یک متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی را خطرناک‌ترین و در عین حال قابل پیشگیری‌ترین بیماری دانست که در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان نیز خواهد بود.

سکته مغزی، خطرناک اما قابل پیشگیری است

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی را خطرناک‌ترین و در عین حال قابل پیشگیری‌ترین بیماری دانست که در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان نیز خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کاوه مهرورز  گفت: سکته مغزی یا استروک خطرناک‌ترین و در عین حال قابل پیشگیری‌ترین بیماری است که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان نیز خواهد بود و این در حالی است که میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در کشور حدود ۲۰ الی ۲۲ درصد است.

وی افزود: برای جلوگیری از عوارض بعدی، باید علایم سکته مغزی را به موقع شناخت و برخی ملزومات را برای پیشگیری از ابتلا به آن رعایت کرد؛ چرا که سلول‌های سیستم اعصاب مرکزی پس از آسیب دیدن در سکته مغزی تقریبا غیرقابل بازگشت هستند.

وی افزود: تغذیه مناسب و مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک، ورزش، پیشگیری از چاقی، پرهیز از استعمال دخانیات و چکاپ سالانه از جمله راهکارهای جلوگیری از سکته مغزی به شمار می‌آیند و استعمال دخانیات و مصرف قلیان که امروزه به یکی از تفریحات جوانان تبدیل شده است، باید بیش از سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برخی عوامل زمینه‌ساز سکته مغزی مانند سن، جنس و نژاد از کنترل فرد خارج هستند. اما با رعایت عوامل زمینه‌سازی مثل تغذیه که تحت کنترل خود انسان است، می‌توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

وی افزود: هفت آبان مصادف با ۲۹ اکتبر به نام روز جهانی سکته ی مغزی نامگذاری شده است. از این رو مرکز تحقیقات مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حمایت ریاست انجمن حمایت از بیماران سکته مغزی، اقدام به راه‌اندازی کمپین استروک در ۱۰ نقطه پرتردد شهر از جمله محوطه مصلای تبریز کرد و دانشجویان و پزشکان در این کمپین با ارائه اطلاعات و بروشورها و آگاهی‌دهی به مردم در خصوص سکته مغزی و گرفتن فشار خون و قند خون مراجعان را از این بیماری آگاه کردند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha