رئیس بانك خون بندناف عمومی رویان گفت: در سطح كشور 18 مركز در بیمارستان‌ها برای جمع‌آوری خون بندناف نوزادان داریم.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از فارس، مرضیه ابراهیمی رئیس بانك خون بند ناف عمومی رویان صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: بانك خون بند ناف با هدف استفاده بهینه از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها و به منظور ارتقا سطح سلامت جامعه تأسیس شده است.

وی ادامه داد: روزانه بند ناف نوزادان در بیمارستان‌های مختلف كشور دور ریخته می‌شود و این در حالی است كه این بند ناف‌ها حاوی سلول‌های بنیادی هستند كه در درمان بیماری‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده كرد.

ابراهیمی گفت: ما می‌توانیم برای درمان بیماریف از خود بیمار سلول بنیادی بگیریم اما در افرادی كه سن بالا دارند و یا مبتلا به بیماری سرطان خون هستندف امكان گرفتن سلول بنیادی وجود ندارد به همین دلیل باید این سلول بنیادی از جای دیگر تأمین شود.

وی افزود: از خون بند ناف می‌توان سلول بنیادی تأمین كرد و برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده كرد. و ما با این هدف بانك خون بند ناف عمومی را راه‌اندازی كرده‌ایم.

رئیس بانك خون بند ناف عمومی رویان اضافه كرد: در كشور منابع اطلاعاتی در مورد HLA (ساختار ژنتكی فرد) وجود ندارد و ما امید داریم كه بتوانیم بانك اطلاعاتی HLA را نیز ایجاد كنیم.

وی گفت: ما هم اكنون 18 مركز برای جمع‌آوری خون بند ناف در سطح كشور داریم كه 10 مركز در تهران و 8 مركز در شهرستان‌ها هستند و هم اكنون ما با مركز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی و بیمارستان طالقانی همكاری داریم.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: تاكنون 2 هزار و 300 نمونه خون بند ناف در این بانك جمع‌آوری و فریز شده و تاكنون 3 پیوند موفق در این زمینه داشته‌ایم.

وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، كشور ما می تواند مكان مناسبی برای جمع‌آوری خون بند ناف و ارسال آن به سایر كشورهای منطقه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha