قائم مقام وزارت بهداشت گفت: برای نخستین بار در ۵۰ سال اخیر با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم توانستیم نقش دولت و بیمه‌ها را افزایش دهیم.

افزایش سهم دولت و بیمه‌ها به ۵۲ درصد هزینه‌های سلامت

سلامت نیوز:قائم مقام وزارت بهداشت گفت: برای نخستین بار در ۵۰ سال اخیر با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم توانستیم نقش دولت و بیمه‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش سلتمت نیوز به نقل از وبدا دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه کل هزینه‌های سلامت در سال اول طرح تحول سلامت نسبت به سال‌های قبل افزایش معنی داری نداشته و حتی کاهش یافته است، گفت: مشارکت دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های بخش سلامت افزایش یافته است بطوری‌که طی سال‌های ۸۰ تا ۹۰ همچنین سال ۹۱ مجموع پرداختی دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم برای اولین بار به بالای ۵۰ درصد در ۵۰ سال گذشته رسیده است.

وی افزود: پرداختی از جیب مردم تا سال ۹۱ بیش از ۵۰ درصد بود اما در سال ۹۳ به حدود ۳۸ درصد کاهش پیدا کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: بر اساس نتایج حساب ملی سلامت تا سال ۹۴ و برآوردهای دقیق وزارت بهداشت در سال های ۹۵ و ۹۶، میزان سهم پرداخت دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم تا سال ۹۱ حداکثر ۳۹ درصد بود اما در سال ۹۳ سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت مردم به حدود ۵۱.۳ درصد رسید و این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم سهم دولت و بیمه‌ها از هزینه‌های سلامت مردم در سال ۹۶ نیز حدود ۵۱.۵ درصد باشد و سهم پرداختی مردم نیز حدود ۳۸.۱ درصد خواهد بود و فاصله بین سهم دولت و بیمه‌ها و سهم مردم هزینه‌ای است که خیریه‌ها و بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان عمده اعتبار ما از طریق ارایه خدمات به دست می‌آید، گفت: ممکن است این بودجه در ازای ارایه هر خدمت یا به ازای سرانه باشد، اما آنچه که محرز است این است که بخش عمده بودجه ما در این زمینه از سازمان‌های بیمه‌گر می‌آید.

به گفته حریرچی درحال حاضر مسئله‌ای که هست اعتبارات سازمان‌های بیمه گر در ازای خدمات انجام شده است که باید پرداخت می‌شد که ارایه دهندگان خدمات یا پرداختی شان را با تعویق می‌گرفتند که در این صورت کار مردم روی زمین می‌ماند و یا از خود مردم دریافت اعتبارات می‌کردند که این کار برای روی زمین نماندن مسئله درمان مردم با توجه به معوقات بود.

وی تصریح کرد: خط قرمز دولت یازدهم که تخطی از آن را نابخشودنی می‌دانیم این است که مردم از فرانشیز قانونی مصوب دولت هیچ مبلغی را در بیمارستان‌ها پرداخت نکنند .

وی در پایان گفت: ما مدعی هستیم کل هزینه‌های سلامت در سال اول طرح تحول سلامت نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول سلامت افزایش معنی داری نداشته و حتی به رقم ثابت، باید بگوییم مقداری هم کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha