رئیس پژوهشكده سلامت خانواده گفت: برای اینكه خانواده سالمی داشته باشیم باید بیماری‌های رایج در خانواده به حداقل برسد و احترام متقابل بین اعضای خانواده ایجاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین ملك افضلی امروز در هفتمین كنگره سلامت خانواده كه در سالن‌ همایش‌های دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، افزود: خانواده سالم باید بروز بیماری‌های رایج را در خانواده به حداقل برساند و بین اعضای خانواده احترام متقابلی وجود داشته باشد.

وی گفت: 4 اصل سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت معنوی باید در خانواده سالم وجود داشته باشد.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: نقش سلامت جنسی در ارتقاء سلامت خانواده، تكامل سالهای اولیه كودك، فاصله‌گذاری فرزندان و سلامت خانواده، مسائل بهداشتی یائسگی، سلامت سالمندان، ترویج تغذیه با شیر مادر و بهداشت روان در دوران بلوغ از مباحثی است كه در این كنگره به بحث گذاشته می‌شود.

ملك‌افضلی گفت: توجه به مسائل بلوغ و نوجوانی از موضوعاتی است كه در سلامت خانواده بسیار تأثیرگذار است و مراقبت‌های دوران بارداری، تنظیم خانواده، واكسیناسیون، مشاوره‌های روانی نیز از خدماتی است كه باید در دسترس خانواده‌ها قرار گیرد.

وی افزود: در صورتی كه تعهدات سیاسی و آموزش‌های مورد نیاز خانواده‌ها ارائه شود می‌توان انتظار داشت كه وضعیت سلامت خانواده‌ها رو به بهبود است.

وی گفت: در حال حاضر مشكلات و سختی‌های زیادی از جمله مسكن، ازدواج، تشكیل خانواده، مسائل اقتصادی وجود دارد كه با راهكارهای مناسب می‌توان آنها را از بین برد.

ملك‌افضلی گفت: فاصله‌گذاری بین فرزندان و تعداد فرزندان و بارداری‌های ناخواسته نیز نقش مستقیمی را در سلامت خانواده‌ دارد و خانواده سالم باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سلامت جنسی نیز در سلامت خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: بهداشت باروری نیز یكی دیگر از مسائلی است كه می‌تواند در سلامت خانواده نقش عمده‌ای را ایفا كند. خانواده از ازدواج یك زن و مرد به صورت شرعی ایجاد می‌شود كه باید از این ازدواج فرزندانی سالم به وجود آید.

وی ادامه داد: سلامت باروری در خانواده‌ها نیاز به پیش نیاز است و دختران قبل از ازدواج باید مهارت‌های لازم را كسب كنند و دانش خود را در زمینه باروری افزایش دهند.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: بهداشت باروری از همان دورانی كه نوزاد متولد می‌شود به سن كودكی، نوجوانی و جوانی می‌رسد و از اهمیت زیادی برخوردار است به دلیل اینكه یك كودك در خانواده رشد می‌كند و خانواده باید كودك خود را آموزش دهد.

ملك افضلی گفت: بحث تعداد بچه وجود ندارد.تنها مسئله‌ای كه می‌توان بیان كرد این است كه تعداد فرزندان اهمیت ندارد بلكه سلامت آنها در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر زنی در سن نامناسب فرزنددار شود می‌تواند خطراتی برای او ایجاد شود و همچنین فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان می‌تواند در سلامت خانواده جایگاه مناسبی داشته باشد.

ملك‌افضلی گفت: تنظیم خانواده نیز باید در خانواده‌ها رعایت شود و با اطلاع‌رسانی صحیح می‌توان از بروز بسیاری از مشكلات و سختی‌ها پیشگیری كرد.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سالانه حدود 527 هزار زن می‌میرند كه این رقم، رقم تأمل‌برانگیزی است كه مرگ یك مادر نیز بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: خانواده یعنی ازدواج شرعی یك زن و مرد و ثبت رسمی آن و باید برای سلامت جامعه جوانان را به ازدواج تشویق كنیم. تشكیل خانواده در سن مناسب با شرایط آسان می‌تواند برای ارتقای سلامت جامعه تأثیرگذار باشد. سلامت خانواده ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد و در خانواده باید رضایت، اشتیاق وجود داشته باشد و افراد حقوق یكدیگر را رعایت كنند و گذشت و فداكاری وجود داشته باشد.

رئیس پژوهشكده سلامت خانواده در دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: این مسئله در خانواده از اهمیت اساسی برخوردار است كه می‌توان به تنظیم خانواده و فاصله‌گذاری بین موالید، رشد و تكامل كودك و همچنین تعامل بین خانواده‌ها اشاره كرد. اگر یك كودك در خانواده به طور صحیح بزرگ شود و آموزش‌های كافی را ببیند هرگز خشونت و تجاوز نخواهد كرد و حق دیگران را ضایع نمی‌كند.

ملك‌افضلی گفت: بین جنس زن و مرد نباید تبعیضی وجود داشته باشد. هم جنس مرد و هم جنس زن از اهمیت زیادی در جامعه ما برخوردار است و سلامت آنها می‌تواند سلامت جامعه را در بر داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha