سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 228979

آیا تا به حال حس کرده اید اخبار سلامت خیلی خسته کننده، گذرا و گاهی نیز رمزگشایی شان دشوار است؟ ما هم همین حس را داشتیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این موارد را به شکلی ساده و کوتاه به شما بگوییم که هم خسته نشوید و هم به سالم و شادتر شدنتان کمکی کرده باشیم.

چرا نمی توانید از شیرینی های خوشمزه بگذرید؟

سلامت نیوز: آیا تا به حال حس کرده اید اخبار سلامت خیلی خسته کننده، گذرا و گاهی نیز رمزگشایی شان دشوار است؟ ما هم همین حس را داشتیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این موارد را به شکلی ساده و کوتاه به شما بگوییم که هم خسته نشوید و هم به سالم و شادتر شدنتان کمکی کرده باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در دنیای دیجیتال امروز، خیلی سخت پیش می آید که غرق چیزی شویم مگر اینکه هرچند وقت یک بار کتابی خوب، پروژه کاری قانع کننده و یا یک پروژه شخصی جالب ما را به خود مشغول کند. اما تحقیقات نشان داده یک چیز است که می تواند خیلی سریع حواسمان را از این موارد پرت کند: یک جعبه شیرینی و یا غذاهایی که سرشار از کالری هستند.

در این تحقیق، محققان از 18 داوطلب خواستند مجموعه ای از نمادها را که ربطی به غذا هم نداشتند طبقه بندی کنند. در طول تست، گاهی روی صفحه ای که این افراد در حال کار کردن روی آن بودند ناگهان عکسی از یک غذا پدیدار می شد. جالب اینجاست که وقتی تصویری از یک غذای پرکالری – مانند شیرینی – روی صفحه پدیدار می شد بیشتر از مواقعی که تصویر غیر غذایی و یا یک میان وعده کم کالری نشان داده می شد، حواسشان پرت می شد.

این نشان می دهد شرکت کنندگان به سرعت و به صورت ضمنی می توانستند ارزش غذایی عکسی که ناگهان ظاهر می شد را تشخیص دهند، حتی زمانی که مشغول کاری کاملا غیر مرتبط بودند. بنابراین بی دلیل نیست که وقتی غذایی پر کالری مانند شیرینی و شکلات می بینید بی اختیار فکرتان مشغول آن می شود.

اگر می خواهید در طول برنامه غذایی به چنین دامی نیفتید، باید این غذاها را تا جای ممکن دور از دسترس و خارج از دید نگهداری کنید. فرض کنید تعدادی شیرینی را داخل یک ظرف چیده و روی میز قرار داده اید. شاید چند بار بتوانید جلوی خود را بگیرید و بی توجه از کنارشان عبور کنید، اما اراده نیز مانند یک عضله بالاخره خسته می شود. تا جای ممکن خود را در معرض غذاهای سالم قرار دهید. با این کار نه تنها بی دلیل باعث افزایش وزن خود نمی شوید، بلکه تمرکزتان هم به وسیله یک غذا از بین نمی رود.

منبع:

Sidetracked by a donut?  Study shows that calorie-rich foods are more distracting than less energy-dense or non-food objects – https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-10/s-sba102617.php


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha