سیستان و بلوچستان در بهت فرو‌رفت. شاید تنها سیستان و بلوچستان هم نه. هركسی كه خبر را شنید و عكس را دید، شوكه شد. خبر آمد كه سر نوزادی هنگام زایمان از تنش جدا شده است. سر را دوخته‌اند و جنازه را به خانواده تحویل داده‌اند.

ماجرای نوزادی که هنگام زایمان سرش از تنش جدا شد

سلامت نیوز: سیستان و بلوچستان در بهت فرو‌رفت. شاید تنها سیستان و بلوچستان هم نه. هركسی كه خبر را شنید و عكس را دید، شوكه شد. خبر آمد كه سر نوزادی هنگام زایمان از تنش جدا شده است. سر را دوخته‌اند و جنازه را به خانواده تحویل داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه می نویسد: عكس‌های این نوزاد در شبكه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورند. پدر نوزاد شكایت می‌كند و مسوولان دانشگاه علوم پزشكی ایرانشهر این را یك انتخاب ناگزیر می‌دانند؛ نوزاد مرده اگر از كانال زایمانی مادر خارج نمی‌شد، مادر هم از دست می‌رفت. خبر درست است. سر نوزاد از بدنش جدا شده است اما پشت پرده داستان چیز دیگری است؛ عمدی در كار نبوده است. نوزاد جان خود را از دست داده است و پزشكان به ناچار برای نجات جان مادر، هنگام تلاش برای خروج او از بدن مادرش، این حادثه را رقم می‌زنند.


چند وقت پیش متنی از قول بستگان یك نوزاد در شبكه‌های اجتماعی منتشر شده بود كه مدعی می‌شد سر این نوزاد هنگام زایمان از تنش جدا شده است. در این متن آمده بود: «به دلیل بزرگ بودن جثه بچه، مادر درخواست سزارین كرده بود اما پزشكان قبول نكردند. این مادر ساعت ۸ شب دچار درد شدید می‌شود و پرستاران را صدا می‌كند اما كسی توجه نمی‌كند، تا اینكه نوزاد به مرحله‌ای از تولد می‌رسد و پرستاران با دستپاچگی برای بیرون كردن نوزاد تلاش می‌كنند اما به دلیل بزرگ بودن جثه نمی‌توانند او را بیرون بیاورند. حتی یك مرد از پرسنل بیمارستان را صدا می‌كنند ولی باز هم موفق نمی‌شوند و در همین حالت یا سر از تن بچه جدا می‌شود یا اینكه خودشان سر را می‌برند. بعد هم فورا مادر را برای سزارین به اتاق عمل می‌برند و نیمه دیگر بدن را ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب از بدن خارج می‌كنند، سپس به هم بخیه می‌زنند و داخل ملحفه تحویل خانواده مریض می‌دهند.»


همچنین پدر این نوزاد فوت شده از شكایت علیه پرسنل بیمارستان خبر داد و به «شستون» گفت: «همسرم را برای زایمان از دلگان به ایرانشهر برده و در بیمارستان ایران این شهرستان بستری كردم. درد زایمان همسرم بسیار زیاد بود و وقتی پرستاران وضعیت را مشاهده كردند، اقدام به كشیدن سر نوزاد می‌كنند كه منجر به جدا شدن سر از بدن می‌شود.»
پدر نوزاد فوت‌شده ادامه داد: «برای انجام زایمان كامل، عمل سزارین انجام می‌شود تا جسم نوزاد به صورت كامل از بدن مادر جدا شود اما پس از مشاهده كودك متوجه شدم گردن او را بخیه زده‌اند.»
او با اشاره به اینكه همسر او ساعات آغازین شب زایمان كرده است، گفت: «اواخر شب بود كه پرستاران اطلاع دادند نوزاد در شكم بیمار فوت كرده است و روز بعد برای سیر مراحل قانونی به بیمارستان مراجعه كنند. پس از دریافت جنازه نوزاد متوجه شدیم كه سر نوزاد از بدن جدا و از بخیه برای اتصال سر به بدن استفاده كرده‌اند كه پس از مشاهده وضعیت موضوع را به مقامات قضایی و پزشكی قانونی گزارش دادیم.»
این پدر با بیان اینكه برای بررسی موضوع فوت نوزاد، شكایت كرده‌اند، اضافه كرد: «پزشك معالج همسرم را تهدید كرده كه اگر شكایت كند نه تنها كاری از پیش نخواهد برد بلكه خود را به كشتن می‌دهد.»
او ادامه داد: «در حال حاضر حال جسمانی همسرم مساعد نیست و در‌ آی‌سی‌یو بستری است كه به زودی او را برای درمان به كرمان خواهند برد.»
در ادامه كامران كردی، سرپرست معاونت درمان دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر درباره این خبر گفت: «آنچه در فضای مجازی تحت عنوان جدا كردن سر نوزاد در حال زایمان مطرح شده است، قضاوتی یك‌سویه از مدیریت زایمانی پیچیده بوده است كه اولویت نخست آن نجات جان مادر بوده است.»
او ادامه داد: «مادر باردار مراجعه‌كننده به زایشگاه بیمارستان ایران، خانمی با بارداری دوم بوده است كه زایمان اول او به صورت طبیعی بوده است. مادر باردار با شكایت شروع دردهای زایمانی مراجعه كرده و بستری می‌شود.»
كردی گفت: «بر اساس این سابقه و همچنین سونوگرافی هفته سی و چهارم بیمار، پزشك معالج اجازه ادامه زایمان به صورت طبیعی به او می‌دهد. در روند زایمان نوزاد دچار دیستوشی شانه (گیر كردن شانه‌های نوزاد در كانال زایمان) می‌شود و به علت اِدِم شدید برای نجات جان مادر، بیمار به اتاق عمل منتقل شده و نوزاد گیر كرده و فوت‌ شده از كانال زایمانی خارج می‌شود كه این امری پذیرفته شده در بحث‌های تخصصی زایمان با اولویت نجات جان مادر است.»
به گفته او، بنا به دستور سرپرست دانشكده علوم‌پزشكی ایرانشهر این پرونده در تمامی ابعاد در حال بررسی است و ابهامات و درخواست رسیدگی اطرافیان بیمار با صداقت كامل و رعایت حقوق آنان انجام خواهد شد.


سرپرست معاونت‌ درمان دانشكده علوم پزشكی در پایان گفت: «بیمارستان ایران ایرانشهر با سیزده‌هزار زایمان در سال و همچنین پذیرش مادران باردار با شرایط سخت به عنوان مركز ارجاعی جنوب استان سیستان و بلوچستان، یكی از مراكز زایمانی پرازدحام كشور است و با وجود مشكلات زمینه‌ای در مراقبت‌های بارداری با تلاش پرسنل و پزشكان شاغل جان صدها بیمار دچار بیماری‌های پیچیده دوران بارداری نجات یافته است. همچنین درباره تصمیم پزشك معالج در مورد نوع روش زایمان تیم تخصصی تشكیل و پس از بررسی‌های تخصصی تصمیم‌گیری مناسب خواهد شد.»
همچنین مهران امینی فرد، سرپرست دانشكده علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر به «اعتماد» گفت: «مادر حامله‌ای برای زایمان به بیمارستان ایران منتقل شده بود كه پس از معاینات لازم مشخص شد جنین در رحم مادر فوت كرده و از آنجایی كه مادر بیماری دیابت دارد اولویت نخست نجات جان او بود. وزن نوزاد فوت شده ٥/٥ كیلو‌گرم بوده است. موقع خارج كردن نوزاد از داخل رحم با توجه به جثه سنگین نوزاد در ناحیه گردن او پارگی ایجاد شده بود. نوزاد با جثه درشت مرده از داخل كانال رحم عبور كرده است.»
او ادامه داد: «من به همه اطمینان می‌دهم كه این موضوع بررسی خواهد شد و نتایج تخصصی این بررسی‌ها هم اعلام خواهد شد. همین الان هم كارشناسان و متخصصان كار روی این پرونده را شروع كرده‌اند و نتایج آن اعلام خواهد شد و متناسب با آن حقوق افراد احقاق خواهد شد. اینكه پزشك در شروع درمان می‌توانست با سزارین جلوی این حادثه را بگیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
موضوع مهم این است كه جدا كردن نوزاد از كانال زایمانی اجتناب‌ناپذیر بوده است و این كار باید انجام می‌شد. این نوزاد در كانال گیر كرده بود و اگر این كار را انجام نمی‌دادند، مادر هم جان خود را از دست می‌داد. در اثر تلاش پرسنل برای خارج كردن نوزاد فوت شده، بافت‌های ناحیه گردن آسیب دیده و دچار كوفتگی می‌شوند كه در نهایت این اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی مانورهای زیادی برای خروج نوزاد از كانال زایمانی انجام می‌شود، اگر نشود مادر به خطر می‌افتد.»
سرپرست دانشكده علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: «رسانه‌ها این موضوع را به نوع دیگری انتشار دادند. اینكه می‌شد تصمیم‌گیری‌های اولیه به صورتی باشد كه این اتفاق نیفتد، نیاز به كار تخصصی دارد و باید از جانب كارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد؛ باید مشخص شود كه پزشك بر چه اساسی تصمیم گرفته كه مادر این نوزاد به شكل طبیعی نوزادش را به دنیا بیاورد. آیا بر‌اساس پروتكل‌ها بوده است؟ همچنین ممكن است مشاهدات بالینی چیزهای دیگری باشد. روی تمام اینها كار و بررسی صورت می‌گیرد. چیزی كه از نظر من به عنوان یك پزشك باید به آن توجه شود این است كه آیا این مادر در شروع زایمان باید سزارین می‌شد؟ یا نه همان اجازه زایمان طبیعی تصمیم درستی بوده است.»
امینی‌فرد با اشاره به اینكه برخی رسانه‌ها نوشته بودند كه پرسنل بیمارستان سر از بدن این نوزاد جدا كرده‌اند، ادامه داد: «من این را تكذیب كردم. چنین چیزی كه اتفاق نیفتاده است. رسانه‌ها طوری خبر را مطرح كرده‌اند كه انگار سهل‌انگاری عمدی بوده ‌است و سر نوزاد را كشیده‌اند تا جدا شود. مادر نوزاد به اتاق عمل رفته و زمانی كه متوجه شده‌اند كه پیشرفت زایمانی وجود ندارد، خروج نوزاد از كانال زایمانی صورت گرفته است.»
او همچنین گفت: «این كار كه نوزاد را به هر شكلی كه می‌شود از كانال زایمانی خارج كنند، كار پذیرفته‌شده‌ای است. درست است كه این كار در اذهان عمومی سنگین است اما باید این كار انجام شود. خیلی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد. این نخستین باری نیست كه این اتفاق افتاده و متاسفانه آخرین بار هم نخواهد بود.»
سرپرست دانشكده علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر ادامه داد: «متاسفانه فضا خیلی یك‌سویه ملتهب شده است. در حالی كه اگر اجازه بدهند با آرامش رسیدگی شود، مطمئنم مقصران هم راحت‌تر مشخص می‌شوند. بیمارستان ایران ایرانشهر یكی از شلوغ‌ترین مراكز درمانی كشور است به طوری كه ماهانه بیش از هزار زایمان در آن انجام می‌شود. چنانچه از سوی پزشك قصوری هم صورت گرفته باشد بر اساس قانون با آن برخورد می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha