سخنگوی وزارت بهداشت ضمن عذرخواهی از تاخیر پرداختی به پرستاران گفت: وزیر بهداشت و معاونان وی کاملا به تمامی موضوع‌ها اشراف دارند و حتی گاهی بیش از نیمی از وقت خود را صرف دریافتی مطالبات می‌کنند بنابراین از همکاران خود (پزشکان و پرستاران) درخواست می‌کنیم که صبر و تحمل را در پیش بگیرند.

عذرخواهی وزارت بهداشت از تاخیر پرداختی به پرستاران

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت ضمن عذرخواهی از تاخیر پرداختی به پرستاران گفت: وزیر بهداشت و معاونان وی کاملا به تمامی موضوع‌ها اشراف دارند و حتی گاهی بیش از نیمی از وقت خود را صرف دریافتی مطالبات می‌کنند بنابراین از همکاران خود (پزشکان و پرستاران) درخواست می‌کنیم که صبر و تحمل را در پیش بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در نمایشگاه مطبوعات با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، عنوان کرد: رسانه‌ها باید ارتقاء سواد سلامت را جزء اهداف خود قرار دهند زیرا وقتی سواد سلامت در رسانه‌ها آموزش داده شود مردم علاوه‌بر اینکه خود در خصوص عوامل مفید بر سلامتی آگاهی می‌یابند به راحتی نیز می‌توانند به دیگران آموزش دهند. در واقع می‌توان گفت رسانه عامل، محصول و شاخص تحول است که از اصحاب رسانه این انتظار می‌رود تا تحولی را در جامعه و کشور ایجاد کنند.

وی در خصوص وضعیت اعتبارات و بدهی وزارت بهداشت افزود: محدودیت‌های عمده‌ ما در بودجه متوجه حوزه آموزش و پژوهش است زیرا این حوزه از دولت بودجه مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و مانند سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با مشکل بودجه مواجه است.

حریرچی تصریح کرد: اما در حوزه بهداشت و درمان قسمت اعظم بودجه ما از طریق ارائه خدمات به دست می‌آید در واقع ما به ازای خدمتی که ارائه می‌دهیم تعرفه مصوب را دریافت و اعتبارات خود را تامین می‌کنیم. قسمت عمده بودجه ما در این زمینه از سازمان‌های بیمه‌گر تامین می‌شود در گذشته در مراکز درمانی بودجه مورد نیاز از طریق دریافت وجه نقد از مردم تامین می‌شد اما با روی کار آمدن دولت دهم و آغاز وزارت دکتر هاشمی سیاست‌ها به سمتی پیش رفت تا پرداختی از جیب مردم کاهش یابد. بر این اساس طرح تحول سلامت اجرا شد که با اجرای این طرح پرداختی از جیب مردم کاهش یافت اما مسئولیت‌های دولت و بیمه‌ها افزایش پیدا کرد که متاسفانه بیمه‌ها با تاخیر در پرداخت مواجه هستند که این امر ما را در تامین بودجه مورد نیاز با مشکل مواجه کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: کل هزینه‌های سلامت نسبت به سال اولی که طرح تحول اجرا شد و سال ما قبل آن، افزایش معناداری نداشته حتی در برخی موارد شاهد کاهش هزینه‌ها نیز بوده‌ایم. اما مساله‌ای که مشکل ایجاد کرده این است که قبلا نقش بیمه‌ها و دولت 35 الی 40 درصد بود اما امروزه این نقش به 50 تا 53 درصد افزایش یافته است که این امر موجب کاهش پرداختی از جیب مردم شده اما از طرفی با توجه به افزایش مسئولیت‌ها دولت و بیمه‌ها نتوانسته‌اند تعهدات خود را عمل کنند که این مساله ما را دچار مشکل کرده است.

به گفته وی در حال حاضر تاخیر پرداختی بیمه‌ها به 10 تا 12 ماه نیز رسیده است که این امر بیمارستان‌ها را در تامین منابع درآمدی دچار مشکل کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه بهداشتی نیز گفت: ارزیابی ما و سازمان بهداشتی جهانی بر این است که عملکردهای وزارت بهداشت در دوره اول وزارت دکتر هاشمی و اجرای طرح تحول عملکرد مناسبی بوده است حتی در برخی موارد عمیق‌تر و وسیع‌تر از حوزه درمان بود اما فضای رسانه‌ای و منتقدان جو را به سمتی هدایت کرد که گویا در حوزه بهداشت اقدامات کمتری انجام شده این در حالی است که باید گفت اقداماتی که در حوزه بهداشت انجام می‌شود بیشتر جنبه پیشگیری دارد به همین دلیل مانند اقدامات درمانی پر سر و صدا نیست.

حریرچی در ادامه در خصوص اجرای پرونده الکترونیک سلامت خاطرنشان کرد: پرونده الکترونیک سلامت موضوع بسیار پیچیده و وسیعی است در کشورهایی که موفق شدند پرونده الکترونیک سلامت را اجرا کنند پروژه‌ها چندین سال و حتی یک دهه به طول انجامید اما ما باید گام به گام پیش برویم که قدم اول این است که تمام اقدامات و فرآیندها را باید مکتوب کنیم.

وی افزود: پس از آن باید تغییر رفتاری در ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمت اعمال شود قدم بعدی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت این است که مردم را به خوبی شناسایی کنیم و برای آنها پرونده جمعیت‌شناسی تشکیل دهیم و قدم بعدی ارتباط سطح یک و دو و سه است که این اقدام در چندین استان انجام شده است و سپس باید این طرح را به صورت پایلوت در برخی استان‌ها اجرا کنیم.

وی افزود: در واقع هدف از اجرای پرونده الکترونیک سلامت آن است که اطلاعات سلامت بیماران ثبت و در تمام مراحل ارائه خدمت استفاده و ثبت می‌شوند تا نظام اداری به درستی انجام شود.

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تجمع اعتراض‌آمیز پرستاران یادآور شد: ما می‌دانیم که پرداختی به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به خصوص پرستاران با تاخیر جدی مواجه است که از این بابت از همکاران خود عذرخواهی می‌کنیم، اما باید گفت راه اطلاع‌رسانی مشکلات به وزارت بهداشت تجمع نیست. وزیر بهداشت و معاونان وی کاملا به تمامی موضوع‌ها اشراف دارند و حتی گاهی بیش از نیمی از وقت خود را صرف دریافتی مطالبات می‌کنند بنابراین از همکاران خود (پزشکان و پرستاران) درخواست می‌کنیم که صبر و تحمل را در پیش بگیرند.

وی در خصوص مطالبات نظام سلامت از دولت و بیمه‌ها خاطر نشان کرد: برای اجرای طرح تحول سلامت سالانه 4 هزار و 800 میلیارد تومان با یک درصد ارزش افزوده در نظر گرفته شده است این در حالی است که اکنون 12 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از سه برابر مجموعه درآمدی ما وزارت بهداشت از دولت و بیمه‌ها مطالبه دارد که این امر ما را در تامین منابع دچار مشکل کرده است.

حریرچی در ادامه در خصوص عملکردهای نیروی امدادی و اورژانس گفت: یکی ازمشکلات ما در اورژانس برای امدادرسانی به موقع ترافیک است که برای رفع این معضل ما تعداد آمبولانس‌ها، موتورلانس‌ها و بالگردهای امدادی را افزایش دادیم اما این افزایش پاسخگوی نیاز ما نبود بلکه باید فرهنگ‌سازی شود و فرهنگ مردم در مواجهه با حوادث تغییر کند زیرا اگر معضل ترافیک به خصوص در کلان شهرها برطرف شود و مردم نیز هنگام واجهه با حوادث مسیر را برای نیروهای امدادی باز بگذارند بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

حریرچی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای زائران اربعین گفت: وزارت بهداشت امسال به صورت وسیع با همکاری هلال احمر و سایر ارگان‌ها به زائران اربعین خدمت ارائه خواهد کرد که در این راستا در هر 10 کیلومتر یک آمبولانس برای خدمت‌رسانی به زائران مستقر شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مرزی نیز آماده‌باش هستند. در واقع امدادرسانی تا مرز عراق برعهده وزارت بهداشت و بعد از مرز برعهده هلال احمر است.

وی افزود: وزارت بهداشت امسال کلرزنی آب عراق، مسائل بهداشت محیط ایران و عراق و آماده‌باش بیمارستان‌ها را انجام داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حذف یارانه داروهای بیماران خاص خاطرنشان کرد: دولت مصوب کرده کالایی که صادر می‌شود در طی مراحل تولید اگر از یارانه دولتی استفاده کرد در هنگام صدور باید یارانه دولتی را بازگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha