چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 229043

شهرهای ایران نیازمند پروژه‌های محرك گردشگری هستند و از آنجا كه توریست گرانقیمت توریست تفریحی در جهان است باید پروژه‌های محرك گردشگری در هتل‌ها و در سطح شهرهای ایران ایجاد شود تا ماندگاری گردشگران در كشور بیشتر شود.

مشکلات گردشگری تمامی ندارد

سلامت نیوز:مشکلات صنعت گردشگری در ایران تمامی ندارد. با گذشت ۳سال از تغییرات در سازمان میراث فرهنگی مشخص شده است تمام آن تبلیغاتی که از ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل در ایران خبر می‌داد تنها یک نمایش رسانه‌ای بود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: هتلدارها از نرخ پایین اقامت در هتل‌ها می‌نالند و ورود گردشگران خارجی به كشور نیز برخلاف تمام آمارسازی‌های انجام شده با كاهش مواجه شده است. توان اقتصادی مردم نیز برای سفرهای داخلی كم شده و حالا بخش گردشگری كشور در اندیشه كاستن از هزینه زیاد سفر در كشور است.

 

 همه این موضوعات در نشست دیروز اعضای جامعه هتلداران ایران با علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و در حضور رسانه‌ها مطرح شد. اما خوبی مونسان آن بود كه نه‌تنها سعی بر ارائه آمارهای غیرواقعی نكرد كه حتی از اعضای جامعه هتلداران ایران خواست راهكارهای اجرایی كه امكان عملیاتی شدن دارد را با او مطرح كنند تا بدین‌ترتیب نه‌تنها حق بخش خصوصی در صنعت گردشگری كشور ضایع نشود كه با عملیاتی شدن راهكارهای هتلداران رونق را به صنعت گردشگری كشور بازگرداند.

 

علی‌اصغر مونسان دراین نشست اعلام كرد كه توجه جدی به موضوع گردشگری در بین تصمیم‌گیران كشور و دولتمردان بیشتر شده و فرصت خوبی برای رونق‌بخشی به صنعت گردشگری كشور فراهم شده است. او گردشگری را میانبر توسعه خواند و گفت كه كشورهای همسایه ایران همچون ارمنستان، گرجستان و آذربایجان این مسیر را دریافته‌اند و پیش‌تر تركیه و امارات متوجه شدند گردشگری مسیر میانبر خوبی برای ایجاد توسعه در كشورشان است.

 

او با اعلام اینكه به‌رغم وجود جاذبه‌های گردشگری خوب در ایران اما كشور هنوز نتوانسته از گردشگری سهم بگیرد تأكید كرد: 3درصد هتل‌های ایران 5ستاره هستند و فاصله همان 5ستاره‌ها نیز با هتل‌های كشورهای همسایه بسیار زیاد است. او از تلاش برای كاهش قیمت سفر در ایران و تهیه قانون جامع گردشگری كشور خبر داد و گفت: شهرهای ایران نیازمند پروژه‌های محرك گردشگری هستند و از آنجا كه توریست گرانقیمت توریست تفریحی در جهان است باید پروژه‌های محرك گردشگری در هتل‌ها و در سطح شهرهای ایران ایجاد شود تا ماندگاری گردشگران در كشور بیشتر شود.

 

مونسان به شهر یزد اشاره كرد و گفت: با وجود آنكه یزد به ثبت جهانی رسیده و دارای جاذبه‌های گردشگری خوبی است اما درصد اقامت در این شهر بسیار پایین است و تنها 1.3دهم روز اقامت در این شهر مهم تاریخی ایران ثبت شده است. چون جاذبه‌های تفریحی برای نگهداری گردشگر در این شهر تعریف نشده است. او با اعلام آنكه از هر 11شغل در جهان یك شغل مربوط به گردشگری است گفت: یكی از مهم‌ترین مسائل دولت تولید اشتغال است و گردشگری می‌تواند سهم مهمی در ایجاد اشتغال در كشور داشته باشد.

 

انتقاد شدید از خانه مسافرها

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نخستین فردی بود كه در جلسه صبح دیروز رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعضای جامعه هتلداران كشور به طرح مشكلات هتلداران ایران پرداخت و گفت: از 3سال پیش ضریب اشغال هتل‌های ایران به‌شدت رو به كاهش است و سال‌های 94و 95به‌صورت میانگین هتل‌های كشور با 3درصد كاهش ضریب اشغال مواجه شدند. او گفت: مالیات‌های سنگین و جریمه‌های مالیاتی كه بر فعالیت هتل‌ها بسته شده است موجب شد تا برخی هتل‌های كشور به مرز ورشكستگی برسند و حتی برخی هتل‌ها تعطیل شوند.

 

حمزه‌زاده، با انتقاد از آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تكمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری كه در دوران معاون سابق گردشگری تدوین و ابلاغ شد به بازبینی 25درصد از مواد این آیین‌نامه در هیأت دولت اشاره كرد و گفت: متأسفانه در این بازنگری نیز نظر بخش خصوصی مورد توجه قرار نگرفت و با نگاه صددرصد دولتی بازنگری شد كه نتیجه آن نه‌تنها به ایجاد رونق در صنعت گردشگری منجر نشد كه حتی در مسیر فعالیت بخش خصوصی نیز مانع ایجاد كرد.

 

او در بخش دیگری از سخنان خود به مشكل خانه مسافرها اشاره كرد كه آن هم در دوره معاون سابق گردشگری كشور مورد تأكید قرار گرفت و راه‌اندازی شد.حمزه‌زاده گفت: آنچه به‌عنوان خانه مسافر ایجاد شده ماهیت گردشگری ندارد و رسمیت دادن سازمان میراث فرهنگی به موضوع خانه مسافرها مشكلات فراوانی برای هتلدارها ایجاد كرده است.

 

محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران و عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران نیز در سخنانی با تأكید بر اینكه سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به‌طور مداوم دلنگران سرمایه خود هستند به وضعیت بد هتلداری در ایران اشاره كرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی عملا برای ساخت هتل به ایران نیامده‌اند بلكه هركدام‌شان كه از سوئد، سوئیس و آلمان و ایتالیا به ما مراجعه كرده‌اند اعلام كردند كه برای آموزش مراجعه كرده‌اند و از ما خواسته‌اند كه بگوییم برای این كار چقدر بودجه داریم درحالی‌كه ما نیاز به آموزش نداریم.

 

فرخ‌مهر نیز خانه مسافرها را یكی از موانع موجود در مسیر هتلداری ایران اعلام كرد و گفت: یك هتل با اداره اماكن، اداره اطلاعات، اداره پلیس، مالیات، نیروی انسانی و هزینه‌های جاری روبه‌رو است اما افرادی كه آمده‌اند و خانه‌هایی راه‌اندازی كرده‌اند، به هیچ سازمانی پاسخگو نیستند و مشكلات هتلدارها را هم ندارند. او با تأكید بر اینكه هتلداران كشور یارانه خود را از سازمان میراث فرهنگی دریافت نكرده‌اند گفت: 4سال است كه هتلداران داخلی از سازمان میراث فرهنگی طلبكار هستند.

 

سرمایه‌گذاران فراری می‌شوند

سیدحسین سیادتان، رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس نیز در این نشست با انتقاد شدید به فعالیت خانه مسافرها و زیان آنها برای صنعت هتلداری كشور گفت: قرار بود خانه‌مسافرها زیرنظر هتل‌ها اداره شوند اما این اتفاق نیفتاد و با ایجاد شركت‌های اقماری خانه‌مسافرها در اختیار ایجاد‌كنندگان آنها قرار گرفت و میلیاردها تومان برایشان سود داشت.

 

او از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست تا اداره خانه‌مسافرها را به هتلدارها بسپارد. سیادتان همچنین به مشكل سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در كشور اشاره كرد و گفت: یك‌سال و نیم طول می‌كشد تا سرمایه‌گذار از 18ارگان مختلف مجوز دریافت كند كه برداشتن این بوروكراسی یكی از درخواست‌های مهم سرمایه‌گذاران بخش هتل در كشور است.

 

او گفت: هتلدارها سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به ساخت هتل ترغیب می‌كنند اما وقتی سرمایه‌گذار به كشور وارد می‌شود همین بوروكراسی‌ها باعث می‌شود آنها یا قهر كنند یا سرمایه‌شان را بردارند و از كشور فرار كنند.

 

رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس با تأكید بر اینكه گردشگران در هر كشوری در جهان وارد شوند نخستین سؤال از آنها در بدو ورود این است كه چه مقدار پول دارند و رزرو هتل‌شان كجاست اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد. درحالی‌كه هتلدارها خود حاضرند در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی كشور غرفه‌ای برای صدور رزرو هتل اختصاص بدهند تا گردشگران به‌ویژه گردشگران عرب كه عمدتا رزرو هتل ندارند پس از ورود به كشور به خانه‌های غیرمجاز نروند كه در بلندمدت كشور را دچار مشكلات متعدد خواهد كرد.

 

عبدالحمید حرمتی، رئیس اتحادیه هتلداران خوزستان نیز موضوع مالیات بر ارزش افزوده را كه موجب گرانی 9درصدی خدمات گردشگری در كشور شده است مطرح كرد و گفت: درحالی‌كه بسیاری از صنوف دیگر مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌پردازند اما هتلدارها علاوه بر آنكه باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند حتی سازمان امور مالیاتی آنها را بابت تأخیر در پرداخت مالیات جریمه می‌كند كه این موضوع مشكلات زیادی برای صنعت هتلداری كشور ایجاد كرده است.

 

او با اعلام اینكه از سال 77اجرای مالیات بر ارزش افزوده قانونی شد گفت: بسیاری از هتلدارها كه این موضوع را نمی‌دانستند از مونسان خواستند تا اگر قرار است هتلدارها مالیات و جریمه‌های مالیاتی را بپردازند این موضوع شامل خانه‌مسافرها نیز بشود و اینگونه نباشد كه هتلدارها مالیات بدهند و دیگران نیازی به پرداخت مالیات نداشته باشند.

 

شهرام شیروانی، رئیس اتحادیه هتلداران همدان نیز با تأكید بر نیازسنجی در موضوع ساخت هتل در استان‌های كشور از رقابت آماری بین ادارات میراث فرهنگی استان‌ها برای اعلام آمارهای ساختگی گردشگری انتقاد كرد و از مونسان خواست فكری برای معرفی خوب جاذبه‌های گردشگری كشور به‌ویژه در همدان برای ماندگاری مسافر در شهرهای كشور كند.او همچنین از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست تا اقامتگاه‌ها و مهمانسراهای دولتی را براساس ماده 23قانون خدمات كشوری تعطیل كند كه فعالیت آنها ضربه زیادی به صنعت هتلداری كشور وارد كرده است.

 

فعالیت‌های موازی را تعطیل كنید

محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی اما با اعلام اینكه با وجود ضریب اشغال پایین هتل‌های مشهد مجوزهای بی‌رویه برای ساخت هتل همچنان صادر می‌شود از فعالیت خانه مسافرها در مشهد انتقاد كرد و گفت تداوم فعالیت آنها این نگرانی را ایجاد می‌كند كه نگاه عالمان و شخصیت‌های مذهبی به امر گردشگری تغییر منفی كند.

 

قانعی همچنین از مونسان خواست تا در مذاكره با وزارت آموزش و پرورش موضوع میزبانی مدارس از گردشگران را پیگیری و آنها را ملزم كند كه این اقدام را برای حمایت از هتل‌های كشور تعطیل كنند. او گفت: ضریب اشغال هتل‌های مشهد برای امسال 27درصد است و تنها 2روز ضریب اشغال هتل‌ها به 90درصد رسید.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی از هتلداران خواست تا با ارائه پكیج‌های ارزان اقامت در هتل‌های كشور خود زمینه را برای جمع شدن فعالیت‌های آموزش و پرورش در میزبانی از گردشگران در مدارس كشور فراهم كنند و هتلداران نیز با قبول این درخواست اعلام كردند پكیج‌های ارزان اقامت را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بدهند.

 

مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان اما از موازی‌كاری‌ها در صنعت گردشگری كشور به‌شدت انتقاد كرد و گفت: متولی اصلی برنامه نویسی برای صنعت گردشگری كشور سازمان میراث فرهنگی است و هیچ ضرورتی ندارد كه مثلا اتاق‌های بازرگانی اقدام به نوشتن برنامه برای گردشگری كشور كنند.

 

او از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواست تا جلوی آمارسازی‌های واهی برای نشان دادن رونق گردشگری در استان‌های كشور را بگیرد. چون به زعم نریمانی با آمارهای دروغین نمی‌توان برنامه‌ریزی صحیحی برای صنعت گردشگری كشور داشت.

 

نریمانی تأكید كرد: دستگاه‌های دولتی با ایجاد شركت‌های زیرمجموعه خود اقدام به موازی‌كاری در بخش گردشگری كشور با سازمان میراث فرهنگی كرده‌اند كه نتیجه آن ایجاد 500واحد دولتی موازی با هتل‌ها در اصفهان و بالای یكصد مهمانسرای دولتی در شهر شیراز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha