سلامت نیوز: رییس هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده گفت: تعداد فرزند در برنامه تنظیم خانواده مطرح نیست بلكه تعداد فرزندی مدنظر است كه بتواند سلامت خانواده را تامین كند.

به گزارش  ایسنا، دكتر حسین ملك افضلی در هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده اظهار كرد: امروزه تنظیم خانواده در بسته جمعیت شناسی نمی‌گنجد و جایگاه اصلی آن در بسته سلامت خانواده است بنابراین برنامه تنظیم خانواده یك برنامه بهداشتی است به عنوان نمونه بارداری زن در سن نامناسب، خطرناك است و زمانی كه انجام كاری از نظر عقلایی برای خانواده خطر دارد باید از آن اجتناب كرد.

وی افزود: خوشبختانه در ایران بر اساس فتوای حضرت امام خمینی (ره) با همین رویكرد اجرای برنامه تنظیم خانواده را آغاز كرده‌ایم و همچنان ادامه دارد. در این جهت هرگونه تهدید و تطمیع در زمینه فرزندآوری ممنوع است بلكه باید در زمینه تنظیم خانواده اطلاع رسانی لازم به خانواده‌ها صورت گیرد.

ملك افضلی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار كرد: هدفمند كردن یارانه‌ها یك اقدام انقلابی در جهت رفع بی‌عدالتی ها بوده است و 15 میلیون نفر از 75 میلیون جمعیت ایران درخواست یارانه نكردند این گروه از افراد حدود 40 درصد از منابع جامعه را مصرف می‌كنند بنابراین سازمان‌های مختلف از این فرصت استفاده می‌كنند. بر این اساس وزارت بهداشت باید بسته‌های تغذیه‌ای را برای روستاییان اختصاص ‌دهد تا از این طریق به ارتقا سلامت خانواده كمك بیشتری كند.

رییس هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده با اشاره به كنفرانس جمعیت و توسعه كه در سال 94 برگزار شد، گفت: در این كنفرانس بحث بهداشت باروری مطرح شد و ایران تاكید كرد كه فقط سلامت باروری را در چارچوب خانواده می‌پذیرد.


ملك افضلی با بیان اینكه سلامت باروری پیش نیازهایی دارد، اظهار كرد: پیش از ازدواج، دختر و پسر باید آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم را به دست بیاورند تا بتوانند مسیر باروری را به درستی طی كنند. در واقع این آگاهی‌ها و مهارت‌ها طیف وسیعی را شامل می‌شود كه از سالهای اولیه زندگی كودك آغاز می‌شود و تا پس از ازدوج ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینكه مرگ مادر و كودك، فقر زدایی و رفع بیسوادی از عوامل تعیین كننده سلامت خانواده است، اظهار كرد: در سالهای آتی میزان مرگ و میر مادران، 525 هزار نفر سالانه در دنیا بوده است و این آمار به علت افزایش نیافتن فعالیت‌ها در زمینه‌های اجتماعی مانند سواد آموزی و فقر زدایی افزایش پیدا نكرده است.

ملك افضلی اظهار كرد: منظور از خانواده در فرهنگ ما ازدواج رسمی، قانونی و شرعی زن و مرد است و در كنفرانس‌های بین‌المللی بر این اصل تاكید كردیم. علاوه بر آن برای تامین سلامت جامعه، تشكیل خانواده را تشویق می‌كنیم نه خودداری از این كار را. ازدواج یكی از استراتژیهای ما برای تامین سلامت جامعه است.

وی افزود: اگرچه سلامت خانواده ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی دارد ولی زمانی سلامت در این ابعاد حاصل می‌شود كه در خانواده نشاط، رضایت و اشتغال وجود داشته باشد و افراد به حقوق یكدیگر و جامعه آشنایی داشته باشند بنابراین علامت سلامت خانواده اشتیاق، رضایت و شعف كامل است. اگر رضایت و سلامت جنسی در خانواده وجود نداشته باشد، این نهاد اجتماعی دچار مشكل می‌شود بنابراین در این زمینه آموزش‌های لازم باید داده و خدمات كافی ارائه شود.

رییس هفتمین كنگره ملی سلامت خانواده با بیان اینكه 9 عامل در داخل خانواده اهمیت دارند، گفت: تنظیم خانواده، رشد و تكامل كودك از جنبه‌های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی از جمله این عوامل است چرا كه در صورت تربیت درست كودك در خانواده، خشونت و حق كشی در جامعه كاهش می‌یابد. از سوی دیگر تعامل مثبت بین افراد خانواده در سلامت خانواده موثر است.

ملك افضلی در پایان اظهار كرد: برنامه ریزی در زمینه مبارزه با مسایلی مانند فقر، بیسوادی و تبعیض جنسیتی از دیگر عوامل برخورداری از یك خانواده سالم است. همچنین سلامت خانواده با برخورداری از پزشك خانواده تامین می‌شود البته پزشك خانواده بر همه تعاملات خانواده باید توجه كند و منتظر نباشد كه فردی به علت بیماری به او مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha