سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۲

در رابطه با عوامل وراثتی و محیطی موثر بر زیبایی چهره انسان نظریات مختلفی وجود دارد. یکی از باورهای دیرینه تاثیر میزان و کیفیت خواب افراد بر زیبایی چهره و شادابی آن است.

به گزارش سلامت نیوزاخیرا پژوهشی در این رابطه در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد انجام شده که اثبات می کند این فرضیه دیرینه که خواب خوب انسان را زیباتر می کند، صحت دارد. به این ترتیب کسانی که برای مدتی طولانی بی خوابی می کشند، کمتر جذاب و سالم به نظر می رسند.
این پژوهش از آن جهت مهم است که کارولیسنکا یکی از معتبرترین موسسات در علوم زیستی، پزشکی و زیست فناوری است و در اعتبار این مجموعه همین بس که هر ساله انتخاب برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی را این موسسه انجام می دهد.
در این تحقیق از چهره داوطلبان دو بار عکس گرفته شد. یک بار بعد از هشت ساعت خواب مستمر و یک بار بعد از سی و یک ساعت بی خوابی.

عکس راست: بعد از بی خوابی، عکس چپ: بعد از هشت ساعت خواب


بعد از افرادی دیگری که از وضعیت انجام آزمایش مطلع نبودند درخواست شد که نظرشان در مورد عکس ها را بگویند. مشاهده گران بدون اطلاع قبلی از تفاوت زمان عکس برداری تقریبا متفق القول گفتند که در عکس هایی که بعد از بی خوابی گرفته شده، داوطلبان کمتر جذاب به نظر می رسند.
"خواب زیبایی" Beauty sleep)) عبارتی است که به طور سنتی در غرب در مجامع غیر علمی شناخته شده است، اما بر اساس پژوهشگران بنیاد کارولینسکا در استکهلم این باور قدیمی فاقد شواهد علمی بود.
گروه تحقیقانی از مشاهده گران آموزش ندیده خواست که عکس 23 مرد و زن جوان را بعد از یک شب خواب خوب، بررسی کنند و بعد با عکس هایی که بعد از بی خوابی آنها گرفته شده مقایسه کنند.
همه عکس ها بر اساس معیار معینی گرفته شده اند. فاصله افراد تا دوربین یکسان است، پوستشان از هر نوع لوازم آرایش پاک است و همه آنها با حالت صورت مشابه جلوی دوربین قرار گرفته اند.
طبق گزارش پژوهشگران سوئدی که در"نشریه پزشکی بریتانیا" به چاپ رسیده است، آثار خستگی و عدم شادابی در چهره افرادی که با بی خوابی طولانی مدت مواجه می شوند به وضوح قابل مشاهده است.
به گفته پژوهشگران، این یافته جدید در امور پژشکی بسیار مفید واقع خواهد شد و به پژشکان کمک می کند تا سریعتر به علائم بیماری در مریضان خود پی ببرند.
دکتر درک یان دیک، پروفسور امور مربوط به خواب و فیزیولوژی در مرکز پژوهش خواب در بریتانیا درباره این پژوهش اظهار کرده که تاثیر بی خوابی از آنچه عکس ها نشان می دهند بسیار بیشتر است.
او پیرامون این پژوهش گفت: "عکس ها در طول روز گرفته شده اند. زمانی که ساعت درونی بدن ما مشخص می کند که زمان بیداری است. آیا می توانید تصور کنید که چهره آنها در طول شب یا ساعات اولیه صبح که ساعت درونی شان حکم می کند بخوابند چطور است؟"
این تحقیق که توسط دکتر جان آکسلسون دانشیار دانشکده فیزیولوژی بالینی اعصاب در موسسه تحقیقاتی کارولینسکا و همکارانش انجام شده به همه افراد در کروه های سنی مختلف پیشنهاد می کند:
"اگر می خواهید چهره ای جذاب تر و سلامت تر داشته باشید بهترین چیز داشتن یک خواب مناسب شبانگاهی است. "خواب زیبایی" را جدی بگیرید! "

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha