سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 22899
سلامت نیوز: مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، مرگ سه شهروند یاسوجی به علت عارضه تزریق پنی‌سیلین چینی را تکذیب کرد و گفت: واردات داروهای با کیفیت پایین از کشور چین صحت ندارد.

به گزارش سلامت‌نیوز، دکتر سیدحمید حسینی در خصوص فوت سه نفر از شهروندان ساکن یاسوج که گفته می‌شود به علت سرماخوردگی و بعد از تزریق آمپول پنی‌سیلن جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: کمیته ویژه‌ای با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشکیل شده و موضوع با حساسیت ویژه‌ای در حال پیگیری است.

وی گفت: براساس آخرین گزارشهای دریافتی و نتیجه بررسیهای انجام شده در این خصوص مشخص شد، مرگ یکی از کسانی که ادعا شده است فوت وی در اثر عارضه تزریق پنی‌سیلین بوده است، به هیچ وجه صحت ندارد.
 
حسینی گفت: فوت فردی در منزل، 16 ساعت پس از تزریق پنی‌سیلین، توسط پدرش که اتفاقا پزشک هم بوده است، اصولا نمی‌تواند ناشی از عارضه تزریق پنی‌سیلین و شوک آنافلاکسی باشد. چرا که بروز عارضه شوک ناشی از تزریق پنی‌سیلین، مدت کوتاهی پس از تزریق، ایجاد علائم حاد می‌کند. با وجود این گفته شده مرگ این شخص مشکوک بوده و موضوع به مراجع ذیصلاح گزارش شده و از طریق مراجع مربوطه در حال پیگیری است.
 
وی در مورد دومین مورد مرگ گزارش شده در یاسوج با بیان اینکه رسانه‌ها به اشتباه علت فوت این فرد را عارضه ناشی از تزریق پنی‌سیلین اعلام کرده‌اند، گفت: این شخص 50 ساله با درد معده به یکی از اورژانسهای درمانگاه مراجعه کرده و هیچ‌گونه آنتی بیوتیکی دریافت نکرده است و صرفاً تزریق عضلانی آمپول راینتیدین داشته است.
 
حسینی با بیان اینکه این فرد احتمالا دچار سکته قلبی شده است، گفت: بررسی کارشناسی و فنی درخصوص مرگ این فرد همچنان ادامه دارد.
 
وی در مورد سومین مورد مرگ که فوت وی نیز به علت تزریق داروی پنی‌سیلین عنوان شده است، گفت: این فرد با عفونت ریوی به یکی از مراکز درمانی یاسوج مراجعه کرده و فوت وی یک ساعت پس از تزریق داروی سفدریاکسون بوده است.
 
حسینی با بیان اینکه براساس بررسی پرونده بیمار مذکور و شرح حال گرفته شده مشخص شده است که بیمار سابقه مصرف برخی از داروهای غیرمجاز پرورش اندام داشته است، گفت: این موضوع نیز در دست بررسیهای کارشناسی است.
 
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مرکز ثبت عوارض ناخواسته دارویی، با دقت و حساسیت ویژه گزارشات ارسالی از تمامی نقاط کشور درخصوص عوارض دارویی را با دقت بررسی می‌کند گفت: این مرکز در صورت تایید گزارشات، درخصوص عوارض دارویی، به موقع به هم‌وطنان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
 
حسینی با یادآوری و تاکید بر اینکه ادعای مرگ سه ‌بیمار یاسوجی به علت تزریق پنی‌سیلین چینی، به هیچ وجه صحت ندارد، خاطرنشان کرد: معاونت غذا و دارو درخصوص ساخت داروهای ساخت داخل و داروهای وارداتی نظارت و دقت ویژه و کامل دارد و هر دارویی قبل از ورود به بازار، مورد بررسیهای لازم از سوی اداره کل نظارت بر داروی این معاونت قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha