با تشدید آلودگی هوای شهر تهران در سال‌های گذشته، همواره نوک پیکان انتقادات به سمت خودرو‌های فرسوده و به‌ویژه تاکسی‌های پیکان بوده است.

پرونده نوسازی تاکسی‌ها زیر خروارها خاک/تولید 900کیلوگرم آلایندگی با تردد هر تاکسی

سلامت نیوز:با تشدید آلودگی هوای شهر تهران در سال‌های گذشته، همواره نوک پیکان انتقادات به سمت خودرو‌های فرسوده و به‌ویژه تاکسی‌های پیکان بوده است. 
به گزارش سلامت نیوز،ابتکار نوشت: «تحویل تاکسیهای نو، پایان مهر از سر گرفته میشود.» این خبر را سه هفته پیش سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در مورد طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده اعلام کرد. مرتضی ضامنی به ایرنا گفت: «طرح تحویل تاکسیهای نو که از 15مرداد امسال به طور موقت تعطیل شده بود، پایان مهرماه جاری از سر گرفته میشود.» به دنبال این خبر و در پایان مهرماه «شفیعی» یکی از مخاطبان از بیتوجهی به این وعده، خبر داد و به «ابتکار» گفت: «طبق خبر منتشر شده برای شرایط تاکسی جدید با یکی از شرکتهای خودروساز تماس گرفتم اما مسئولان این شرکت گفتند که این خبر صحت ندارد. برو تاکسی را از روزنامهای که خبرش را منتشر کرده است، بگیر!» 


11سال پیش طرح نوسازی خودروهای فرسوده کلید خورد و در سالهای اخیر با فراز و نشیبهایی ادامه پیدا کرد. براساس گزارشها سال۹۲، آمار نوسازی تاکسی‌های فرسوده به صفر رسید. این طرح مدتی متوقف شد تا اینکه از سال93 دوباره از سر گرفته شد. مدیران شهری با افزایش آلودگی هوا، نوسازی تاکسی‌های فرسوده را که یکی از موثرترین راهکار‌ها به نظر میرسید در دستور کار قرار دادند. همان موقع مازیار حسینی، معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: «در چهار سال گذشته، روند نوسازی تاکسی‌ها تغییر کرد. به‌طوری که سال۹۳ حدود سه هزار و ۴۰۰دستگاه تاکسی نوسازی شد. سال۹۴ ۵۰۰دستگاه نوسازی شدند و در سال۹۵ هم که بهترین عملکرد مدیریت شهری در حوزه نوسازی‌ها بود ۱۱هزار و ۵۸۳ دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شدند.»


تولید 900کیلوگرم آلایندگی با تردد هر تاکسی


طبق مصوبه هیئت وزیران، تاکسی فرسوده، تاکسیای است که حداقل 10سال کار کرده باشد. بنا بر آمار، هر تاکسی فرسوده در طول یک سال، معادل 900کیلوگرم آلاینده تولید می‌کند که این میزان رقم قابل‌توجهی به‌شمار می‌آید. براساس آخرین آمار سازمان تاکسیرانی در سال96 حدود ۱۰هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. همچنین این آمار میگوید: 185هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور موجود بود که از ابتدای طرح حدود 61هزار دستگاه آن از رده خارج شده است.
براساس طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به مالک تاکسی‌های فرسوده 20میلیون تومان وام با بهره 16درصد داده میشود. این طرح تا نیمه مرداد امسال بود و 55هزار خودرو نو تحویل متقاضیان تاکسی داده شد. مرحله اول طرح شامل 90هزار دستگاه بود که از بهمن ماه94 آغاز شد اما این طرح در ادامه با مشکلاتی مواجه شد و از 15مرداد امسال به طور موقت تعطیل شد. سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درباره علت تعطیلی آن میگوید: «در جلسه‌ای با حضور گمرک، سازمان‌مدیریت و برنامهریزی، ایرانخودرو مقررشد طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده ادامه یابد. علت توقف تحویل تاکسیهای نو، بدهی گمرگ به خودروساز و عدم عمل به تعهدات بود.» ضامنی با اشاره به اینکه این طرح نباید متوقف شود و دستگاههایی مانند بانکهای طرف قرارداد و گمرک خللی در اجرای آن ایجاد نکنند، توضیح می‌دهد: «مشروط بر حل مشکلات کنونی، پیشبینی میشود که تا پایان سال طرح تحویل 90هزار تاکسی نو اجرایی شود.» 


از سوی دیگر، یکی از مزیتهای این طرح کاهش آلودگی هوا عنوان شده است. بر کسی پوشیده نیست که ترافیک وسایل نقلیه یکی از بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهرها به شمار میرود. با این توضیح که وسایل نقلیه بهخصوص تاکسیهای فرسوده به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده در محیطهای با ترافیک سنگین، نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا میکنند. به‌ویژه در زمستان اغلب به دلیل پدیدههای وارونگی گرمایی که موجب میشود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود، ترافیک سنگین میتواند کیفیت هوا را به‌شدت در معرض خطر قرار دهد و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیدهای نگران‌کننده است و سلامت شهروندان را به خطر میاندازد. ضامنی با اشاره به این نکته میگوید: «با نزدیک شده به فصل زمستان و افزایش آلودگی هوا و همچنین فعالیت مدارس، ضروری است که تحویل تاکسیهای نو تسریع شود و اختلاف فی‌مابین شرکت خودروساز و گمرک حل شود.»


در این میان، «شفیعی» راننده تاکسی در بخش دیگری از انتقاداتش به این طرح و فرآیند تحویل خودروهای نو میگوید: «رویه مشخصی برای تحویل خودروها وجود ندارد. هرجا که میروم من را به سازمان دیگری میفرستند. در این مدت آنقدر راهپلههای اداره‌ها، شرکتها و سازمانها را بالا و پایین کردهام که از تحویل تاکسی پشیمان شدم.»

موضوعی که سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری درباره آن میگوید: «طبق این طرح مالک خودروی فرسوده باید به دفاتر پیشخوان مراجعه و ثبت‌نام کند، فیش 10هزار تومانی دریافت و نوع خودرو را انتخاب و نقد یا اقساط بودن و بعد بانک عامل را هم انتخاب میکند. در مرحله بعد به بانک معرفی میشود و مدارک را تکمیل و تسهیلات را دریافت میکند. خودرو اسقاط میشود و خودروی جایگزین را دریافت میشود و کلیه این مراحل بیش از دو سه روز طول نمیکشد.» او اضافه میکند: «در مرحله گواهی اسقاط دو گواهی به ارزش هر گواهی 2میلیون و 500هزار تومان در جمع 5میلیون تومان لحاظ شده است و در این خصوص هم تفاهمهای لازم بین سازمان مدیریت و برنامهریزی، شرکتهای خودرو ساز، کار گروه کاهش آلودگی هوا و گمرک انجام شد. بر اساس این تفاهم مقرر شد که گمرک به ازای هر تاکسی فرسوده اسقاطی مبلغ 5میلیون تومان به حساب شرکت خودرو ساز پرداخت کند.» این اظهارات ضامنی درحالی است که این راننده تاکسی با مراجعه به یکی از شرکتهای خودروساز با این پاسخ روبرو شده است: «دولت به شرکت ایران‌خودرو بدهکار است و مسئولان این شرکت گفتند که تا دولت بدهیاش را به این شرکت ندهد ما خودروی تحویل متقاضی نمیدهیم.»


از سوی دیگر، «میزانی» دیگر راننده تاکسی است که بیش از 40سال به این شغل اشتغال دارد. او به «ابتکار» می‌گوید: زمانی تاکسی‌ها زیرنظر سازمان تاکسیرانی بودند اما حالا فقط پرونده مربوط به اطلاعات ماشین و راننده در آنجا نگهداری می‌شود. چند سالی هست که همه امور مربوطه به بخش خصوصی واگذار شده، در واقع وضعیت بدتر شده اما بهتر نشده است. 
به گفته این راننده تاکسی، اوایل که راننده تاکسی شده بودم، اداره تاکسیرانی خدماتی مانند ارایه لاستیک نو سالی چهار حلقه، درمانگاه، فروشگاه و رستوران ویژه رانندگان ارائه می‌کرد حتی اتحادیه داشتیم اما سال‌هاست که دیگر خبری از این خدمات نیست. 
«میزانی» درباره شرایط واگذاری تاکسی نو می‌گوید: ماشین باید 10سال کار کند بعد از این مدت تعویض انجام می‌شود. تعدادی از تاکسی‌ها در سال‌های گذشته نوسازی شدند اما درحال حاضر سایت برای ثبت‌نام و درخواست تاکسی نو بسته شده چراکه گفته‌اند ماشین برای تحویل ندارند. این تاکسی‌ها 20میلیون وام دارد، پنج میلیون تومان را باید دارنده تاکسی متقبل شود و تاکسی فرسوده را هم پنج میلیون می‌خرند.


با همه این توضیحات، سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور درحالی گفته است که این طرح تا پایان سال97 به سرانجام میرسد. در این میان، اگر شهرداری نسبت به ابطال پروانه تاکسیران‌هایی که تاکسی فرسوده دارند، اقدام نکند این اتحادیه این کار را انجام خواهد داد که البته دی ماه سال۹۴ و مهرماه۹۵ آخرین تاریخ‌هایی بودند که برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام شده‌اند. در واقع، وعده‌ها در این مورد فقط در حد حرف باقی مانده‌اند، این درحالی است که با شروع فصل سرما و تشدید آلودگی هوا اقدام‌هایی برای نوسازی تاکسی‌ها به‌طور حتم در بهبود وضعیت هوای پایتخت موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha