دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: اطلاع رسانی مداوم و برنامه ریزی در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات در بین استادان، دانشجویان بومی و غیر بومی و كاركنان دانشگاه‌ها اهمیت دارد و مبارزه با مصرف دخانیات بویژه در خوابگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمدرضا معدنی، افزود: دانشگاهها در فعالیتهای فوق برنامه می‌توانند به دانشجویان درباره تبعات مصرف دخانیات اطلاع رسانی كنند و برای تحقق این امر مشاركت دانشگاه‌ها با نهادهای مبارزه با دخانیات اهمیت دارد چرا كه از این طریق می‌توانند سیگاریها را به كلینیك‌های ترك سیگار راهنمایی كنند.

وی درباره رویكرد قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات به استعمال مواد دخانی در دانشگاه‌ها اظهار كرد: ممنوعیت استعمال مواد دخانی در اماكن عمومی در این قانون ذكر شده است كه شامل نهادها، سازمانها‌، كارخانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس نیز می‌شود البته در ایران دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان نخستین دانشگاه و بیمارستان بدون دخانیات معرفی شده‌اند و طبق 10 فرمانی كه بر اساس قانون جامع كنترل دخانیات تدوین شده، استعمال سیگار در این مراكز آموزشی و درمانی ممنوع شده است.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: مراكز پیشگام در ممنوع كردن استعمال دخانیات برای كشورهای دیگر جهان الگو هستند. به عنوان نمونه روستای بلبل آباد خوزستان در 15 سال اخیر عاری از سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی بوده است.

معدنی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در زمینه مبارزه با مصرف دخانیات در پایتخت ایران گفت: شورای شهر تهران، فروردین ماه سال جاری لایحه شهر عاری از دخانیات را مصوب كرد و شهرداریهای مناطق مختلف تهران ملزم به اجرای آن شدند. مرتضی طلایی، رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بر مصرف نكردن دخانیات در مترو، اتوبوس، تاكسی، مراكز شهرداری و پاركها تاكید كرد و در این جهت پارك قیطریه به عنوان نخستین پارك بدون دخانیات اعلام شد.

وی از برگزاری جشنواره عاری از دخانیات خبر داد و اظهار كرد: این جشنواره با همكاری سازمانهای دولتی و مردم نهاد مبارزه با دخانیات به همراه شهرداری منطقه 18در تاریخ 29 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود كه كمك به همكاری بین بخشی و درون بخشی، تعامل رسانه و سلامت و تلفیق نظام سلامت شهری با موضوعات كنترل دخانیات از جمله اهداف این رویداد است.

معدنی در پایان درباره محورهای این جشنواره گفت: دخانیات و قوانین، دخانیات: انتخاب بیماری یا سلامت،ترفندهای شركت‌های دخانی برای تشویق مردم به مصرف این مواد و دخانیات و زنان از جمله محورهای این جشنواره است و علاقه‌مندان می‌توانند در بخشهای مختلف مانند عكس، پوستر، فیلم و پیامك در این جشنواره شركت كنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha