بوی نامطبوع آزادراه تهران- قم، کار را به ریاست‌جمهوری کشانده،‌ تا جایی که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل این مسئله خبر داده‌است.

منشأ بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام کجاست؟

سلامت نیوز:   بوی نامطبوع آزادراه تهران- قم، کار را به ریاست‌جمهوری کشانده،‌ تا جایی که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل این مسئله خبر داده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،عیسی كلانتری درخصوص بوی نامطبوعی كه در 5-4كیلومتری فرودگاه امام به مشام می‌رسد، گفت: عامل این بوهای نامطبوع 15-14واحد آلوده‌كننده هستند كه برخی از آنها تعطیل و برخی در حال اصلاح هستند و حداكثر تا 8‌ماه آینده این بوی نامطبوع برطرف می‌شود. مهرماه سال‌جاری هم اداره كل محیط‌زیست تهران اعلام كرد كه حداكثر ۵ درصد از بوی نامطبوع آزادراه تهران-قم، از مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادكوه است.

سرپرست سازمان پسماند شهر تهران نیز با اشاره به بازدیدهای متعدد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانداری، فرمانداری، آب و فاضلاب طی ماه‌های گذشته از این محدوده به همشهری گفت: بوی نامطبوع مسیر آزادراه تهران-قم منشأهای مختلفی دارد. بیش از 15واحد در ایجاد بوی نامطبوع در این محدوده دخیل هستند. رضا عبدلی با اشاره به این مراكز افزود: یكی از آن واحدها، فاضلاب شهرك‌های واوان و رباط كریم است.

نبود سیستم تصفیه‌خانه برای فاضلاب شهرك واوان و رباط‌كریم كه از مسیر غرب به شرق آزادراه عبور می‌كند، بركه‌ای از فاضلاب شهری تشكیل داده و باعث تولید بوی نامطبوع دراین محدوده شده كه البته اخیرا سیستم تصفیه فاضلاب واوان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. به گزارش همشهری، وجود چند كشتارگاه در حاشیه آزادراه تهران- قم، استقرار چند مرغداری بزرگ و همچنین استقرار تصفیه خانه فرودگاه امام نیز باعث افزایش بوی بد در این محدوده شده است.

یكی دیگر از عوامل بوی نامطبوع در آزادراه تهران-قم وجود تعدادی گاوداری در حاشیه این آزادراه است. همچنین وجود كشتارگاه طیور باعث تولید بوی نامطبوع در این محدوده شده است. سرپرست سازمان پسماند با اشاره به اینكه طبق اعلام اداره كل محیط‌زیست منشأ حداكثر ۵درصد از بوی نامطبوع آزادراه تهران-قم، مركز پردازش آرادكوه بوده است، خاطرنشان كرد: این مركز پردازش با حدود ۱۱ كیلومتر مسافت، دورترین فاصله را نسبت به آزادراه و فرودگاه امام دارد.

عبدلی همچنین از احداث تصفیه‌خانه شیرابه پسماند طبق قراردادی با همكاری دانشكده محیط‌زیست دانشگاه تهران خبر داد و افزود: ظرفیت این تصفیه‌خانه به ۴۰۰مترمكعب می‌رسد. با توجه به اینكه این تصفیه‌خانه نخستین تصفیه‌خانه شیرآبه در كشور محسوب می‌شود، برای افزایش راندمان كاری، ظرفیت این تصفیه‌خانه را به‌صورت پلكانی از ۵۰ به ۱۰۰ و سپس به ۲۰۰ مترمكعب افزایش داده‌ایم. براساس برنامه به‌زودی این ظرفیت تا ۴۰۰مترمكعب در شبانه روز قابل ارتقا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha