چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 22945

نماینده صندوق ملل متحد گفت: سالانه 420 زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند یعنی روزی بیش از یك مادر در ایران فوت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز مهمت هولچی‌‌اوز امروز در هفتمین كنگره سلامت خانواده كه در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد افزود: این كنگره درباره موضوعات اصلی مربوط به تحكیم خانواده و حفظ سلامتی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: موضوعاتی از بلوغ، بهداشت جنسی در زمینه فاصله‌گذاری میان فرزندان، تغذیه با شیر مادر و بهداشت سالمندان مطرح است و دانشگاهیان، پزشكان و سیاستگذاران را گرد هم آورده‌ایم تا به بحث و گفت‌وگو درباره این مسائل بپردازند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه كرد: همه آگاهیم كه رابطه پیچیده و چند وجهی میان سلامت تك تك افراد و سلامت خانواده وجود دارد و استانداردهای سلامت خانواده به شدت در سلامت خانواده و چگونگی حفظ سلامت افراد تأثیر‌گذار است و در نتیجه به جای توجه به فرد توجه به خانواده در بسیاری از برنامه‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود.

هولچی‌اوز گفت: سلامت خانواده حوزه میان‌بخشی بوده گر چه مسائلی مانند تنظیم خانواده، مادری ایمن یا سلامت باروری را شامل می‌شود فراتر از این مسائل را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: سلامت خانواده نه فقط به سلامت مادران، كودكان، نوجوانان، زنان، سالمندان، افراد نیازمند مراقبت‌های بهداشتی خاص و جمعیت محروم از مراقبت‌های بهداشتی سر و كار دارد بلكه با یك رفتار جمعیت منجمله نقص‌ها و مسئولیت‌های مردم و زنان در خانواده ارتباط پیدا می‌كند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه كرد: طی 30 گذشته صندوق جمعیت ملل متحد به تدریج همكاری‌های محكمی را در حوزه سلامت خانواده به ویژه سلامت باروری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شكل داد.

وی گفت: این همكاری نتایج درخشانی به بار آورده است كه به وضوح در شاخص‌های سلامت باروری كشور منعكس می‌شود از سال 1990 نرخ مرگ و میر مادران و نرخ مرگ و میر شیرخواران به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش پیدا كرده است. وسعت پوشش مراقبت‌های پیش از تولد و زایمان‌های ایمن در مراكز و بیمارستان‌های مادران تقریباً به سطح جهانی رسیده است و در عین حال نرخ شیوع پیشگیری از بارداری با تمام روش‌ها به میزان 79 درصد افزایش پیدا كرده است.

هولكی‌اوز اضافه كرد: امروزه جهان دستاوردهای اساسی و مهم ایران را در زمینه سلامت باروری به رسمیت می‌شناسد و این دستاوردها و موفقیت در برنامه تنظیم خانواده و نیز كاهش چشمگیر مادران و كودكان را شامل می‌شود.

وی اضافه كرد: همه اطلاع دارید كه تخمین‌های جهانی در رابطه با نرخ مرگ و میر مادران در ایران 30 در 100 هزار تولد نوزاد است و تخمینی كه از سوی وزارت بهداشت نیز پذیرفته شده است.

وی گفت: این دستاورد بسیار تأثیر‌گذار است و ایران از هم اكنون به هدف پنجم از اهداف هزاره دوم دست پیدا كرده است. با وجود كاهش مرگ و میر مادران به میزان سه چهارم تا سال 2015 است. هنوز هر سال 420 زن در ایران می‌میرند یعنی روزی پیش از یك مادر فوت می‌كند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه كرد: نماینده فراموش كنیم علی‌رغم موفقیت‌های ما هنوز چالش‌‌هایی مانند نیاز به بهبود كیفیت مراقبت‌های بهداشتی، از میان برداشتن ناهمگونی در وضعیت سلامت مناطق مختلف، كاهش مرگ و میر جنین و نوزاد و برخورد با مشكلات جدید سلامت خانواده باقی است.

هولكی‌اوز اضافه كرد: صندوق جمعیت ملل متحد با وزارت بهداشت برای رفع این چالش‌ها همكاری تنگاتنگی دارد كه در قالب پروژه‌های مشترك با هدف بهبود كیفیت برنامه‌ها و مسائل سلامت باروری تصمیم‌ چشم‌انداز‌های آینده برای بهداشت باروری نوجوانان در فعالیت برای آموزش و بهداشت و همچنین ایجاد سیستم ابهام یافته پایش و ارزش‌یابی خدمات سلامت باروری، از حمایت‌های مالی و فنی DHF صورت می‌گیرد.

وی گفت: دبیر كل سازمان ملل بان‌كی مون به همراه سران دولت‌ها،‌ مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد و شركت‌ها در سال2010 برنامه راهبردی جهانی برای سلامت زنان و كودكان را آغاز كرده است كه در آن فعالیت‌های كلیدی برای بهبود سلامت زنان و كودكان در سراسر جهان با قابلیت نجات جان 16 میلیون نفر تا سال 2015 تعیین شده است.

هولكی‌اوز این برنامه راهبرد جهانی منابع توسعه مدیریت مالی، تقویت‌ سیاست‌ها و بهبود ارائه خدمات را مشخص كرده و ساختار‌های بین‌المللی برای گزارشگری نظارت در پاسخگو بودن در سطح جهانی در رابطه با سلامت زنان و كودكان را فعال می‌سازد.

وی اضافه كرد: صندوق جمعیت ملل متحد یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و بانك جهانی نیروهای خود را تحت عنوان (H4 +) متحد كرده است تا كشورهایی با بالاترین نرخ مرگ و میر مادر و نوزاد را حمایت كند.شركای (H4 +) نیاز‌سنجی‌های فوری در زمینه زایمان و نوزادان را حمایت كرده و به برنامه‌های بهداشت مادران نوزادان، كودكان بسیج منابع، افزایش تعداد نیروهای كاری ماهر در زمینه خدمات بهداشتی و توسعه دسترسی به خدمات بهداشت باروری كمك می‌كنند.

نماینده صندوق ملل متحد افزود: صندوق جمعیت ملل متحد به توسعه سلامت خانواده در ایران تعهد كامل دارد و آماده است تا تجربیات موفق ایران در زمینه سلامت باروری در سلامت خانواده را در دیگر كشورها تبلیغ كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha