چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 22911

یک ازدواج موفق و داشتن یک رابطه خوب و موثر با همسر بهترین روش برای مقابله با افسردگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین محققان متوجه شدند زنان و مردانی که به مدت بیش از 5 سال است ازدواج کرده‌اند و از زندگی خود رضایت دارند با احتمال ‌کم‌تری افسرده شده و دست به خودکشی می‌زنند. آمار مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر نیز در بین این افراد بسیار کم‌تر از دیگران است.
در آخرین مطالعات در این زمینه که در نشریه روانشناسی بریتانیا به چاپ رسیده است محققان زندگی هزار نفر را در نیوزیلند بررسی کردند. این تحقیقات نشان داد هر چه قدر زمان ارتباط با همسر بیش‌تر باشد به همان اندازه میزان ابتلا به مشکلات روحی و روانی در بین زنان و مردان کاهش پیدا می‌کند.
در سن 30 سالگی 16 درصد از افرادی که ازدواج نکرده بودند علائمی از افسردگی را از خود نشان دادند. هم‌چنین افرادی که بیش از 2 سال بود از همسر خود جدا شده‌اند با احتمال 23 درصد بیش‌تر از دیگران افسرده بودند.
اما در عوض فقط 10 درصد از افرادی که بین 2 تا 4 سال در یک رابطه به سر می‌بردند دچار مشکلات روحی شدند. هر چه قدر زمان رابطه بیش‌تر باشد به همان اندازه میزان افسردگی نیز کاهش پیدا می‌کند، به طوری که با گذشت 5 سال از ازدواج این رقم به کم‌تر از 9 درصد می‌رسد.
ازدواج هم‌چنین تاثیر زیادی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی دارد. سوء مصرف مواد یا وابستگی به مصرف مواد مخدر در بین افراد 30 ساله‌ که در یک رابطه به سر نمی‌برند تا 12 درصد افزایش پیدا می‌کند. البته جدا شدن از همسر هم می‌تواند تا 2 سال بعد خطر اعتیاد را تا 13.5 درصد افزایش دهد.
این در حالی است که افرادی که بین 2 تا 4 است که ازدواج کرده‌اند فقط به میزان 4 درصد سراغ مصرف مواد مخدر می‌رفتند و در بین افرادی که بیش از 5 سال از شروع رابطه آن‌ها می‌گذرد این رقم به کم‌تر از 3 درصد می‌رسد.
دکتر شر گیب در این باره گفت: بعد از ازدواج محافظت فوق‌العاده‌ای از سلامت ذهنی زنان و مردان صورت می‌گیرد و هر چه زمان بیش‌تری از آن بگذرد این اثر محافظتی تقویت می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن است که بعد از ازدواج زن و شوهر حمایت عاطفی زیادی از یکدیگر می‌کنند. حس تعهد و ثبات مالی از دیگر عواملی است که در سلامت روحی افراد بعد از ازدواج نقش مهمی بازی می‌کند.
خصوصا در صورتی که یک فرد شاد و از زندگی خود راضی باشد تاثیر زیادی روی همسر خود خواهد داشت و می‌تواند زندگی او را نیز به طور کامل دگرگون کند.
تحقیقاتی که در نشریه روانشناسی آمریکا به چاپ رسیده نشان می‌دهد شادی هر فرد به طور قابل توجهی به شادی همسرش وابسته است. این موضوع خصوصا در میان زوج‌هایی که مدت‌های طولانی است در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند صدق می‌کند.
برای رسیدن به این نتایج دانشمندان مطالعاتی را روی 6 هزار نفر انجام دادند و فاکتورهایی مانند میزان رضایت از زندگی،سلامت روحی، ثبات اخلاقی و بسیاری دیگر را به دقت در نظر گرفتند.
افرادی که شما با آن‌ها در ارتباط هستید نقش بسیار مهمی در حالت روحی یک فرد بازی می‌کنند و در این بین اهمیت همسر و اعضای خانواده بسیار بیش‌تر از دیگران است.
این مطالعات نشان ‌داد خانه شادترین محل برای تمام انسان‌هاست. محققان دانشگاه کمبریج برای اولین بار اثبات کردند که انسان‌ها در زمانی که در خانه خود به سر می‌برند شادترین وضعیت روحی را دارند و در عوض اکثر انسان‌ها در محل کار خود غمگین هستند. نزدیک به 45 درصد از تمام احساساتی که در خانه ایجاد می‌شود شاد و 54 درصد از احساساتی که در سر کار ایجاد می‌شود غمگین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha