چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22935
سلامت نیوز: دلیل تلف شدن ببر «نر» در باغ وحش تهران بیماری مشمشه عنوان شد.

به گزارش ایسنا، نتایج نهایی آزمایشات بالینی صورت گرفته توسط تیم دامپزشكی دقایقی پیش از مخابره این خبر مشخص شده بر اساس آن علت تلف شدن ببر «نر» سیبری در باغ وحش تهران ابتلا به بیماری باكتریایی مشمشه بوده است.

از سوی دیگر قرار است نمونه‌ای برای تایید نهایی بیماری مذكور توسط سازمان دامپزشكی به آزمایشات مرجع ارسال شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد قرنطینه باغ‌وحش تهران تا عادی شدن شرایط و رفع خطر ادامه می‌یابد.

مهندس هوشنگ ضیایی، مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست كه دو هفته است مسوولیت پروژه احیای نسل ببر مازندران را بر عهده گرفته چندی پیش در گفتگویی با ایسنا با اشاره به انجام تست FIV (ایدز گربه سانان) در باغ وحش تهران گفته بود كه نتایج بررسی‌ها نشان داده است تست FIV ببر نر سیبری، ببر بنگال موجود در باغ وحش تهران و 5 قلاده شیر باغ وحش تهران مثبت بوده اما نتایج این تست در ببر ماده منفی بوده است.

وی همچنین تاكید كرده بود اگر علت اصلی مرگ ببر سیبری بیماری مشمشه باشد این بیماری از طریق گوشت آلوده وارد بدن این حیوان شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مشمشه یك بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است كه با توجه به سابقه وجود آن در كشورهای همسایه و به خصوص گزارش موارد اخیر طغیان این بیماری بین تك سمی‌ها (الاغ، قاطر، اسب‌) در كشور عراق و احتمال ورود این حیوانات آلوده به داخل كشور به عنوان یك تهدید جدی برای جمعیت تك سمی‌ها و جمعیت انسانی در كشور مطرح است.

عامل مشمشه همراه با سیاه زخم به عنوان سلاح بیولوژیك مدرن از سال 1915 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از كشورها این بیماری پس از انجام اقدامات قرنطینه‌ای و سایر اقدامات كنترلی حذف شده است.

از دهه 1940 میلادی تا كنون انتقال مشمشه به انسان در امریكا دیده نشده است ولی در بین حیوانات اهلی در افریقا، آسیا، خاورمیانه و مركز و جنوب امریكا شایع است.

بیماری مذكور در گربه‌ها و سگ‌سانانی كه از گوشت اسب‌های آلوده تغذیه كرده‌اند اتفاق افتاده است، بعلاوه ترشحات تنفسی و ترشحات پوستی اسبهای بیمار بسیار مسری است.

مشمشه یكی از بیمارهای رایج در بین اسب‌ها و سایر تك سمی‌های عراق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha