با گذشت ۱۱ماه از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو کسبه این ساختمان هم در بلاتکلیفی به سر میبرند.

سلامت نیوز: 30 دی 95 بدون تردید یکی از غم‌‌انگیزترین روزهای پایتختنشینان بود؛ روزی که ساختمان 54ساله پلاسکو، ناباورانه فروریخت و خسارات مالی سنگینی برجای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: پلاسکو در حالی پس از 5/3ساعت سوختن، فرو ریخت که تعداد زیادی مامور آتش‌نشانی درحال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فرو ریختن ساختمان ماندند. بنابر گزارش اورژانس تهران، آخرین آمار اعلامی از تعداد مصدومان این حادثه ۲۳۵ نفر بوده‌ است. آمارهای متفاوتی هم در مورد مفقودشدگان وجود دارد و اکثر این آمار بین۲۰ تا ۳۰ نفر است. همچنین پیکر۱۶آتش‌نشان و ۶شهروند عادی نیز از زیر آوار خارج شد. با این حساب مجموع قربانیان از طرف پزشک قانونی ۲۲نفر اعلام شد. اما روی دیگر ماجرا بلاتکلیفی و وضعیت نامناسب کسبه این ساختمان است.


با گذشت ۱۱ماه از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو کسبه این ساختمان هم در بلاتکلیفی به سر میبرند. به گزارش ایرنا، هزار و ۲۰۰ واحد در پلاسکو وجود داشت که بر اساس آمارها ۵۶۰واحد از آن فعال بودند. بر اساس این گزارش، ۱۵هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شده ‌است و سه هزار کارگر نیز بیکار شده‌اند. روز گذشته در تازهترین اظهارات درباره وضعیت پلاسکو رئیس اتاق اصناف کشور از بلاتکلیفی کسبه انتقاد کرد.

علی فاضلی میگوید: «ماهها از حادثه پلاسکو میگذرد اما با وجود برگزاری جلسات متعدد با حضور وزرا، هر روز تعدادی از کسبه پلاسکو، در حال بیان اعتراضات خود هستند. علت این امر هم این است که برای کسبه برنامهریزی نشده و وضعیت آنان تعیین تکلیف نشده است.

فاضلی برای بهبود وضعیت اصناف و مشاغل خواستار تشکیل کمیتههای مشترک میان اتاق اصناف و شورای شهر تهران شد و خاطرنشان کرد: «باید برای بهبود وضعیت در شهر تهران، کمیته مشترکی میان اتاق اصناف و شورای شهر تهران تشکیل شود چراکه برای ایجاد آرامش در فضای کسب و کار نیاز به همکاری شورای شهر تهران داریم.»


وعده‌ها محقق نشد


اما پلاسکو به عنوان بزرگترین مرکز تولید و توزیع پوشاک ایران در حالی حدود یک سال پیش فرو ریخت که حالا جای خالی تولیدات ایرانی با لباس‌های ترکیه‌ای پر شده و هیچ‌کسی هم به فکر رسیدگی به مشکلات تولید‌کنندگان زیان‌دیده و حادثه‌دیده نیست. پس از این حادثه،‌ دولت اعلام کرد به هریک از مالکان و کسبه این مجتمع تجاری تا 300میلیون تومان تسهیلات با بهره 9درصد اعطا می‌کند و مالیات‌های آن‌ها را می‌بخشد.

بیمه‌ها هم از ارائه پوشش‌های مناسب برای مغازه‌های دارای بیمه‌نامه خبر دادند و مسئولان بنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی ساختمان وعده دادند تا به سرعت کار احداث بنای مجدد پلاسکو در دستورکار قرار گیرد. برای اینکه چرخ تولید کاسبان پلاسکو هم از حرکت باز نایستند، قرار شد بخشی از مجتمع تجاری نور تهران که در تملک بنیاد مستضعفان است به صورت موقت و جایگزین، در اختیار کاسبان پلاسکو گذاشته شود.

بخشی از این وعده‌ها به همان سرعتی که داده شدند، به فراموشی سپرده شدند و همین مسئله موجب شد تا هفته گذشته جمعی از کسبه حادثه‌دیده و مالباخته ساختمان پلاسکو در آخرین روز نمایشگاه مطبوعات، در این نمایشگاه تجمع کنند. آنها جلوی ساختمان پلاسکو، مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان و دادستانی بارها تجمع اعتراضی کردند تا به گفته خودشان «تکلیفشان هر چه سریع‌تر مشخص شود و بدانند چه وقت و چگونه واحدهای تجاری خود را در ساختمان بازسازی شده پلاسکو تحویل می‌گیرند.»


در این میان محمدرضا علیزاده، نماینده کسبه پلاسکو در تجمع هفته گذشته با اشاره به مصوبات دولت برای کمک به کسبه آسیب‌دیدگان در روزهای نخست پس از ریزش پلاسکو، به آنا گفت: «هیچ‌کدام از وعده‌های دولت محقق نشد. قولی که داده بودند، اختصاص وام با بهره 9درصد بود اما در عمل وامی که اختصاص می‌دهند با نرخ 18درصد است که با احتساب کارمزد و برخی هزینه‌های دیگر، سود واقعی این وام 22درصد می‌شود. مگر کاسبان بازار چقدر سود دارند که بخواهند در این شرایط، 22درصد سود به بانک‌ها بدهند.»


ساختمان باید در همان محل بنا شود


نماینده کسبه زیان‌دیده پلاسکو، خواسته دیگر این کسبه‌ را ساخت و بنای مجدد ساختمان پلاسکو عنوان می‌کند و میگوید: «پلاسکو 600مغازه داشته است و باید در همان محل پلاسکو با 600واحد تجاری ساخته و تحویل داده شود.

هر گونه صحبت از جابهجایی پلاسکو غیرقابل قبول است. از سوی دیگر، دیروز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید هرچه زودتر تکلیف ساختمان پلاسکو مشخص شود، توضیح داد: «شهرداری و شورای شهر تهران آمادگی هر نوع همکاری را برای احداث ساختمان جدید با مالک آن دارد. شورای شهر تهران مصمم است هرچه زودتر مشکل ساختمان پلاسکو مرتفع و کارکنان این مجموعه بتوانند دوباره در این مجموعه فعالیت خود را آغاز کنند.

ما نظر خود را در خصوص حقوق مکتسبه کارکنان اعلام کرده‌ایم و تاکید داریم که نباید مشکلات ساخت و ساز پلاسکو در زمین مدیریت شهری بیفتد.»


7طبقه به جای 16طبقه


از طرف دیگر، در منطقه‌ای که ساختمان پلاسکو واقع شده، حداکثر مجوز ساخت ساختمان 7طبقه بوده و اکنون در این زمینه نیز بحث‌هایی مطرح است. نماینده کسبه زیان‌دیده پلاسکو در بخش دیگری از سخنانش میگوید: «وقتی پلاسکو 16طبقه بوده و با چنین حادثه تلخی فرو ریخته است باید مشمول تبصره ویژه باشد و شهرداری مجوز ساخت همان 16طبقه را صادر کند. اگر قرار باشد ساختمان در هفت طبقه هم بنا شود، بازهم امکان ساخت 600مغازه در هفت طبقه وجود دارد و هرگونه اهمال در خصوص ساخت مجدد پلاسکو در همان مکان، بهانه است.

رئیس شورای شهر تهران هم به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «ما پیشنهادات خود را برای این ساختمان با شهرداری تهران مطرح کرده‌ایم که البته معاونت تخصصی شهرداری و شهردار تهران نیز در نهایت تصمیم نهایی را برای این موضوع خواهند گرفت. این موضوع باید در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیگیری شود و در نهایت شهردار تهران در این زمینه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.»


روزی که ساختمان 54ساله پلاسکو فروریخت، خیلی از مسئولان آمدند، دلداری دادند، عکس گرفتند و پشت سر هم وعده دادند. اکنون ماهها گذشته است اما آن چه باقی است، جای خالی ساختمان پلاسکو است با کسبهای که سردرگم و نگران، نمیدانند با وعدههای عمل نشده چه کنند. هر از گاهی در مقابل مکانی که روزی ساختمان 16طبقه پلاسکو قرار داشت، جمع می‌شوند تا حرفهایشان را بزنند.

هنوز برخی از آنها میگویند: «اجازه بدهند برگردیم در واحدهای باقی مانده از حادثه، به کسب و کارمان بپردازیم.» همان‌هایی که 11ماه پیش از کار بی‌کار شدند و چشم امید خانواده‌‌هایشان همچنان به کار همسران و پدران‌شان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha