معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: برای مبارزه با مصرف مواد جدید شامل گل و مشتقات حشیش به همکاری دستگاه های دیگر به ویژه نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نیاز است.

طرح های بهزیستی برای مبارزه با مخدرهای جدید

سلامت نیوز:  معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: برای مبارزه با مصرف مواد جدید شامل گل و مشتقات حشیش به همکاری دستگاه های دیگر به ویژه نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نیاز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فرید براتی سده  افزود: طبق نتایج یک نمونه گیری از تمام مناطق تهران به صورت تصادفی، عمده ماده مصرفی بین افراد دارای اعتیاد به ویژه در جمعیت جوان ، گل و مشتقات حشیش است.


این نمونه گیری روی نمونه جمعیت یکهزار نفری، انجام شده است و متوجه شدیم مصرف گل و مشتقات حشیش زیادتر از بقیه مواد است بنابراین روی این مواد متمرکز خواهیم شد تا بتوانیم با اصول علمی مشخص و با توجه به همه جوانب کار ، اطلاع رسانی های لازم را در این زمینه انجام دهیم.


وی خاطرنشان کرد: برای مواد جدید برنامه ریزی و فکر شده است با دستگاه های دیگر در این زمینه ، وارد تعاملاتی شدیم چون واقعا برای مبارزه با مصرف مواد جدید به همکاری دستگاه های دیگر به ویژه نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نیاز است.


وی ادامه داد: مباحث مربوط به مواد جدید در آخرین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر طی هفته های اخیر برگزار و مقرر شد برای این مواد، برنامه هایی داشته باشیم که یکی از این برنامه ها انجام اطلاع رسانی های گسترده و برگزاری کمپین های مرتبط هست.

**ضرورت برگزاری کارزارهای رسانه ای برای پیشگیری از شیوع مصرف مواد جدید
معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی یادآور شد: طی چند سال گذشته ، کمپین های خوبی برای شیشه داشتیم که خوشبختانه موثر واقع شد و حال به نظر می رسد که باید کمپین ها را در مورد مواد جدید ادامه دهیم به آن معنا که باید کارزارهای رسانه ای مربوط به اطلاعات مواد جدید را بین مردم ببریم.
براتی سده افزود: این اطلاع رسانی ها به ویژه در استان های پرخطری که بیشتر در معرض ورود یا مصرف این مواد هستند، حائز اهمیت است.

**طرح توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان برای پیشگیری از اعتیاد
معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی اظهار داشت: آن گروه از طرح های قدیمی که مبتنی بر موسسات و اجتماعات محلی(CBO) مردم نهاد در محله های شهری و روستایی بودند ، در حال تقویت هستند تا از این طریق با شیوع مصرف مواد جدید نیز مقابله شود.
براتی سده ادامه داد: همچنین بهزیستی با وزارت آموزش و پرورش ارتباط خیلی خوبی برقرار کرده و چند برنامه مشترک برای پیشگیری از اعتیاد با هم برگزار می کنند که از جمله آنها می توان به مشارکت اجتماعی دانش آموزان اشاره کرد.


وی خاطرنشان کرد: این برنامه سال گذشته در یکهزار کلاس برگزار شد ؛ طبق گزارش های دریافتی از همکاران خود در استان ها و همچنین از کارشناسان آموزش و پرورش، دانش آموزان از این کلاس ها ، خیلی استقبال کرده اند.


وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح ، تربیت جنبه های اجتماعی و توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان است و هدف آن فقط پیشگیری از اعتیاد نیست اما در پیشگیری از اعتیاد، این طرح خیلی خوب می تواند مثمر ثمر باشد. همچنین در راستای اجرای برنامه های پیشگیرانه با آموزش و پرورش برنامه ای به نام خانه و مدرسه را داریم که درحال اجرا است.


 سازمان بهزیستی کشور پیش از این اعلام کرده بود که درمصرف کنندگان مستمر، پس از تریاک، مصرف خانواده حشیش و گل با فراوانی 4.4 درصد رتبه دوم را دارد و اغلب مصرف کنندگان گل را مردان، افراد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم و مجردها تشکیل می دهند.


گفتنی است براساس پیمایش ملی اعتیاد، 51.9 درصد مصرف کنندگان گل در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند. همچنین بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمان حاضر حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور بسر می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha