سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت در كنگره سلامت خانواده فقط آمار كاهش مرگ كودكان زیر 5 سال و مادران را اعلام كرد و آمار مرگ كودكان زیر یكسال را نگفت همچنین تردد در اماكن شلوغ و دیده بوسی را عامل شیوع آنفلوانزا در كشور اعلام كرد.

به گزارش فارس، علیرضا مصداقی‌نیا امروز در هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده كه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشكی تهران در جمع خبرنگاران افزود: عوامل مختلفی در سلامت خانواده نقش دارد.

وی گفت: خانواده از پدر، مادر و فرزند تشكیل شده است. این افراد باید سالم باشند و تغذیه سالم برای مادر و كودك بسیار اهمیت دارد. رفتار سالم پدران در خانواده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین رفتار معنوی خانواده باید به طوری باشد كه با یكدیگر رابطه خوب برقرار كنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اضافه كرد: اعضای خانواده باید بتوانند رابطه اجتماعی خوبی با یكدیگر برقرار كنند اما برخی عوامل سلامت خانواده را تهدید می‌كند. برخی از عوامل تهدید در داخل خانواده است مثل مسائل رفتاری و بعضی دیگر از مسائلی كه خانواده را تهدید می‌كند در خارج از خانه است كه می‌تواند مسائل اجتماعی، اقتصادی و امنیتی باشد.

مصداقی‌نیا گفت: از شاخص مهم سلامت خانواده، شاخص مرگ و میر كودكان زیر یك و زیر 5 سال و نیز شاخص مرگ و میر مادران است كه نشاندهنده میزان سلامت خانواده در هر كشور است.

وی افزود: قبلاً آمار مرگ و میر كودكان زیر یك سال، زیر 5 سال و مادران باردار در كشور آمار بالایی بود كه اصلاً مناسب نبود ولی الان روز به روز بهتر می‌شود و آمارها كاهش پیدا می‌كند.

مصداقی‌نیا گفت: تعداد مرگ و میر كودكان زیر 5 سال در گذشته بالای 70 ـ 80 در هزار تولد بوده است ولی این آمار امروزه به حدود 17 یا 18 در هزار تولد رسیده است و مرگ و میر مادران باردار نیز در گذشته حدود 240 در 100 هزار بوده است كه این آمار به حدود 24 در 100 هزار رسیده است و وزارت بهداشت برای كاهش این آمار تلاش می‌كند.

وی در این مراسم به میزان مرگ كودكان زیر یكسال در كشور و تغییرات آن طی سالهای گذشته اشاره نكرد.

مصداقی‌نیا در پاسخ به این پرسش كه شیوع آنفلوآنزای فصلی در كشور چگونه است و چه راهكاری برای كاهش آن وجود دارد افزود: الان خانواده‌ها باید خودشان را در این زمینه تقویت كنند. بیماری‌های فصلی مثل آنفلوآنزا به افراد منتقل می‌شود اما اگر بهداشت فردی را رعایت كنند و تا حد امكان در مكان‌های شلوغ رفت و آمد نداشته باشند و از دیده‌بوسی پرهیز كنند و قبل از خوردن غذا دستهایشان را بشویند. میزان انتشار این بیماری بسیار كاهش می‌یابد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اضافه كرد: البته مردم به این مسائل آگاه هستند و موقع بیماری از مایعات زیادی اضافه می‌كنند. افرادی كه دارای بیمار‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و عروقی هستند حتی‌الامكان مسائل بهداشتی را رعایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha