مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اظهاراتی درباره میزان سموم کشاورزی در سبزیجات و صیفی‌جات پاسخ داد.

چند درصد محصولات کشاورزی سم بالاتر از حد مجاز دارند؟

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اظهاراتی درباره میزان سموم کشاورزی در سبزیجات و صیفی‌جات پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان سموم کشاورزی باقیمانده در سبزیجات و صیفی‌جات توضیح داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سبزیجات برگی مانند کاهو، خیار، گوجه، سیب زمینی و پیاز احتمال باقیماندن سموم بیشتر است. با توجه به اینکه این محصولات کشاورزی موارد مصرف زیادی دارند، لازم است برنامه‌های کنترل سموم محصولات کشاورزی، روی این موارد تمرکز کند و امکان ردیابی محصولی که سم بیشتری دارد، وجود داشته باشد. آزمایشگاه‌ها نیز باید تجهیزات لازم برای اندازه‌گیری انواع سموم را داشته باشند.

وی ادامه داد: جلسات متعددی در زمینه  آموزش نحوه استفاده از سموم به کشاورزان و کنترل سمومی که به کشور وارد می‌شود و همچنین شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی به منظور ردگیری میزان سم در آنها برگزار شده است. طبق بررسی‌های انجام شده میزان این سموم در محصولات کشاورزی زیاد نیست و در میان درصد کمی از سبزیجات و صیفی‌جات، میزان باقیمانده سموم بیش از حد مجاز است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در حال حاضر نظارت بر این موضوع  سخت است؛ چون باید منابع لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه برای برنامه‌ای که در این زمینه تدوین شده است، تامین شود و در اختیار وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی قرار گیرد تا بتوان نظارت‌های دقیق‌تری انجام داد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه کشاورزان از سموم کشاورزی به صورتی نامناسب استفاده می‌کنند، تصریح کرد: آنها سمی که برای یک نوع گیاه مناسب است، برای همه گیاهان استفاده می‌کنند؛ این موضوع به آگاهی کشاورزان بازمی‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید روی آموزش کشاورزان کار کنند تا مطلع باشند که خطرات مصرف زیاد این سم چیست؟ به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت برنامه‌های آموزشی لازم را برای کشاورزان برگزار می‌کنند. در وزارت بهداشت برنامه بهداشت کشاورزان وجود دارد که در آن موضوع آموزش آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است تا فرهنگ استفاده درست و بجا از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha