سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 229

سامانه خبری سلامت نیوز روز گذشته پرونده ای از اخبار شگفت انگیز و باور نکردنی را در پیش روی نهاد، که با استقبال بی نطیر سلامت اندیشان رو برو گشت لذا نسخه جدید این پرونده هم اکنون آماده مطالعه می باشد. خواندن آن را توصیه می کنیم.

عجایب باور نکردنی دنیای علم و فناوری2

لاک نانویی جایگزینی مناسب برای برف پاک کن

محققان آلمانی با ساخت لاکی حاوی نانولوله های کربنی موفق به پاک کردن شیشه خودروها از یخ و برف یا گرم کردن طبقات ساختمان ها شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان گروه توسعه فناوری "فرانهوفر" در "اشتوتگارت" اعلام کردند: این لاک را می توان در کلیه سطوح نیازمند به گرما مورد استفاده قرار داد.

این لاک از مایعی با ترکیبی از نانولوله ها تشکیل شده که همچون جریان الکتریسیته عمل می کنند.

نانولوله ها پس از خشک شدن لاک شبکه هدایت کننده ای را در آن شکل می دهند. با عبور جریان از میان این شبکه می توان آن را گرم کرد. با افزودن نانولوله های بیشتر به لاک می توان از شفافیت آن کاست و دمای تولید شده از مواد را بالا برد.  

بنا بر گزارش یونایتدپرس اینترنشنال، دانشمندان در این تحقیق سطحی پوشیده از برف را به جریان 12 ولتی متصل کردند و ظرف دو دقیقه یخ را از ورقه ای پلاستیکی هم اندازه با جلد روی کتاب های داستانی پاک کردند.

به گفته محققان، با استفاده از لایه ای شفاف می توان سراسر سطوح مختلف را گرما داد.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از این تکنولوژی جایگزینی مناسب برای سیستم های گرم کننده مفتولی در شیشه خودروها بیابند.
در سیستم های گرمایی معمولی چنانچه یکی از رشته ها پاره شود کلیه سیستم از کار می افتد، اما در صورت وقوع شکاف در سیستم جدید خللی در ادامه فعالیت آن ایجاد نمی شود.


شکارچی سیارات فردا راهی فضا می شود

ماموریت فضاپیمای "کورات" برای کشف سیاراتی مشابه زمین از فردا آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این فضاپیما نخستین سفینه ای است که سیاراتی را در خارج از منظومه شمسی که تنها چند برابر زمین ما هستند، جستجو می کند.

این ماموریت به سرپرستی کارشناسان فرانسوی با هدف کشف رموز بخش های درونی اختری در نظر گرفته شده است.

"کورات" از طریق یک فروند موشک سایوز از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان پرتاب می شود و با قرار گرفتن در مدار قطبی 827 کیلومتری بر فراز زمین به جستجوی میدان های ستاره ای به مدت 2 سال و نیم می پردازد.

در انجام این ماموریت آژانس فضایی فرانسه، آژانس فضایی اروپا، اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل شرکت دارند.

بنا بر گزارش بی بی سی، این ماموریت نخستین ماموریت فضایی برای کشف سیاراتی است که از طبیعت مشابه با زمین برخوردارند و در اطراف ستارگان دیگر می چرخند. همچنین در جریان این ماموریت بر تعداد ستارگان برای کشف ساختار درونی آنها و تعیین تحولات ایجاد شده در آنها با گذشت زمان نظارت می شود.

دوربین سی سی دی و سیستم های الکترونیکی تعبیه شده در این فضاپیما ارتعاشات ضعیف حاصل از تابش های یک ستاره را ضبط می کنند. همچنین موج گیرها لنزهای تلسکوپ را از آلودگی های نوری مصون نگاه می دارند. تلسکوپ تعبیه شده در این فضاپیما میدان های ستارگان را نظاره می کند.
 

نتایج تحقیقات نشان داد :
ژن طول عمر حافظه را تقویت می کند

نوعی تغییر ژنی که افراد را به سن پیری می رساند از حافظه و قدرت تفکر افراد نیز محفاظت می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، ژن طول عمر با تغییر اندازه ذرات کلسترول چرب در خون باعث بزرگتر شدن آنها از حد معمول می شود. این روند توقف تولید چربی در رگ های خونی را در بر دارد.

تولید چربی در رگ ها به بروز اختلالات مغزی، سکته های کشنده و حملات قلبی می انجامد.

محققان انستیتو تحقیقات سالمندی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک نزدیک به 300 فرد بین 70 تا 100 ساله را مورد مطالعه قرار دادند. نودساله هایی که حاوی ژن طول عمر بودند از عملکرد خوب مغزی به میزان دو برابر افرادی که این تغییر ژنی را تجربه نکرده بودند، سهم داشتند. همچنین نتیجه آزمایشات حافظه و تمرکز روی این افراد بسیار عالی گزارش شد.

بنا بر گزارش بی بی سی، یافته های این تحقیق نشان داد: آندسته از افرادی که به سن 100 سالگی رسیده بودند سه برابر بیشتر از همتایان 70 ساله خود از تغییر ژن طول عمر برخوردار بودند.

به گفته دانشمندان، این تغییر ژنی ممکن است مغز افراد را از زوال عقلی حاصل از ابتلا به آلزایمر مصون نگاه دارد. در حدود یک نفر از هر 10 هزار نفر به سن 100 سالگی پای می نهد.

به اعتقاد محققان نقش ژنتیک در این زمینه بسیار پررنگ است زیرا زیاد عمر کردن اغلب با موارد وراثتی در ارتباط است. 


شرحی بر 10 حس برتر حیوانات که انسان ها از آن بی بهره اند


انسان ها همواره تصور می کنند که باهوش ترین موجودات عالم حیاتند اما هیچ یک از حواس پنجگانه آنها توانایی رقابت با تیزترین قابلیت های حسی حیوانات را ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حیوانات در تاریکی می بینند، بوی طعمه خود را از مایل ها دورتر حس می کنند و امواج الکتریکی را از ماهیچه های فشرده طعمه های مخفی شده دریافت می کنند.

10 حسی که انسان ها از داشتن آن بی بهره اند، در وجود این حیوانات قرار داده شده است:

خفاش
خفاش ها با انتشار جیر جیر ماوراء صوت و انعکاس امواج صوتی پس از برخورد با موانع حشرات را حین پرواز می قاپند و به موانع نمی خورند. این ردیاب صوتی بیولوژیکی "اکولوکیشن" نام دارد که دلفین ها نیز از آن برای حرکت در میان آب های تیره استفاده می کنند.

کوسه ماهی
هرگز با یک کوسه ماهی قایم باشک بازی نکنید زیرا می بازید. کوسه ماهی ها سلول های ویژه ای در مغز خود دارند که به میدان های مغناطیسی تولید شده از سوی دیگر موجودات حساس هستند. این توانایی در برخی کوسه ماهی ها آنقدر قوی است که این جانداران وجود یک ماهی پنهان شده زیر شن و ماسه را از طریق سیگنال های الکتریکی ضعیف حاصل از ماهیچه های منقبض شده آن تشخیص می دهند.

مار بوآ
اندام های حساس به دمای بین چشم ها و منافذ بینی مارهای بوآ به این حیوانات کمک می کنند تا گرمای بدن طعمه خود را حس کنند. هر یک از این اندام ها در هر دو بخش سر مارهای بوآ قرار گرفته اند از اینرو حیوانات حتی در تاریکی مطلق نیز قادر به حمله به شکار خود هستند.

پرندگان
چشمان حشرات و پرندگان با طول موج انواری که برای انسان قابل رویت نیستند، مطابقت دارد. پرندگانی که به نظر ما به رنگ روغنی می آیند اغلب به رنگ هایی درخشان هستند که ما حتی نامی برای زمانی که این رنگ ها در نزدیکی نور ماوراء بنفش دیده می شوند، پیدا نمی کنیم. تلسکوپ هایی چون هابل تصاویر فرابنفشی تولید می کنند که پس از رنگ  آمیزی توسط متخصصین این رنگ ها را نمایان می سازند.

گربه  
گربه ها پوسته هایی شبیه به آیینه در پشت چشمان خود دارند که به آنها امکان شکار کردن طعمه و حرکت در تاریکی مطلق را می دهد. این پوسته که "تاپتیوم لوسیدیوم" نامیده می شود نور را پس از انتقال به شبکیه چشم منتقل می کند و باعث می شوند تا چشمان فوتون ها را بقاپند.

مار
وقتی مارها زبان شاخه دار خود را تکان می دهند ممکن است این حالت برای ما بدشگون به نظر آید اما این جانداران با استفاده از این قابلیت محیط پیرامون خود را بو می کشند. مارها با استفاده از زبان خود ذرات معلق در هوا را جمع می کنند. زبان روکش دار مارها سپس درون حفره خاص سقف دهانشان که اندام های "جکابسون" نامیده می شوند، غوطه ور می شود. در آن مکان رایحه های بو پردازش شده و به صورت سیگنال های الکتریکی به مغز انتقال می یابند.

پروانه
اصطلاح "عشق در هواست" برای پروانه ها لفظ غریبه ای نیست. این حشرات خزدار سیگنال های شیمیایی عشق با نام "فرومون" را که از جنس مخالف پخش می شود تا فاصله 7 مایلی در هوا تشخیص می دهند. تحقیقات نشان می دهد: انسان ها نیز این سیگنال ها را تشخیص می دهند اما فاصله بین دو جنس مخالف باید خیلی نزدیک باشد.

موش  
اکثر موش ها بینایی ضعیفی دارند اما این ضعف خود را با موهای اطراف پوزه جبران می کنند. این موجودات از موهای دراز خود به همان شکلی که انسان های نابینا از عصا استفاده می کنند، بهره می گیرند. موش ها و جوندگان دیگر با حرکت موهای اطراف پوزه خود به هنگام برخورد با اشیاء تصاویری ذهنی خلق می کنند و بدین ترتیب محیط پیرامون خود را شناسایی می کنند.

ماهی استوانه ای
برخی از ماهی ها از جمله ماهی های استوانه ای با استفاده از کیسه های هوای خود می شنوند. کیسه ها ارتعاشات اصوات را شناسایی می کنند و با استفاده از یک جفت استخوان در گوش میانی این لرزه ها را در گوش داخلی قوت می بخشند. سلول های مویی در گوش داخلی به ارتعاشات واکنش نشان داده و اطلاعات صوتی را به مغز ماهی ها انتقال می دهند. 

مرغان مهاجر
بسیاری از پرندگان به ویژه مرغان مهاجر از میدان مغناطیسی زمین برای تشخیص مسیر خود حین پروازهای طولانی مدت استفاده می کنند. دانشمندان هنوز نمی دانند که این پرندگان به چه نحو از این قابلیت بهره می گیرند اما یافته های یک تحقیق نشان می دهد: پرندگان احتمالا از گونه ای جابه جایی حسی برخوردارند که به آنها امکان می دهد تا خطوط مغناطیسی زمین را به صورت الگوهای رنگی یا نور بینند. این خطوط حیطه بینایی پرندگان را احاطه می کنند.
 


10 دستاورد برجسته علمی جهان در سال 2006 از نگاه «ساینس»

مجله ساینس فهرست 10 تحول و دستاورد برجسته علمی و تحقیقاتی جهان در سال 2006 را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این فهرست حل مساله ریاضی پیچیده The Poincare Conjecture به وسیله یک ریاضی دان روس مهمترین دستاورد علمی جهان در سال 2006 لقب گرفت.

مرتب کردن بیش از یک میلیون DNA هسته ای متعلق به یک انسان ناندرتال، دستاورد علمی بزرگ دیگر جهان در سالی بود که در روزهای پایانی آن قرار داریم.

همچنین کشف این موضوع که آب شدن یخ های قطب شمال و جنوب با سرعتی فرارتر از انتظار در حال انجام است، پیشرفت مهم دیگری در حوزه علوم بوده است.

کشف ماهی 375 میلیون ساله! این کشف مهم شکاف بزرگ تکاملی میان آبزیان و حیوانانت خشکی را پر کرد.

پوشش نامرئی کننده هم دستاورد دیگر جامعه علمی و فناوری جهان در سال 2006 لقب گرفته است. این پوشش می تواند اشیاء را نامرئی کند.

در سال 2006  دانشمندان متوجه شدند بیماری یا اختلال بزرگ Macular که در بینایی فرد موجب شکل گیری تدریجی خال می شود در یک سوم افراد بیمار به سن آنها مربوط می شود.

همچنین درک ارتقا یافته ای از رشد گونه های مختلف جانوری از دیگر پیشرفتهای یاد شده بوده است. این بررسی بر روی مگس میوه و پروانه ها صورت گرفت.

دانشمندان در سال 2006 به تکنینک جدیدی برای بررسی و مشاهده دقیق تر ساختارهای سلولی و پروتئین ها نیز دست یافتند.

مغز انسان و ثبت خاطرات در حافظه دیگر موضوع برجسته علمی جهان در سال 2006 بوده است. در این سال دانشمندان به یافته های جدیدی از چگونگی ثبت خاطرات و رویدادهای جدید در مغز دست یافتند.

کشف کلاس جدیدی از مولکول های RNA نیز از مهمترین تحولات علمی و فناوری جهان در سالی بوده که رو به پایان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha