معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت: طبق قانون، سنجش حد مجاز سموم محصولات كشاورزی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

به گزارش سلامت نیوز  محمد جواد سروش در گفت‌وگو با  فارس در خصوص اینكه آیا با توجه به آماده بودن استاندارد حد مجاز باقیمانده سموم كشاورزی آزمایشگاه‌های كافی در كشور وجود دارد گفت: كار تعیین باقیمانده سموم محصولات كشاورزی طبق قانون به عهده وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكی است.
معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات گفت: تعیین حد مجاز باقیمانده سموم توسط مؤسسه تحقیقات گیاه پزشكی انجام شده و كار اجرای آن به عهده وزارت بهداشت و درمان است.
وی افزود: وزارت جهاد كشاورزی نیز طبق نشستی كه در ستاد سیاست‌گذاری سلامت وزارت بهداشت و درمان انجام شد قرار است همكاری لازم را در این زمینه داشته باشد.
وی افزود: یك‌هزار كلینیك در سطح كشور قرار است مجهز به دستگاه‌های تعیین باقیمانده سموم كشاورزی باشند و در این راستا با وزارت بهداشت همكاری كنند.
سروش درخصوص نحوه اجرای تعیین حدمجاز باقیمانده سموم كشاورزی گفت: با توجه به فراوانی محصولات كشاورزی قرار است این كار طبق اولویت محصولاتی كه تازه‌ خوری دارد مانند سبزی، صیفی‌جات، مركبات و سیب و محصولاتی كه مستقیم به میادین تره‌بار وارد می‌شوند انجام پذیرد.
سروش گفت: البته عملیات لازم برای كاهش باقی مانده سموم تا مرحله برداشت به عهده وزارت جهاد كشاورزی است و در این راستا قرار است كه تا آخر برنامه پنجم توسعه 25 درصد محصولات كشاورزی تحت مدیریت تلفیقی كنترل آفات باشد كه تاحدود زیادی خواهد توانست باقیمانده سموم در محصولات كشاورزی را كم كند.
وی افزود: این قانون در بند (د) ماده 134 قانون پنجم توسعه تأكید شده است.
وی در پاسخ به اینكه چه راهكارهایی را برای مقابله با محصولاتی كه دارای باقیمانده سموم هستند در سال آینده خواهید داشت گفت: طبق قانون سال 1346 سازمان حفظ نباتات قانون‌گذار به وزارت بهداشت و درمان اختیار داده تا هر گونه افزایش سموم و آلاینده‌ها در بخش كشاورزی را به اطلاع مراكز فروش برساند و نسبت به معدوم سازی و جمع‌آوری آن اقدام كند.
سروش در پاسخ به اینكه آیا نمونه‌ای سراغ دارید كه وزارت بهداشت و درمان این كار را انجام داده باشد، گفت: حداقل این است كه من چنین اطلاعی ندارم.
معاون مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات تصریح كرد كه قانون سال 46 حفظ نباتات بررسی‌ شده و به مجلس ارائه شده تا قانونی جدید مطابق با شرایط فعلی وضع و ابلاغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha