وزارت بهداشت اعلام كرد: بودجه تخصیص داده شده در مقایسه با اعتبار مورد نیاز وزارت بهداشت برای برنامه ساماندهی پسماندهای بیمارستانی بسیار اندك است و به همین دلیل پیشرفت برنامه كند است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی وزارت بهداشت، در پاسخ به مطلبی با عنوان «بودجه برای پسماندهای ویژه بیمارستانی هیچ‌وقت در اولویت وزارت بهداشت نبوده است» كه به نقل از رسول خادم در سیصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی طرح پیشنهاد تأمین اعتبار مورد نیاز پسماند‌های ویژه پزشكی به دولت و مجلس شورای اسلامی، مطرح شده بود چنین نوشت:

1- با توجه به ماده 38 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور باید اعتبارات لازم برای اجرایی شدن این آیین‌نامه را در لوایح بودجه پیش‌بینی كنند. با توجه به ماده قانونی فوق با پیگیری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از سال 1385 ردیف اعتباری برای ساماندهی پسماندهای بیمارستانی تخصیص و پایدار شد و هر سال بودجه‌ای به ردیف فوق اختصاص می‌یابد. ولی بودجه تخصیص داده شده در مقایسه با اعتبار مورد نیاز وزارت بهداشت برای برنامه ساماندهی پسماندهای بیمارستانی بسیار اندك است و به همین دلیل پیشرفت برنامه كند است.

در ادام این جوابیه آمده است: بودجه مذكور از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تعیین می‌شود و تعیین میزان بودجه تخصیص یافته به ردیف فوق در اختیار وزارت بهداشت نیست.

2- سیستم‌های غیر سوز (نظیر اتوكلاو و ...) برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی تیز و برنده تولید شده در مراكز بهداشتی درمانی مورد تأیید مجامع بین‌المللی نظیر WHO و EPA بوده و در ایران نیز پس از انجام آزمون های لازم توسط آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور، توسط اداره كل تجهیزات پزشكی مجوز تولید یا واردات دستگاه‌های فوق صادر می‌شود.

روابط عمومی وزارت بهداشت اضافه كرد: در بیمارستان‌ها در صورت انجام دقیق تفكیك پسماندها حدود 20 درصد از پسماندها تولیدی را پسماند ویژه تشكیل می‌دهد و از این مقدار حدود 16درصد پسماند عفونی و تیز و برنده است كه دستگاه‌های غیر سوز كارایی لازم برای بی‌خطر كردن (و استریل كردن) آنها را دارا هستند.

ضمن اینكه سیاست فعلی وزارت بهداشت در خصوص بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی تیز و برنده در مبدأ تولید برای بیمارستان‌ها، در راستای اجرای «ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشكی و پسماندهای وابسته» مصوبه شماره 15871.ت ك مورخ 1387.2.8 كمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست هیئت دولت است.

سایر مراكز بهداشتی درمانی (غیر از بیمارستان‌ها) می‌توانند از سایت‌های مركزی برای بی‌خطرسازی پسماندهای پزشكی ویژه استفاده كنند. در جلسات برگزار شده با نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران مقرر شد هزینه‌های تمام شده سیستم‌های مذكور برآورد و اعلام شود تا در بودجه سالانه مراكز بهداشتی درمانی پیش‌بینی و تخصیص آن پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha