقیقه مطالعه قبل از خواب می‌تواند به آرامش خواب شما به طور موثری كمك كند. از طرفی در زندگی مشترك هدف‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های بلندمدت و كوتاه‌مدت را می‌توان با همسر مطرح كرده، درباره اهمیت و درجه اولویت آنها با هم به تفاهم رسید و اندیشه و نگرش مشتركی نسبت به آنها به‌دست آورد.

وی با تاكید بر اصل آرامش در خانه و احساس آرامش‌گری در وجود خود و همسر یادآور شد: با نوشتن همه برنامه‌های روزمره، كوتاه‌مدت و بلندمدت روی كاغذ می‌توان موارد غیرضرور یا اضطراب‌زا و محل آرامش خود و خانواده ‌را از جداول برنامه‌های خود، با خیال راحت و با قاطعیت، به طور موقت یا برای همیشه حذف كرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی كشور خاطرنشان كرد: می‌توان فهرستی از كارهای ضروری تهیه كرد و برای یك دوره زمانی معقول، فقط آنها را انجام داد. همچنین باید روزانه حداقل چند دقیقه در منزل یا محیطی كه مناسب باشد روی زمین دراز كشیده، نفس عمیق كشید و دقایقی هم نرمش و ورزش كرد.

وی اضافه كرد: باید ترتیبی اتخاذ داد كه حداقل هفته‌ای یكبار به دیدن یكی از نزدیكان رفت چرا كه صله ارحام و دیدار عزیزان موجب نشاط درون و آرامش روان می‌شود. همچنین باید با حسن تدبیر زمینه‌ای فراهم كرد كه به‌رغم همه مشكلات از اسارت زنجیره مشغله‌ها رها شده و بر مشكلات غالب شد. لذا هرگز نباید اجازه داد كه زندگی را صرفاً كارها تحت كنترل درآورد.

افروز گفت: از عجله‌، شتاب و پرداختن به چند مشغله فكری و كاری در یك زمان محدود باید پرهیز كرد. باید آرامش خود را حفظ كرده و با چهره گشاده با دوستان ارتباط برقرار كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha