بیماران روانی كه به بستری نیاز دارند در برخی بیمارستان‌های روانپزشكی مدت‌ها باید در لیست انتظار باشند تا بتوانند از خدمات روانپزشكی بستری استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز از فارس احمد صادقی كه برادرش بیمار روانی و نیازمند بستری است می‌گوید: با شدید شدن بیماری برادرم چندی قبل به روانپزشك مراجعه كردیم كه پیشنهاد داد برادرم را به بیمارستان روانپزشكی ببریم.

وی می‌افزاید: نزدیكترین بیمارستان به ما بیمارستان روانپزشكی روزبه بود. وقتی آنجا رفتیم به ما گفتند كه اصلاً داخل نیایید زیرا ما تخت خالی نداریم حتی اورژانس هم ما را داخل راه نداد و برادرم را معاینه نكرد و گفت به بیمارستان دیگری مراجعه كنید.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت بیمارستان‌های دولتی روانپزشكی خراب است چرا كه هم پزشك متخصص و پرستار مجرب به اندازه كافی نیست و هم ظرفیت لازم را ندارند.

وی می‌گوید: پس از آن به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) رفتیم. پزشك اورژانس دستور بستری داد و برای یك هفته برای برادرم دارو نوشت. اما متأسفانه این بیمارستان هم تخت خالی نداشت. به ما گفتند روزانه باید ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر در بیمارستان باشید تا وقتی پزشك متخصص آمد بر اساس تشخیص خودش دستور بستری بدهد و پس از اینكه تخت خالی شد بیمارتان را بستری كنند.

جالب اینجاست كه اگر از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر به همراه بیمار آنجا حضور نداشته باشیم نوبت ما می‌گذرد. متأسفانه الان یك هفته‌ای است كه از نوبت ما می‌گذرد و با توجه به اینكه پرونده اورژانس تشكیل شده است به دلیل نداشتن تخت خالی دستور لازم برای بستری هنوز صادر نشده است.

در ادامه خبرنگار خبرگزاری فارس موضوع را از بیمارستان‌های روزبه و امام حسین درباره وجود تخت خالی دراین دو بیمارستان روانپزشكی پیگیری كرد كه در جواب، مسئول پذیرش این بیمارستان گفت: تخت خالی نداریم و نمی‌توانیم كاری برای شما انجام دهیم. از طرفی مشخص نیست بیماری كه در اینجا بستری است چه زمانی مرخص می‌شود از مراكز دیگر پیگیری كنید.

خبرنگار فارس در جواب گفت بیمارستان روزبه هم تخت خالی ندارد و پاسخ شنید: كاری از دست ما برنمی‌آید و بیماری كه اینجا می‌خوابد حداقل 30 تا 40 روز باید بستری باشد. اگر بیمارتان از نظر روانی بدحال است، بیاورید به بیمارستان با چند تا آمپول و قرص فعلاً درمان علامتی می‌كنیم تا تخت آماده شود. اما در زمینه تخت در حال حاضر شرمنده شما هستیم.

خبرنگار فارس از بیمارستان روانپزشكی روزبه هم كسب اطلاع پیدا كرد و در جواب شنید كه این بیمارستان هم تخت خالی ندارد، مسئول پذیرش این بیمارستان نیز گفت: ما تخت خالی نداریم و باید بیمار مرخص شود تا بتوانیم بیمار شما را بستری كنیم.

ابوالفضل علیاری، مدیر بیمارستان روزبه با تایید این موضوع به خبرنگار فارس گفت: ما در كشور 20 هزار تخت بیمارستانی روانپزشكی كم داریم. این موضوع، موضوع جدیدی نیست و خیلی اوقات با این مشكل مواجه هستیم.

محمد آقاجانی، رئیس بیمارستان امام حسین نیز در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر در بیمارستان فقط 80 تخت روانپزشكی داریم كه تخت خالی نداریم و ضریب اشغال تخت‌های روانی ما 100 درصد است. همیشه چند بیمار در لیست انتظار هستند.

وی می‌افزاید: كمبود تخت‌های روانی در كشور امری است كه از گذشته وجود داشته است و از طرفی زمان اقامت بیماران روانی در بیمارستان‌های روانی زیاد است.

خبرنگار فارس همچنین با احمد حاجبی، رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت نیز تماس گرفت كه وی در جواب گفت: این موضوع به معاونت درمان وزارت بهداشت مربوط می‌شود اداره سلامت روان در معاونت بهداشتی است و امور مربوط به بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی به این معاونت مربوط نمی‌شود.

بیمارستان روانپزشكی روزبه و بخش روانپزشكی بیمارستان امام حسین 2 مركز اصلی دولتی پذیرش و درمان بیماران روانپزشكی در تهران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha