دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 229462

براساس بند هفتم تفاهمنامه مشترك میان استانداران واسط عراق و ایلام كه سی‌ام مهرماه امسال در استانداری ایلام منعقد شد اجرای طرح‌های مشترك جنگلكاری، آبخیزداری، مهار بیابانزایی و مقابله با ریزگردها نیز اجرای «هر زائر یك نهال» در دستور كار هر دو طرف ایرانی وعراقی قرار گرفت.

سلامت نیوز:۶۱۲ هزار‌هکتار کانون بحران گردوغبار که در ۷۰کیلومتری مرز مهران واقع شده با اجرای طرح «هرزائر یک نهال» توسط زائرانی که در ایام اربعین پیاده رهسپار کربلا می‌شوند جنگلکاری می‌شود.این طرحی است که رضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت‌وگو با همشهری از آن رونمایی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: شكل‌گیری این طرح هم ماجرای قابل تاملی دارد. آنطور كه احمدی می‌گوید سال94 و همزمان با توافق صورت گرفته میان ایران و عراق برای باز شدن مرز مهران و خروج زائران ایرانی به‌منظور زیارت عتبات عالیات، یكی از سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی پیشنهادی را به اداره كل منابع طبیعی و محیط‌زیست استان ایلام ارائه كرد كه براساس آن، هر زائری كه می‌خواهد به زیارت عتبات عالیات مشرف شود یك نهال به نام مبارك امامان معصوم(ع) در مسیر حركت خود غرس كند.

 

حالا این طرح به بار نشسته و عرصه‌ای به وسعت 612 هزار هكتار كه منشأ گردوغبار است تبدیل به فضایی سبز می‌شود و این همه ناشی از مشاركت زائرانی است كه پیاده به عشق زیارت كربلا ازاین مسیر عبور می‌كنند و حین این سفر معنوی نهالی غرس می‌كنند.

 

مدیركل منابع طبیعی ایلام در توضیح طرح هر زائر یك نهال می‌افزاید: این مؤسسه زیست‌محیطی «راز موفقیت بیشه سبز» بود كه ایده نوین كاشت نهال توسط زائران را مطرح كرد و در پی این پیشنهاد، منابع طبیعی طی تفاهمنامه‌ای متعهد شد نهال مورد نیاز برای اجرای این طرح را تولید كند. بر همین اساس، مطالعات مربوط به عرصه مورد نظر را انجام دادیم و با توجه به اینكه طی 15سال، ایام سوگواری در فصل گرم سال قرار دارد اجرای این طرح با هدف ایجاد فضای سبز، تلطیف هوا و منظره‌سازی‌ در دستور كار قرار گرفت.

 

به گفته احمدی، اجرای این طرح از یك سو، فضایی زیبا و خوش آب و هوا برای زائران ایجاد می‌كند واز سوی دیگر، باعث مهار یكی از كانون‌های بحرانی گردوغبار می‌شود. اكنون نهال مورد نیاز تهیه شده و همزمان با ایام سوگواری در اختیار زائران قرار می‌گیرد. مؤسسه زیست‌محیطی راز موفقیت بیشه سبز هم با حضور در مرز و برپایی چادر وكانكس، شیوه كاشت نهال را به زائران آموزش می‌دهد.

 

او در ادامه می‌گوید: علاوه بر تأمین نهال، منابع‌طبیعی چاله‌های لازم را برای كاشت نهال‌ها ایجاد می‌كند.مراقبت و نگهداری نهال تا به ثمر نشستن آن نیز برعهده منابع طبیعی است و البته مؤسسه زیست‌محیطی هم در همه این مراحل در كنار منابع طبیعی از كمك و همیاری دریغ نمی‌كند.

 

احمدی با تأكید بر اینكه این طرح می‌تواند با حمایت دولت به‌عنوان الگو در سایر مناطق مرزی اجرایی شود، تأكید كرد: استان ایلام 430كیلومتر مرز مشترك با عراق دارد كه طولانی‌ترین مرز خشكی مشترك با این كشور است و باتوجه به اینكه این محدوده مرزی یك تهدید محسوب می‌شود با ایجاد پوشش گیاهی می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل كرد.

 

امضای تفاهمنامه با عراق برای جنگلكاری

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام درباره چگونگی همكاری دولت عراق برای ایجاد پوشش گیاهی در محدوده مرز مهران هم گفت: براساس بند هفتم تفاهمنامه مشترك میان استانداران واسط عراق و ایلام كه سی‌ام مهرماه امسال در استانداری ایلام منعقد شد اجرای طرح‌های مشترك جنگلكاری، آبخیزداری، مهار بیابانزایی و مقابله با ریزگردها نیز اجرای «هر زائر یك نهال» در دستور كار هر دو طرف ایرانی وعراقی قرار گرفت.

 

600هزار اصله نهال امسال در كانون بحران گردوغبار كاشته می‌شود

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: براساس طرح« هر زائر یك نهال » در مبادی ورودی و خروجی مرزی، پاركینگی به وسعت 100هكتار برای اتراق زائران و اجرای این طرح درنظر گرفته و مقرر شده كه در خاك عراق مسیری به طول 82كیلومتر كه حد فاصل مرز مهران و شهر «كوت» عراق است تحت پوشش طرح یك زائر یك نهال قرار بگیرد، با این توضیح كه در هر طرف مسیر 4ردیف جنگلكاری انجام شود. علاوه بر این دو قطعه 550هكتاری هم در این محدوده جنگلكاری خواهد شد.

 

به گفته وی، مكانیابی این عرصه‌ها صورت گرفته، نقشه مورد نظر هم تهیه شده و تاكنون 30كیلومتر از دو طرف جاده مهران تا كوت چاله كنی شده و قرار است امسال در این محدوده 30كیلومتری با كمك زائران عملیات كاشت نهال اجرایی شود كه مجموع این جنگلكاری‌ها 1510هكتار است. در عین حال این مسئول محلی یادآورشد: كشور عراق بنا به تفاهمنامه امضا شده با ایران، ملزم به چاله كنی، تأمین دستگا‌ه‌های مورد نیاز اعم از تانكر، اتوبوس، بیل مكانیكی و بولدوزر برای اجرای این طرح است. تهیه نهال مناسب طی 2سالی كه برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده به‌عهده ایران است. امسال 600هزار اصله نهال از محل اعتبارات استانی تهیه شده و عملیات كاشت این نهال‌ها از ایام اربعین آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha