چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 22938
سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت، یکی از اولویتهای نظام بهداشت را برقراری یک نظام جامع آمار و اطلاعات و توسعه نظام پزشک خانواده دانست و گفت: اقداماتی از سوی وزارت بهداشت در زمینه شناسایی کودکان مبتلا به سوء تغذیه و معرفی آنها به کمیته امداد انجام شده است.

به گزارش مهر، دکتر علیرضا مصداقی ‌نیا روز چهارشنبه در هفتمین کنگره ملی سلامت خانواده در مرکز همایشهای رازی اظهار داشت: نظام جمع‌آوری اطلاعات در حوزه بهداشت باید ارتقا یابد و قرار بود براساس برنامه چهارم توسعه، نظام پزشک خانواده و ارجاع را در شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا کنیم که تاکنون موفق به برقراری این نظام در شهرهای زیر 20 هزار نفر شده‌ایم.

وی تحقق اهداف توسعه هزاره سوم، کاهش جمعیت زیر فقر شدید و زیر خط فقر نسبی را نخستین شاخص اهداف توسعه هزاره سوم برشمرد و افزود: برخی از این شاخص‌ها مانند کاهش سریع مرگ و میر نوزادان و کودکان و کاهش نرخ مرگ و میر مادران بر اثر بارداری و زایمان به طور مستقیم به وزارت بهداشت مربوط است اما برخی دیگر مانند نسبت زنان به مردان در آموزش عالی از شاخص‌هایی است که به طور غیرمستقیم وابسته به عملکرد این وزارتخانه است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: کشورهای مختلف باید گزارشهایی را در زمینه پیشرفت خود در دستیابی به اهداف و شاخص‌های برنامه توسعه هزاره سوم تهیه کنند که این کار در ایران در سال‌های 83، 85 و 89 از سوی نهاد ریاست جمهوری با همکاری برخی سازمان‌های دیگر انجام شد که نشان دهنده پیشرفت‌های خوب ایران در دستیابی به این شاخصها است.

مصداقی‌نیا ادامه داد: پارامترهای زیادی در توسعه می‌تواند نقش داشته باشد که همه آنها مربوط به وزارت بهداشت نیست و اقداماتی از سوی وزارت بهداشت در زمینه شناسایی کودکان مبتلا به سوء تغذیه و معرفی آنها به کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده است.

به گفته وی از شاخصهای مهم سلامت خانواده، شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر 5 سال و همچنین شاخص مرگ و میر مادران است که نشان دهنده میزان سلامت خانواده در هر کشور است.

وی افزود: قبلا آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر 5 سال و مادران باردار در کشور آمار بالایی بود که اصلا مناسب نبود ولی الان روز به روز بهتر می‌شود و آمارها کاهش پیدا می‌کند.

مصداقی نیا گفت: تعداد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در گذشته بالای 70-80 در هر هزار تولد بود ولی این آمار امروز به حدود 17 یا 18 در هر هزار تولد رسیده است و مرگ و میر مادران باردار نیز در گذشته حدود 240 در 100 هزار بوده است که این آمار به حدود 24 در 100 هزار رسیده است و وزارت بهداشت برای کاهش این آمار تلاش می‌کند.

مصداقی‌نیا درباره شیوع آنفلوانزای فصلی در کشور و راهکاری برای کاهش آن افزود: الان خانواده‌ها باید خودشان را در این زمینه تقویت کنند. بیماریهای فصلی مثل آنفلوانزا به افراد منتقل می‌شود اما اگر بهداشت فردی را رعایت کنند و تا حد امکان در مکانهای شلوغ رفت و آمد نداشته باشند و از دیده‌بوسی پرهیز کنند و قبل از خوردن غذا دستهایشان را بشویند. میزان انتشار این بیماری بسیار کاهش می‌یابد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت اضافه کرد: البته مردم به این مسائل آگاه هستند و موقع بیماری از مایعات زیادی اضافه می‌کنند. افرادی که دارای بیماریهای زمینه‌ای مانند بیماریهای قلبی و عروقی هستند حتی‌الامکان مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha