چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 229089

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که بیماری آلزایمر در مغز اتفاق می‌افتد اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که یک پروتئین کلیدی که سبب بروز این بیماری می‌شود، از جای دیگری از بدن به مغز انتقال می‌یابد.

ریشه بیماری آلزایمر در مغز نیست!

سلامت نیوز: دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که بیماری آلزایمر در مغز اتفاق می‌افتد اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که یک پروتئین کلیدی که سبب بروز این بیماری می‌شود، از جای دیگری از بدن به مغز انتقال می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، این تحقیق مسیرهایی را برای توسعه درمان‌های دارویی جدید هموار می‌کند که می‌توانند بدون تاثیر مستقیم بر مغز، باعث توقف و یا کند شدن روند بیماری شوند.

یکی از علل اساسی بیماری آلزایمر، انباشت پروتئین‌های بتا آمیلوئید در مغز است.

این تجمع‌ها پلاک آمیلوئید نامیده شده و سلول‌های مغزی را خفه می کنند و در نتیجه عملکرد عصبی را مهار و حافظه را مختل می کنند.

چندین مطالعه جدید امیدوار کننده نشان داده‌اند که می‌توان از طریق یک آزمایش خون، وجود این پروتئین‌های بتا آمیلوئیدی در جریان خون را به صورت زودهنگام تشخیص داد.

اما تا به امروز این‌طور تصور می‌شد که پروتئین تولید کننده این پلاک‌های مسبب آلزایمر، در داخل مغز تولید می شوند.

مطالعه جدیدی از دانشمندان چینی و کانادایی نشان می‌دهد که پروتئین‌های بتا آمیلوئید که در سایر نقاط بدن تولید می‌شوند، می‌توانند به مغز راه یابند و به بروز علائم شبه آلزایمر، کمک کنند.

این فرآیند با استفاده از یک تکنیک به نام "همبسته زیستی"(parabiosis) شناسایی شد، که در آن دو ارگانیسم جداگانه برای اتصال به یک جریان خون با عمل جراحی به یکدیگر متصل می‌شوند. محققان یک موش طبیعی فاقد بیماری را به جفت خود که هر دو اصلاح ژنتیکی شده بودند متصل کردند تا سطوح بالایی از پروتئین بتا آمیلوئید را تولید کنند.

ارتباط جسمی دو جانور مانند به هم چسبیده زاییده شدن، را "همبسته زیستی" می‌نامند.

پس از گذشت 12 ماه از اتصال جریان خون این موش‌ها به یکدیگر، موش‌های نرمال بیماری آلزایمر را از همسر اصلاح شده ژنتیکی خود گرفتند. زیرا پروتئین‌ها به مغز موش‌های نرمال سفر کرده و به پلاک‌هایی که موجب علائم مختلف آلزایمر می شوند، تبدیل شده‌اند.

این اثرات در موش‌های سالم پس از چهار ماه مشخص شد.

محققان معتقدند این نخستین بار است که اثبات می‌شود وجود بتا آمیلوئید در خارج از مغز می‌تواند به بروز این بیماری کمک کند.

بتا آمیلوئید همچنین در خارج از مغز و در قسمت‌هایی مانند عضلات، پلاکت خون و عروق خونی ایجاد می‌شود.

محققان بر این باورند که با افزایش سن، بتا آمیلوئید به مغز رسیده و جنبه‌های دژنراتیو آلزایمر را تقویت می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که درمان‌های دارویی می‌تواند به هدف قرار دادن بتا آمیلوئید در بدن و هدایت آن به سمت کلیه‌ها و یا کبد منجر شود تا قبل از اینکه در مغز تجمع کند، از سیستم گردش خون حذف شود.

محققان معتقدند که این کار شامل یک روند پیچیده و دشوار است.

این پژوهش در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha