نرگس تحیرپرست، دختر خردسال معلولی بود كه دفترچه بیمه همگانی سلامت را در مراسمی رسمی از دست شخص رئیس‌جمهور گرفت تا 8 میلیون و یكمین فردی باشد كه در دولت یازدهم زیر چتر بیمه سلامت همگانی در‌آمده است.

تاوان اشتباهات محاسباتی طرح تحول سلامت را مردم می پردازند

سلامت نیوز:نرگس تحیرپرست، دختر خردسال معلولی بود كه دفترچه بیمه همگانی سلامت را در مراسمی رسمی از دست شخص رئیس‌جمهور گرفت تا 8 میلیون و یكمین فردی باشد كه در دولت یازدهم زیر چتر بیمه سلامت همگانی در‌آمده است.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: دكتر حسن روحانی 22 دی‌ماه 1393 در این مراسم بیمه همگانی سلامت را بخش مهمی از عدالت توصیف كرد و روال بیمه همگانی سلامت تا پایان دولت یازدهم طی شد و در نهایت 11‌میلیون نفر كه به گفته شخص وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت همگی جزو گروه‌های مستضعف و حاشیه‌نشینان بودند زیر پوشش این بیمه در‌آمدند.

تیم حرفه‌ای رسانه‌های همراه با بیمه همگانی سلامت توانستند این طرح را در سطح بین‌المللی هم مطرح كنند. گاردین و تایمز از جمله رسانه‌هایی بودند كه برای طرح تحول سلامت ایرانیان مطلب نوشتند، اما اكنون و با مشخص شدن نتایج «روحانی كر» و به قول وزیر اشتباهات محاسباتی طرح تحول سلامت، مردم كمتر برخوردار سخت در حال پس دادن تاوان برنامه‌های سلامت دولت هستند. 

 

روزنامه فایننشال تایمز با مقایسه بیمه همگانی سلامت با طرح بیمه همگانی اوباما كر  چندی پیش نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران از سال 2013 كه بر مسند ریاست جمهوری نشست، سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و درمان را در اولویت كارهای خود قرار داد.
پیش از آن، بیش از 10 میلیون نفر در ایران بیمه درمانی نداشتند و با هزینه‌های هنگفتی مواجه بودند، اما اكنون اگر نام خود را در سازمان بیمه سلامت ایران كه یك نهاد دولتی است ثبت كنند، می‌توانند كمتر از 10درصد هزینه بیمارستان‌های دولتی را بپردازند. این بیمه هزینه درمان‌های سرپایی و دارو را نیز پوشش می‌دهد؛ برنامه‌ای كه از برنامه بهداشت و درمان باراك اوباما، رئیس‌جمهور امریكا الگو گرفته است. 
    
تایمز: ایرانی‌ها از «روحانی كر» رضایت دارند
تایمز در ادامه از این برنامه اجتماعی دولت یازدهم، ‌نتیجه‌ای سیاسی گرفته و آینده سیاسی كشور را اینگونه پیش‌بینی كرده بود: «‌بر اساس یك نظرسنجی رسمی، 70درصد از ایرانی‌ها از سیاست بهداشت و درمان روحانی یا «روحانی كر» رضایت دارند. به نظر می‌رسد این طرح كه یك برنامه محبوب جهانی است، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 به پیروزی روحانی كمك كند.»
هرچند پیش‌بینی این رسانه كاملاً درست از آب در‌آمد و «روحانی كر» برگه برنده دولت تدبیر و امید برای تكرار حضور در جایگاه ریاست جمهوری شد، اما سرانجام این برنامه‌ها به نفع اقشاری كه عموماً حاشیه‌نشین و كمتر‌برخوردار بودند، نشد. 
بعد از استقرار دولت دوازدهم بود كه هزینه‌های بالای طرح تحول و اشتباهات محاسباتی در این‌باره كه شخص دكتر سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی همین چند روز پیش به آن اعتراف كرد، ادامه طرح تحول سلامت را به‌گونه‌ای با چالش مواجه كرد كه چاره‌ای جز كاهش هزینه‌ها به هر طریق ممكن باقی نماند. 
    
بازگشت به قبل از تحول
نخستین گام بازگشت فرانشیزهای درمانی به دوره قبل از طرح تحول بود. به‌گونه‌ای كه به جای 6 درصد فرانشیز بستری در شهرها 10 درصد و به جای 3 درصد در روستاها 6 درصد به بیماران رسید.
 همین ماجرا هم موجب شد تا بازتاب‌های جهانی طرح تحول تنها به روزنامه تایمز منتهی نشود و اوایل امسال گاردین هم این موضوع را دستمایه یكی از گزارش‌های خود قرار داد و نوشت: «وزیر بهداشت دولت روحانی در سه سال گذشته حدود 11 میلیون ایرانی از جمله آن دست از بیكاران و فقرا را كه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نبوده‌اند، بیمه كرده است. به موجب طرح بیمه سلامت، دولت ماهانه در ازای هر فرد 380 هزار ریال حق بیمه پرداخت می‌كند و این كار به عمده این بیمه‌شدگان اجازه می‌دهد تا تنها بخش كوچكی از هزینه‌های درمانی را پرداخت كنند. در گزارش گاردین آمده بود، حدود 90 درصد از 11 میلیون نفری كه تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند در حومه شهرها زندگی می‌كنند. اخیراً دولت تصمیم گرفته است كه كسانی كه از توانایی مالی برخوردارند، بر طبق میزان درآمد خود 15 تا 100 درصد حق بیمه خود را برعهده بگیرند، اما هنوز روشن نیست كه شرایط جدید از چه زمانی اعمال خواهد شد.»
    
بیمه همگانی سلامتی كه از چشم افتاد
گام بعدی از اول آبان ماه اعمال شد و آن محدود كردن دارندگان دفترچه‌های بیمه همگانی سلامت به مراكز دولتی بود و حتی پیچیدن نسخه این افراد در داروخانه منوط به نوشته شدن آن توسط پزشكان مراكز دولتی است. 
اجرای این گام مردم را با مشكلات زیادی مواجه كرده كه اگر به مراكز درمانی و داروخانه‌ها سری بزنید این مشكلات را به خوبی درمی‌یابید. رئیس سازمان بیمه سلامت می‌گوید: اگر افراد صندوق بیمه‌ای خود را عوض كنند و ماهی 20 هزار تومان بدهند مشكل حل خواهد شد و می‌توانند از خدمات این بیمه استفاده كنند. 
اما نكته قابل‌تأمل اینجاست ظرف چند ماه بعد از انتخابات چه اتفاقی افتاد كه به یكباره دولت متوجه اشتباهات محاسباتی شد و اگر كمی زودتر مثلاً اوایل امسال این اشتباهات محاسباتی و بیمه شدن 11 میلیون به جای 5 میلیون نفر پیش‌بینی شده رسانه‌ای می‌شد، آیا دولت تدبیر و امید می‌توانست تكرار شود؟
از سوی دیگر از آنجایی كه بیش از 90 درصد از این 11‌میلیون نفر حاشیه‌نشین‌اند و بنا به اذعان شخص وزیر بهداشت حاشیه شهرها و به خصوص شهر تهران از فقیر‌ترین مناطق به لحاظ امكانات بهداشتی و درمانی‌اند حالا دیگر بیمه همگانی سلامت چقدر برای این اشخاص كارایی دارد؟ 
بی‌تردید همانگونه كه وزیر می‌گوید: طرح تحول و بیمه سلامت اشتباهات محاسباتی داشت، اما تاوان این اشتباهات را مردمی پرداخت می‌كنند كه به امید عدالت در سلامت پای صندوق‌های رأی آمده بودند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha