یك فوق تخصص گوارش در گردهمایی «پیشگیری از چاقی» كه در قم برگزار شد، با بیان اینكه چاقی به عنوان یكی از معضلات قرن 21 روند روبه رشدی دارد ، افزود: این موضوع باید مورد توجه مردم و كانونهای تصمیم گیرنده قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم نیز انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر محمدرضا قدیررئیس سازمان نظام پزشكی استان قم در این گردهمایی با اشاره به عوارض و خطرات ناشی از چاقی گفت: امید به زندگی در افراد چاق 8 تا 10 سال كاهش می یابد.

وی چاقی را یكی از علل قابل پیشگیری در مرگ و میر عنوان كرد و افزود: با فرهنگ سازی، اصلاح شیوه زندگی، نحوه تغذیه و افزایش تحرك و پویایی می توان از ابتلا به چاقی و عوارض ناشی از آن پیشگیری كرد.

رئیس سازمان نظام پزشكی استان قم با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت جهانی در سال 2010 درباره سلامت و شهرنشینی گفت: موضوع چاقی و عوارض آن یكی از آسیب ها و خطرات شهرنشینی به شمار می رود كه نیازمند توجه بیشتر است.

دكتر قدیر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و خطر ابتلا به سكته‌های قلبی و مغزی را از جمله موارد شایع در افراد مبتلا به چاقی ذكر كرد و افزود: این بیماری‌ها بر اثر افزایش چربی خون و میزان چربی بدن بروز می كند.

وی ابتلا به انواع سرطان‌های مری و روده بزرگ را از دیگر عوارض چاقی برشمرد و اظهار داشت: چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان را افزایش می دهد.

فوق تخصص گوارش خطرات و عوارض چاقی در بین خانم ها را یادآور شد و با بیان اینكه در حال حاضر 25 تا 30 درصد زنان جامعه به دلیل بی تحركی از چاقی رنج می برند گفت: ایران در جهان به لحاظ آمار زنان مبتلا به چاقی در رتبه یازدهم قرار دارد.

دكتر قدیر افزود: كشور ما به لحاظ آمار مردان مبتلا به چاقی در بین 30 كشور نخست دنیا نیست.

وی در پایان از خانواده ها خواست با افزایش تحرك بدنی بیشتر، مصرف مناسب و به اندازه انواع چربی وقند و شكر، غذاهای پركالری و حذف فست فودها از رژیم غذایی، خود را از ابتلا به چاقی و عوارض آن مصون نگه دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha