یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 229349

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذب عوامل ایجاد آلرژن به داخل رختخواب می‌شود، سلول‌های پوست ما هستند که بر اثر تماس ملحفه و دیگر لوازم در هشت ساعت خواب در لابه‌لای آنها مخفی می‌شوند.

نقاط مخفی ایجاد آلرژی در خانه

سلامت نیوز-*نیکی پاک‌بین: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذب عوامل ایجاد آلرژن به داخل رختخواب می‌شود، سلول‌های پوست ما هستند که بر اثر تماس ملحفه و دیگر لوازم در هشت ساعت خواب در لابه‌لای آنها مخفی می‌شوند.
 
گیاهان کاشته شده در گلدان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، آیا خود یا اعضای خانواده‌تان آلرژی دارید؟ مراقب باشید! عواملی مانند گرد و غبار، قارچ‌ها، موها و کرک‌های حیوانات خانگی در گوشه و کنار خانه مخفی شده است.

نگاه دقیق به گیاهان خانگی خود نیز بیندازید. اسپور قارچ‌ها می‌تواند در اطراف گلدان‌های شما، به روی سطوح و حتی هوای داخل منزل پراکنده شده و محیط خانه را آلوده کند.

برای جلوگیری از این وضعیت حتما برگ‌های مرده و خشک شده گیاه را از آن جدا کنید و از زیر بشقابی برای گلدان‌ها استفاده نمایید.

زیر بشقابی‌ها و اطراف گلدان‌ها را مرتب تمیز و پاکیزه کنید. از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز نمایید.

حیوانات خانگی

آلرژی به حیوانات خانگی بسیار شایع است. آنچه در این میان اهمیت دارد، پروتئین‌های موجود در ادرار و بزاق این حیوانات و سلول‌های مرده پوست‌شان است.

سلول‌های مرده پوست حیوانات که روی سطوحی مانند فرش، مبلمان و دیگر وسایل موجود در منزل منتقل شده‌اند و عامل ایجاد و تشدید آلرژی هستند، نقش بسزایی در آلرژی‌ها بخصوص در کودکان دارند.

اگر حیوان خانگی دارید، دور نگه داشتن آن از اتاق خواب، حداقل و بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اجازه ندهید که وارد اتاق خواب شما و کودکان شما شوند.

فرش و تشک

فرش‌ها و موکت‌ها و پوشش‌های پرزدار سطوح از یک سو زیبایی خاصی به محیط خانه می‌دهند و از سوی دیگر با جمع کردن گرد و غبار و دیگر مواد نشسته بر روی آنها و در لابه‌لای پرزهایشان محیطی مناسب برای رشد حشرات ریز و موجودات ذره بینی فراهم می‌سازند.

این حشرات، خود عامل مهم ایجاد آلرژی در افراد و مخصوصا در کودکان می‌باشند. برای زدودن عوامل مخفی در لابه‌لای موکت، فرش و دیگر پوشش‌های سطحی از این قبیل، اخیرا از فیلترهایی با قدرت جذب بسیار بالا برای مکش این عوامل ازلابه‌لای درزهای بین پرز پوشش‌ها استفاده می‌شود.

این فیلترها HEPA نامیده می‌شوند و جدیدا وارد بازار شده‌اند. اگر هم موفق به یافتن این فیلترها نشدید، تنها راه، تعویض مرتب پوشش‌های سطحی  خانه می‌باشد که شما را از شر عوامل مخفی شده آلرژن در آنها نجات می‌دهد.


کتاب‌ها و جزوه‌ها

می‌گویند کتاب، غذای روح است. همچنان که کتاب، غذای روح شما است، می‌تواند غذای موجودات دیگری هم باشد.

گرد وغبار روی کتاب‌ها، جایگاه موجودات ریز میکروسکوپی، قارچ‌ها و نوع خاصی از حشرات به نام بوک‌لیس‌ها است. تنها راه جلوگیری از نشر آنها هم رسیدگی به کتابخانه و تمیز کردن آنها از گرد و غبار است.


اثاثیه و لوازم منزل

لابه‌لای رویه مبلمان و پارچه پرده‌ها می‌تواند مکان خیلی خوبی برای رشد عواملی همچون مایت‌ها باشد. استفاده از روکش‌های خاص غیر پارچه‌ای بر روی مبلمان، می‌تواند از رشد این عوامل در درزهای موجود جلوگیری نماید.

اگر از وسایل منزل خود، مانند مبلمان، در اتاق‌هایی که مرطوب هستند نگهداری می‌کنید، بهتر است از رطوبت‌گیر استفاده نمایید تا مانع رشد موجودات میکروسکوپی بر روی آنها شوند.


رختخواب

همه ما در مورد رشد عوامل آلرژن در لابه‌لای تار و پود ملحفه‌ها و روکش لوازم خواب بسیار شنیده‌ایم.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث جذب عوامل ایجاد آلرژن یا همان موجودات میکروسکوپی به داخل رختخواب می‌شود، سلول‌های مرده و شاخی پوست ما هستند که بر اثر تماس ملحفه و دیگر لوازم در هشت ساعت خواب در لابه‌لای آنها مخفی می‌شوند.

بچه‌ها نسبت به این مورد خیلی واکنش نشان می‌دهند. پس بهتر است بالش، پتو و تشک‌ها را ملحفه کشیده و هر هفته شستشو نمایید.

اسباب‌بازی‌های نرم

البته که لازم نیست بچه‌ها را از داشتن اسباب‌بازی نرم حیوانات ممنوع کنید، بلکه می‌توانید از انواع قابل شستشو برای کودکان خریداری نمایید و هفته‌ای یکبار هم با آب داغ آنها را بشویید.

حیوانات عروسکی نرم و گرم دوست‌داشتنی بچه‌ها می‌توانند جایگاه خوبی برای رشد عوامل آلرژی‌زا باشند، پس حتما نمونه‌های قابل شستشو را خریداری نمایید.

اگر هم قابل شستن نیست، روش جایگزین می‌تواند این باشد که:

آن را هفته‌ای یکبار درون پلاستیک گذاشته و به مدت بیست و چهار ساعت در فریزر قرار دهید.


محیط آشپزخانه

فضای آشپزخانه محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها است.

سعی کنید سطوح را مرتب تمیز نگه دارید و خشک کنید. اگر یخچال دارای سینی هست که ممکن است آب در آن راکد بماند، حتما آن را تند تند تمیز و خشک نمایید، زیرا آب راکد محل تجمع و جذب قارچ‌ها است که عامل ایجاد و تشدید آلرژی هستند.

به خاطر داشته باشید غذای مانده و قدیمی در یخچال می‌تواند ایجاد آلرژی نماید.


دستشویی و حمام

محیط دستشویی و حمام به دلیل رطوبت بالا و گرم بودن، می‌تواند عامل جذب عوامل آلرژن شود.

همه شما  لکه‌های ناشی از رشد قارچ‌ها را بر روی کاشی‌های حمام و دستشویی دیده‌اید. اما رشد اسپور قارچ‌ها در پشت دیوار‌ها یا زیر کف حمام و دستشویی‌ها  هرگز دیده نمی‌شوند و خود عامل مهم ایجاد آلرژی‌ها هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از رشد آنها خشک کردن سطوح پس از حمام و جریان هوا یا نور آفتاب برای عدم رشد قارچ‌ها است.

*کارشناس ارشد بیولوژی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha