بیماریهای قلبی معمولاً به دلیل اضطراب و استرس زیاد در زندگی به وجود میآید. یکی از شغلهای استرسزا که به ظاهر زیبا و فریبنده‌اش هم نمیخورد، کار در عرصه هنر، سینما و تلویزیون است.

سلامت نیوز:درسال‌های اخیر هنرمندان بسیاری دچار بیماریهای قلبی شدهاند و حتی متاسفانه برخی از آن ها جان خود را از دست دادند، اما به راستی چه عاملی باعث می‌شود هنرمندان بیش از دیگران دچار بیماری‌های ناگهانی به‌ویژه حملات قلبی شوند؟

 

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: زندگی به عنوان یک سلبریتی، سختی‌های فراوانی دارد؛ استرس هنرمند معمولاً دایمی است و در دراز مدت به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود. ساعت‌های طولانی کار، اجرای نمایش، ضبط موسیقی، مسافرت به محل های فیلمبرداری، تحمل ساعت‌ها گریم، بر هم خوردن ساعت استراحت و بی نظمی در رژیم غذایی، همگی می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها شود.
ستاره‌هایی که دچار بیماری‌ قلبی شده‌اند
بیماریهای قلبی معمولاً به دلیل اضطراب و استرس زیاد در زندگی به وجود میآید. یکی از شغلهای استرسزا که به ظاهر زیبا و فریبنده‌اش هم نمیخورد، کار در عرصه هنر، سینما و تلویزیون است. بازیگران معمولاً با بیماریهایی روبهرو میشوند که ناشی از این عوامل استرس زاست. در این گزارش به بیان توضیحاتی درباره بیماری‌های قلبی، علل و راههای پیشگیری از این بیماری میپردازیم.
کافی است کمی حوصله کنید، چرخی در اینترنت بزنید و افراد مشهوری را که دچار مشکلات قلبی هستند، جست وجو کنید. در کمال تعجب میبینید متاسفانه هنرمندان و ستاره های زیادی در دنیا و کشورمان دچار عارضههای قلبی بوده و هستند، از جمله مسعود کیمیایی، شهاب حسینی، عزت ا... انتظامی، امیر جعفری، شهرام شکوهی، محمد کاسبی، مهدی ماهانی، مهناز افشار، پرویز فلاحی پور، مرحوم عارف لرستانی، لری کینگ، مورگان فریمن و رابین ویلیامز؛ همچنین «ملکه رنجبر» را که به تازگی عمل جراحی قلبرا انجام داده است، میتوان به این فهرست اضافه کرد.
کی به دکتر مراجعه کنیم؟
احساس ناراحتی در قفسه سینه: علایمی چون فشار در ناحیه پشت جناغ، افزایش ناراحتی هنگام فعالیت و  کاهش آن هنگام استراحت، انتشار درد به سمت به بازو، دست چپ و گاهی گردن و فک را باید جدی گرفت.
 ضعف و خستگیپذیری زودرس: وجود  علایمی مانند تنگی نفس، سرفه، کندی نبض(ضربان کمتر از 60بار در دقیقه)، حملات غش(سنکوپ)، تعریق سرد و سرگیجه در تشخیص مسائل قلبی کمک کننده  است.
داشتن تنگی نفس و سرگیجه: احساس دشواری در تنفس میتواند ناشی از علل قلبی باشد. در صورتی که تنگی نفس با فعالیت تشدید شود، در حالت خوابیده نسبت به حالت نشسته افزایش یابد و همراه با تورم پاها و حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای  مطرح و با اکوکاردیوگرافی به‌راحتی قابل تشخیص است. سرگیجه هم یکی از علایم شایع است که می تواند ناشی از علل قلبی ، عصبی، متابولیک یا مسائل روانی باشد.
تپش قلب و تعریق زیاد: احساس تپش قلب ممکن است به علت آریتمی قلبی یا ناشی از اضطراب و فعالیت باشد. در صورتیکه فرد با فعالیت کم دچار تپش قلب شود، مراجعه به پزشک و معاینه قلبی و در صورت لزوم بررسیهای قلبی توصیه میشود.
در صورتی‌که تعریق سرد همراه با تپش قلب، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی باشد، احتمال آریتمیهای قلبی مطرح است. در نارسایی شدید قلبی، تعریق سرد همراه با تنگی نفس و احساس خستگی  ایجاد می شود.
اقدامات درمانی اولیه چیست؟
اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی شود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، سریع کمک‌ پزشکی‌ بخواهید.
چطور استرس کاری را کاهش دهیم؟
هنگامی که استرس کاری باعث تداخل در بازده کارتان می‌شود، با خودتان مهربان‌تر باشید و سکان زندگی را در دست بگیرید‌. حالا نوبت شماست که وارد عمل شوید، آستین‌ها را بالا بزنید و به سلامت خود توجه کنید. در واقع لازم نیست تغییرات عمده‌ای در زندگی‌تان به‌وجود آورید، حتی موارد ریز و کوچک نیز می‌تواند در بهبود شرایط روحی شما تاثیر‌گذار باشد‌.
جنب و جوش داشته باشید‌: تمرین ایروبیک یک روش درمانی مؤثر ضد‌استرس، افزایش دهنده انرژی و هوشیاری و تنش‌زدایی از فکر و جسم است.
وعده‌های غذایی مناسب داشته باشید: حجم غذایی کم و قند خون پایین باعث تحریک‌پذیری و اضطراب می‌شود و از طرف دیگر پرخوری بیش از حد شما را سست و بی‌حال می‌کند‌.
سیگار را کنـار بگذارید: کشیدن سیگار حین اضطراب و استرس اگرچه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقین کند اما در واقع نیکوتین موجود در سیگار یک ماده مخدر محرک است که خود مولد سطح بالایی از استرس است.
به اندازه کافی بخوابید‌: استرس و نگرانی، بی‌خوابی را به‌همراه می‌آورد و بی‌خوابی شما را مستعد استرس بیشتر‌می‌کند‌.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha